Barsten bovenop het roerblad

Hi allemaal,

Mijn roer ziet er van de bovenkant zo uit. Kan nog niet echt inschatten of dit direct onderhoud behoeft of dat ik er nog wel een seizoen mee door kan? Watert dit direct naar binnen en kan dat kwade? Wat vinden jullie?

Volgens mij bestaat een roerblad altijd uit 2 delen om er de een of andere wapening/versterking in te maken. Nergens op gebaseerd, denk ik in dit geval alleen wat matten.
Daarna worden de 2 helften aan elkaar geplakt. De helften zijn losgekomen. Het pleit voor de gebruikte lijm/hars, want het is naast de lijmrand losgekomen. Ik zou de kier ruim openslijpen, goed laten drogen en ontvetten en vol gieten met epoxy. Je kan de epoxy iets indikken met katoenvezel of aerosol. Heb ik allebei liggen, ik kan wat opsturen. Hoe ziet de kop en de voor kant eruit?

Ik zou er in iig niet mee doorvaren, beter wordt het er niet op.
Rob listo meldt zich nog wel, die is heeft er meer verstand van als ik

tja, da’s nie goe.
Polyester roeren zijn gemaakt van twee helften die op elkaar geplakt zijn. De twee roerhelften komen los. lastig te zeggen hoe ver dat proces al is. Kan het kwaad? Water in een roer kan niet zo veel kwaad. Wel als het gaat vriezen, dan drukt het ijs het roer uit elkaar.

Kan je doorvaren? Ik zou zeggen: hangt van je vaargebied af. Als je groot water op gaat dan zou ik nieuwe doen. Als je op de plassen blijft: je kan altijd met je bb motor sturen. Is niet ideaal, maar je komt wel thuis.

Een nieuw roer kost iets meer dan 200 euro aan materiaal. En ca 30 uur bouwtijd. Als je daar aan begint post ik wel een stap-voor stap plan met foto’s. Heb je er één die echt nooit meer stuk gaat.
Kan je meteen een roer maken wat minder diep steekt.

Groet, Rob

Ik heb hem eraf gehaald en naar een bevriende bootreparateur gebracht.

Roerblad voelt te zwaar dus er zal aardig wat water in zitten. Hij gaat hem even open slijpen en kijken hoe het er voor staat en of we er nog wat mee kunnen qua reparatie.

Boot staat voor het eerst buiten in de vrieskou dus dat zal het proces wel versneld hebben.

@Rob_Listo hoe verschilt de opbouw van jouw roer van het origineel? Waardoor gaat het dan niet meer stuk?

De zelfbouw roeren zijn vol multiplex met een wapening van glas en geplakt en geimpregneerd met epoxy. Zelfs als je schroef er tegenaan komt ga je niet door de wapening heen.
De clever roeren breken wel net onder de kop. Daar worden ze ineens heel smal. Die overgang geeft veel spanning op een klein oppervlak. Door de versmalling geleidelijk te maken worden die spanningslijnen meer verdeeld en blijven ze heel.

Ik heb er een stuk of 20 gebouwd en nooit klachten gehad.

Gr Rob

Nou Rob, wie weet heb je snel een klant. Ik weet alleen niet of ik dan voor een minder diep blad zou gaan.

Ik wacht het even af. Wellicht is deze wel te fixen na heel lang drogen. Dan misschien een zelfbouw erbij die minder diep steekt. Ik heb nu ook een korte erbij maar dat is gewoon een plank.

Ik vermoed dat het er na een poosje doorvaren zo uit zou komen te zien… :laughing:

image

Plenty mooie topics hierover op ons forum, weliswaar uit de oude doos:

Rob is helaas met andere mooie projecten bezig, dus als het met repareren niks wordt dan eens kijken bij modus marine die doen dit kennelijk veel. Zelfde aanpak als Rob, lijkt me wel superrobuust, hout/epoxy met glasvezel eromheen.

Ben wel heel benieuwd wat die vragen voor een roer.
Jaren geleden kostte een blad bij de importeur 800 euro.

Misschien toch maar eens heroverwegen. De advertentie van mijn roeren is uit 2010 zie ik. Prijzen zijn gedateerd.

Zijn er nog meer mensen op zoek naar een roerblad? 2 tegelijk maken is qua tijdsinvestering veel economischer. Ik hoef dan bv elke keer maar 1 keer op te ruimen. Als je het lastig vindt dat je roer 1 meter steekt kan ik ook een blad maken wat minder diep is. Vooral op de wadden is dat prettig

We hebben met het zeilersforum wel eens een workshop ‘roeren bouwen’ gedaan. Kan je het na 1 dag zelf.

Gr Rob

800 euro is wel heel erg schunnig, ik denk dat met een beetje geduld en handigheid je een roer zelf maakt voor een fractie van die prijs. Al weet ik niet wat de epoxy kost momenteel.
Kijk eens op youtube naar magic carpet, zij hebben nu 2 boten die opgeknapt zijn/worden en laten goed zien hoe je e.e.a. netjes kunt doen.
Mijn tip voor de buitenboordmotor, schroef een plaatje aluminium op de fin naast het roer, ik zal die van mij eens opmeten, dat werkt perfect.

Qua materiaal kom je denk ik tussen de 200 en 250 euro. Multiplex is erg duur nu. Bovendien zijn de schakellaag en de 2C verf voor het bovenwaterdeel ook niet heel goedkoop. 2 kg epoxy kost ca 40 euro.
Ik ben er 30 uur mee bezig, dat is met ruime ervaring. Reken daar eens een beetje redelijk uurtarief voor bij een bedrijf… ik gok dat modus marine tussen de 1000 en 1500 uitkomt.

Zelfbouw is inderdaad het voordeligst. Net een topic aangemaakt met een handleiding.

Gr Rob

1 Like

Het roer van mijn Jantar21 had ongeveer hetzelfde maar dan onder de waterlijn. Ik heb de scheuren/gaten gevuld met dikke epoxy en er daarna 2 banden weefsel overheen gedaan. Vervolgens nog 1 laag dunne epoxy als “plamuurlaag”. Binnenkort glad schuren en aflakken.

Cool, hoop dat dat voor mij ook gaat werken!

Het valt mee! Het is alleen het laminaat dat is gaan werken en geen inwatering. Laminaat erg dun, de kern is nog helemaal droog en intact.

Het mannetje gaat de kop van het roerblad een beurt geven door het glasvezellaminaat te vernieuwen en vervolgens weer mooi wit af te lakken.

Zijn we er mooi op tijd bij geweest. :sweat_smile:

Mooi mooi,
Je ziet de delaminatie bovenin eindigen
niet gehinderd door enige kennis zou ik het het onderste stuk nog dieper uitslijpen, totdat je schoon materiaal ziet
Rob meldt zich nog wel

Haha, het roeren-orakel.

Met repareren heb ik geen ervaring. Daar kan ik niets over zeggen.
Ik benader zoiets vanuit better-safe-then-sorry. Voor meer geld nooit meer problemen. Bovendien: als bij NW 5 net voor de ketelbrug het blad breekt en ik moet motorren dan stapt mijn familie nooit meer op.

Het blijven keuzes…

gr Rob

1 Like

Oeps. Even bijlezen. Ik zal mijn roer ook eens beter bekijken. In het voorjaar 2021 is de boot er kort uit geweest en er zat ook een kleine beschadiging. Kon toen geen kwaad zeiden zij, maar wanneer ik dit lees… volgende keer beter bekijken en kom ik er op terug.

Rob

Het roerblad weer terug. Overal waar het kon de kop opnieuw ingelamineerd met glasvezel en epoxy. Netjes afgewerkt met twee componentenlak. Good as new zeg ik en mooi op tijd erbij geweest.

1 Like