roerblad

dat klaproerblad blijft een bron van ergenis in ondiep water, dus wil ik een vertikaal ophaalbaar roerblad van de winter maken

het blad zelf wil ik maken van stroken verlijmd hechthout in een nasa profiel ( het profiel heb ik al), schaven , schuren en in de epoxyhars

maar nu nog een aluminium strip met uitsparing voor het blad waarin het geheel kan schuiven met een constructie om het geheel aan de bestaande spiegel bevestiging te monteren

dus, wie weet iemand die zoiets kan maken voor een betaalbaar prijsje??

ton/mitz

Hoi gast,
Als je aan je roerblad een een blokje bevestigd en het neerhaallijntje vervangt door een elastiek 8 of 10 mm.
Als je de ondiepte voorbij ben dan gaat het roer vanzelf weer naar beneden.
Ik heb ook geprobeerd zonder blokje maar dan is de kracht van het elastiek te zwak.
suk6 bert

Hallo Ton en Bert

Klinkt interessant, dat elastiek en dat verticale roerblad trouwens ook
Dat elastiek, hoe gaat dat met hogere snelheid ? blijkt roerblad dan staan ?

groet, Ton (4ever)

Dag Ton,

Wat ik me in dit verband even afvraag: het roerblad van de Clever heeft toch een balansdeel? Met andere woorden: steekt het roerblad in volledig neergeklapte stand niet voor de draaipunten uit? Als dit zo is, dan heb je nog een probleem op te lossen. Want waar blijft het balansdeel bij het omhoogschuiven?
Als je bij je nieuwe roer de vorm van het blad gaat veranderen, dan kunnen de vaareigenschappen van de boot aanzienlijk veranderen. Als je weet wat je doet, kun je dat incalculeren. Maar als het resultaat niet voorspelbaar is, blijft het tricky.

De oplossing met het blokje en het elastiek, die hier ook werd genoemd lijkt me het proberen waard. Zou ik eerst even testen, voor ik aan een ingrijpender oplossing begon.

Zo´n schuifoplossing is op papier snel genoeg bedacht, maar om het goed te laten werken is toch wel wat serieuze engineering nodig.
Waarom moet het trouwens in aluminium worden uitgevoerd? Als het toch je bedoeling is om het te laten maken, dan zou ik voor rvs gaan. Sterker en nog onderhoudsvrijer dan aluminium.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn: wel een nieuw roer maken, maar ingekort tot pakweg de helft van de bestaande diepte en dat van een eindplaat voorzien. De opklapvoorziening blijft zoals ie is. Het geheel steekt dan nog maar pakweg 10 - 20 cm onder het vlak uit.
Nadeel is dat je met een opgeklapt roer niet meer kan sturen, maar als je eenmaal in zulk ondiep water (0,4 - 0,5 m) komt, dan zit je buitenboordmotor ook bijna in de modder, denk ik, en van zeilen komt ook niet zoveel meer.

Het nieuwe roer maken van multiplex en impregneren c.q. coaten met epoxy lijkt mij prima, maar zet er dan ook een paar lagen keper-glasweefsel op. Daarmee wordt veel minder gevoelig voor beschadiging en veel onderhoudsvrijer.


groet,
Hans Valk

P.S.: zelf ben ik helaas verloren voor de Clever. Ik heb een week geleden een Southerly 28 gekocht. Groter en zwaarder, met veel bezadigder zeileigenschappen. Maar wel droogvallen, dus.

het balansdeel komt te vervallenm , het hele blad komt achter de scharnierpunten

dit is doorgesproken met een scheepsbouwkundige (in opleiding)
volgens hem maakt het niet zo veel uit , als het blad maar ongeveer even groot wordt als het oude en het profiel deugt

en bij die janneaus met die 2 vertikale roerbladen zit ook alles achter de scharnierpunten

en het alu gebeuren is omdat dit wat makkelijker te bewerken is

en mocht alles niet lukken, dan plaats je toch gewoon het originele roer terug??!!

ik wil het hechthout met hars aan elkaar plakken en afbehandelen met 2 comp. sikkens of vd ijssel onderwaterspul
glasmat heeft m.i. in dit geval geen zit, want de constructie zelf is al sterk genoeg

maar wie weet een alu. bewerker
ton/mitz

Hoi,

Het roer onder mijn boot heb ik ook zelf gemaakt van multiplex met glasmatten en epoxy. De glasmatten geven veel langssterkte: daardoor buigt het roer minder door en breekt minder snel.

Deze winter ga ik een roer maken wat maar 50 cm steekt. Kunnen we resultaten vergelijken.
Dat met dat balansdeel weglaten vind ik wel gedurfd: als ik mijn roer een heel klein beetje naar achter klap (balansdeel weg) dan stuurt het vreselijk zwaar.

We zullen zien!

Hans, heb je de clever al verkocht? op www.zeilersforum.nl meldde zich gister iemand die er één wil kopen.

Groeten,Rob

@ Ton/Mitz:

Glasweefsel gebruik je bij een roer niet in de eerste plaats ter verhoging van de (buig)sterkte van het roer. Het hechthout is bij de benodigde dikte (al gauw 40 mm op het dikste punt) stijf en sterk genoeg.
Het gaat om onderhoudsvrijheid. Er treden bij een glasvezel versterkte huid namelijk veel minder snel beschadigingen op die de epoxy-huid ´lek´ doen raken. De beschadigingen na het raken van de grond of iets hards onder water dringen minder snel door tot op het hout. De levensduur van je roer neemt daardoor sterk toe. Ik heb mijn eigen roer zo gemaakt en dat gaat al vele jaren goed.
Daarnaast is een beetje ervaring opdoen met het verwerken van glasweefsel altijd handig voor de eigenaar van een polyester boot. Wat kunnen lassen is voor de eigenaar van een stalen boot, is kunnen werken met epoxy en glasweefsel voor polyester-booteigenaar.

Wat aluminium betreft: ik denk dat je sneller een goed rvs-lasser vindt dan een goede aluminium-lasser. Aluminium lassen vergt in de praktijk nog specifiekere kennis en ervaring dan rvs-lassen. Waarom denk je dat er zo weinig werven aluminium boten bouwen in vergelijking tot werven die in staal bouwen?
Ik zie het voordeel ook niet zo erg. Je moet zwaarder dimensioneren dan bij rvs, want aluminium is minder sterk. Het gewichtsvoordeel is daardoor veel kleiner dan het lijkt. Kijk maar naar de moderne fietsen. De frames zijn bijna allemaal van aluminium, maar in de praktijk zijn ze niks lichter dan de stalen fietsen van vroeger.

@ Rob/Listo:

Interessant experiment, dat 50 cm diep stekende roer. Ga je er ook een eindplaat op zetten?

Ik heb helaas geen Clever te koop, maar een victoire 22´ zie: https://tinyurl.com/4jxzyr

Ik heb een tijdje een Clever 23 of een andere Poolse boot met droogval-capaciteit overwogen, maar mijn vriendin is niet zo´n sportieve zeiler als ik en een Clever 23 is op z´n minst zo ´sportief´ (mijn vriendin noemt dat ´zenuwachtig´) als een Victoire 22´.
Bovendien hebben we allebei wat meer behoefte aan ruimte en comfort. De Clever is dan weliswaar al een aardige vooruitgang t.o.v. de V22, maar de Southerly 28 is in die zin een veel grotere vooruitgang.
Een compromis, dus. Maar ik ben er tot op heden erg blij mee.
Zie voor een idee van de boot: https://www.soa-online.org.uk/ (kijk bij de foto´s naar de plaatjes en tekeningen van de S28.


groet,
Hans Valk

Mischien een klein sugestie.
Als het roerblad iets opgekantelt is gaat hij erg zwaar.
Dus als het roerblad iets verder naar voren door kan laten kantelen
dan komt de onderkant van het roer voor het draaipunt en krijg je een balans deel. Het roer staat dan iets schuin naar voren maar ik denk dat dat de werking niet zoveel zal beinvloeden.

Groeten Peter

Hoi Peter,

het is een balansroer: een klein deel steekt voor het draai-punt uit en een groot deel er achter.
Toen ik mijn boot kocht was de helmstok onstabiel: als je hem even niet meer vasthield dan sloeg hij dwars en moest ik hem met kracht weer recht trekken. Toen stak er dus te veel roer vóór het draaipunt uit. Opgelost door een blokje rubber in het scharnier te monteren: roer kon niet zo ver naar voren klappen. Eerst natuurlijk te veel rubber: zwaar sturen en aan de wind ongelofelijk hard aan het roer trekken. Toen wat minder en nu stuurt de boot neutraal.

Bij Ton ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je geen deel meer hebt vóór het draaipunt. We zullen zien!

Groeten,Rob

het vordert:

Groeten, Rob

@Rob

Ziet er goed uit.
Dit roer wordt wel wat breder dan het oorspronkelijke roer, geloof ik.
Het mooie van zo’n roer maken uit multiplex is dat je bij het in profiel brengen een aardige richtlijn hebt aan de lagen in het multiplex. Eventuele bulten of deuken zijn goed te zien.
Als je nog niet in het bezit bent van een zogenaamd ‘low angle’ blokschaafje (de beitel staat in een veel flauwere hoek dan bij een normale blokschaaf) dan kan ik je aanschaf aanbevelen. Werkt veel lekkerder, speciaal de kopse kanten van multiplex, dan een normale schaaf.
Dat stukje rvs dat je hebt ingelamineerd glimt nu al prachtig, trouwens!

Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal werken.


Hans Valk

Hoi Hans,

een Davidschaafje heeft ook een kleine hoek, is welk klein maar heel handig. Het profiel is gemaakt met een bandschuurmachine. Doe ik volgende keer met een electrische schaaf: wat een stof!

Hier zie je de lijnen van de multiplex goed. Het oorspronkelijke roer ligt er onder:

De andere kant is nog niet af. De rode lijn is het midden van het hout. Je kan zien dat de profielen nu nog niet hetzelfde zijn.

Groeten, Rob

nou, hier hangt ie dan.

Ben heel benieuwd.

eerste resultaten:

het werkt!

Gister de boot naat de haven gevaren. Daar gekomen het nieuwe roer er onder en testen maar.

op de motor stuurt het neutraal. Alleen als je snel van koers wilt veranderen dan moet je wat meer kracht zetten dan normaal.
onder zeil stuurde het ook neutraal. nu was het windkracht 2, maar we liepen toch 4.5 kn onder vol tuig. Als ik het roer losliet onder het zeilen dan loefde de boot heel langzaam op. Ook met de kiel op 0.5 meter voer de boot nog heel aardig aan de wind. De drifthoek nam wel wat toe. Nu nog op zoek naar een dieptemeter die ook dieptes aangeeft onder de 1 meter.
Ben heel benieuwd wat er met meer wind gebeurd. Ik vermoed dat de boot wat te loefgierig wordt. dan moet er een strookje multiplex af aan de voorkant van het roer in het scharnier. Roer klapt dan wat verder naar voren.
Ik had er bij de bouw niet op gelet maar nu blijkt dat het roer precies in de bakskist past. Van het zomer ga ik een week naar de wadden. Met diep roer heen, daar omwisselen en varen maar.

Ton, ben benieuwd hoe het met jouw aanpassing is.

Geslaagde operatie dus! Ideaal op de Wadden!
Ga je het roer nog gronden en verven of blijft het zo?

Waterman

het staat nu in de epoxy. dat voldoet wel zolang het daar in de bakskist niet langdurig in het zonlicht komt. Lakken is het minste werk, maar ook het kwetsbaarste. Een hechtlaag en dan verven is het duurzaamste. En het duurste. Eerst maar eens testen bij meer wind. Misschien moet er nog wat af. Dan weer epoxy en vezels en dan afwerken.

We gaan er in elk geval op de wadden heel veel plezier van hebben!

Groeten, Rob

Het lakken doe je toch alleen omdat Epoxu niet UV bestendig is ? Dan
kan je het epoxy ook aflakken met een UV bestendige vernis (als je het hout wilt blijven zien). Anders dekkende lak.

Ziet er verder goed uit en praktisch ! Zou je eerder moeten reven ?

Nu wachten op jou ervaring op het Wad. Misschine meld ik mij daarna voor een tekening…

groet, Ton

ik heb laatst mijn roer helemaal kaal geschuurd en opnieuw in de grondverf gezet. Hiervoor heb ik “Sikkens bottomcoat CR” gebruikt, alleen verkrijgbaar in lichtgrijs en op basis van choorrubber.
Dekt erg goed in 2 lagen en correspondeert met choorrubber antifauling die ik gebruik, ook van Sikkens. Eindresultaat als nieuw!

Nog genoeg verf over dus als je een jampotje wil hebben dan regelen we dat.

Met meer wind loop je waarschijnlijk snel uit het roer. Aan de wind of halve wind krijg je toch vrij snel helling. Ruime wind ga je misschien zelfs sneller…

Groeten,

Waterman

inderdaad is de afwerking alleen UV bescherming. Maar als je iets over epoxy heen wil smeren dan moet het wel hechten. moet je 2 componenten of mono-urythaan lak of verf hebben.

Waterman, kan dat goedje van je over epoxy heen? Dan heb ik zeker belangstelling.

en als het werkt met dit roer dan begin ik van het winter misschien wel een roeren-bedrijf… ha ha, zie je het voor je?
Nee hoor, als iemand belangstelling heeft dan is ie van harte welkom.

Groeten,Rob

vandaag met wat meer wind gevaren:
bij 14 kn op de windmeter aan de wind met grote genua loopt de boot uit het roer. Maar dat doet ie met het diepe roer ook.
bij ca 12 kn is er goed mee te sturen. Een klein beetje zwaar met een klein beetje roeruitslag. heb hebt roer mee naar huis genomen en ga het zo aanpassen dat het en beetje meer doorscharniert naar voren.

met ruime wind en onder spi ging het prima.

Groetne,Rob