roerblad

op de plaats van het scharnier 5 mm van het roer afgezaagd, nieuw matje er op en twee lagen epoxy. Vandaag met weinig wind gevaren: roer is helemaal in balans!

Op de epoxy een laag ‘hechtlaag’ gesmeerd, daarna drie lagen onderwaterverf van Reinier. Hartelijk dank, staat prachtig. Bovenkant wit en niemand ziet dat het zelfbouw is.

Eerste week van juli naar de wadden.

Groeten, Rob

He Rob!

Hoe vaart dat met het korte roer? Stuurt het anders, lichter, (in)directer? Op welke koersen en windkrachten is het bruikbaar?
Heb je al foto’s van het eindresultaat?
Verheug me op de wadden! Een keer een nachtje doorzeilen lijkt me ook leuk!

Gr

Reinier

Foto’s lukken even niet: de camera is stukgevallen.

het stuurt exact hetzelfde als met een lang roer. Nu de balans goed is merk je geen verschil. Niet zwaarder, niet lichter, gewoon hetzelfde.

Alleen bij het indraaien van de box merkte ik dat de draaicirkel iets groter is geworden. Niet veel, maar de haven is smal dus het was merkbaar. Wel jammer dat ik daar achterkwam bij windkracht 1 en 6 (!) man op de kant. Moest drie keer steken.

Voor de waddentrip wilde ik aanvankelijk het korte roer meenemen, en op heenweg het originele gebruiken. Dat wordt nu: korte roer direct monteren en lange als reserve binnen in de punt leggen.
Het korte roer wordt ook op het thuiswater de standaard. Ik vaar daar meestal met de kiel op een meter ivm de ondieptes, en vastlopen betekend een beste klap op het roer. Dat is met dat korte roer verholpen. Ik vaar dan veel meer ontspannen omdat nu bij vastlopen de boel niet stuk kan. Dat verhaal over die uitgescheurde spiegel in Zeeland heeft het vertrouwen daarin niet verhoogd.

Ben ook benieuwd naar de wadden. Van de week nieuwe kaarten kopen, de getijdeninfo downloaden en alvast een beetje kijken wat er wel en niet kan.
Een nachtje doorzeilen is op de wadden wel meer gedoe: er liggen de wereld onverlichte tonnen en door de stroming ga je vaak erg hard en is de klap op zo’n ton ook hard. Misschien kunnen we dat een keer vanuit naarden plannen op jouw boot, het ijsselmeer bij nacht is veel makkelijker.

Groeten,Rob

Ha aanmeren in de box met mensen op de kant!
Ik ken dat, laatst een andere schroef geprobeert en dat was ook geen succes bij manouvreren achteruit …

Dat lange roer in de punt, dat schijnt heerlijk te slapen met zo’n roer blad tussen je benen! Super dat het korte roer zo goed werkt. Kunnen we dus echt door kniehoog water ZEILEN!!

Nachtelijke tochten met Waterman een prima idee! 5/6 juni doen we mee aan de nacht van Spakenburg. Ik heb al dan 2 opstappers maar we kunnen atijd een tochtje inplannen!

Verwacht je van mij nog iets inzake onze Wadden trip? Spullen die ik mee dien te nemen; gennaker??? marifoon? Gps? Of andere voorbereidingen? Let me know.

Gr

R

nou, de waddenweek is geweest en er is behoorlijk getest.

Door de harde wind (vijf tot zeven bft) niet op de platen geweest en ook niet drooggevallen. Dat is wel jammer.

De testresultaten;
heenweg met 1-3 bft korte roer er onder, ging prima. Bij 5 Bft op het ijsselmeer een stukje opgekruist met eigenlijk te veel zeil (1 rif en high aspect genua) liep de boot geregeld uit het roer. De zeilen iets losser en vijf graden afvallen en het was verholpen.
Daarna van kornwernerzand naar harlingen met 5 bft recht- en schuin achter. In de golven surfend. ik had het idee dat ik iets minder grip had dan met een diep roer (oppervlakteverschil???). Boot liep in totaal twee keer uit het roer. ook hier gold: eigelijk te veel zeil staan.

De volgende dag gingen we met voorspelde 5, in het echt 6 bft naar Terschelling. omdat het een diepwaterroute is het diepe roer gemonteerd.

Grootste verschil; het nieuwe roer lijkt iets lichter te sturen, waardoor je de boot wat minder aanvoelt. kan ook een kwestie zijn van van wat opkantelen. Dat geeft al gauw meer druk.

Als er nog iemand naar de wadden gaat van het zomer dan kan hij het blad wel lenen om te testen. past op een systeem met kunststof helmstok, niet de RVS versie.

Ben eigenlijk wel beniewd of anderen belangstelling hebben voor een dergelijk roer.

Groeten, Rob

Hallo Forummers,

de winter nadert en maar vast eens wat projecten uitdenken. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die wel belangstelling voor een ondiep roer hebben. Als dat zo is wil ik wel een roer-workshop houden. Ga je na een zaterdag klussen naar huis met een gezaagd en geschaafd roer, alleen nog in elkaar plakken en afwerken. Compleet met ijzerwerk. Ik heb daar wel ruimte voor; kunnen er zo’n 5 aan meedoen.

kosten zijn ca 15 euro ijzerwerk en voor hout een beetje wat je zelf wilt. Aan bouwmarkt-multiplex ben je ca 50 euro kwijt, als je watervast verlijmt mahonie wilt gebruiken wordt het al gauw een stuk duurder.
Potje epoxy er bij van 30 euro en als je wilt nog een paar matjes weefsel. Daar weet ik de prijs niet van. Al met al goed te overzien

Als richtlijn voor de datum zeg de tweede zaterdag van januari.

Iemand belangstelling?

Groeten,Rob

Ik ben ook van plan om een nieuw roer van mijn Jantar 21 (voorganger Clever 23) te maken. De vorige eigenaar heeft deze provisorisch gerepareerd waardoor deze niet meer opklapbaar is.

Ik heb afgelopenzomer een nieuw roer gemaakt.
Dit roer kan recht omhoog en naar beneden bewogen worden en
als je de grond raakt kan het roer op klappen.
het geheel functioneerd goed. het nadeel er zitten heel veel uren in
om het te maken.

peter

Ik wil gewoon proberen om het origineel na te maken.

Laat gerust even weten als ik iets voor je kan doen. En welkom op het forum.

Groeten Rob

vervolg op het roeren-verhaal:

komende weken voor een andere clever-eigenaar een ondiep stekend roer maken. Inmiddels me wat verdiept in het verhaal van de roer-profielen. Er blijkt een formule te zijn waarmee je het juiste profiel uitrekend; NACA. Die staat nu in EXCEL en kan na printen uitgezaagd worden uit de profil-latten. Dit nieuwe roer krijgt dus een verbeterd profiel. Ben benieuwd hoe dat vaart.

Gr Rob

rob

als je "profili 2"in de google gooit dan kom je een programmatje tegen waarin je alle denkbare roer of vleugel profilen kunt printen.
Ik heb dit ook gebruikt voor het roer wat hier boven op de foto is afgebeeld.

Gr peter

zo, deze eens afstoffen.

eindelijk met het ‘waddenroer’ naar de wadden geweest. Na een tip van Waterman heb ik aan het roer nog een klem gemonteerd die bij veel spanning losschiet.
Ik vond het ideaal. We gingen over de ondieptes als er volgens de berekeningen 70 cm water stond. De vorige keer dat ik over het wad voer kon dat alleen door te sturen met de bb motor. Aan de wind is wat gedurfd met zo weining kiel, maar halve- en voor de wind ging prima. Geen motorgeronk aan je hoofd en de zeehonden komen en stuk dichterbij.

Aan de wind gaat ook goed: Vandaag met 20 plus knopen wind aan de wind het zwarte meer over gevaren zonder een centje pijn.

Zo’n kort roer is in mijn ogen echt een aanrader. tekeningen en tips zijn gratis, ik kan er ook één voor je maken maar dan moeten we even overleggen.

Gr Rob

In het maandblad “Zeilen” nummer 10 staat een handleiding om zelf een nieuw roerblad te maken.

Dat roer werkt uiteraard prima, maar is niet versterkt met glasweefsel. Je krijgt een roer wat net zo sterk is als het multiplex. En het is de vraag of dat voor een roer voldoende is. Als je een dergelijk roer bekleed met twee lagen glasweefsel die in epoxy liggen, is het veel minder buigzaam en zal minder snel breken. Om te breken moeten de glasdraadjes stuk en daar zijn hoge krachten voor nodig. (Ik kan één draadje niet met mijn handen doormidden trekken)

Het roer uit de zeilen is houtbouw. Ik geloof zelf meer in hout-epoxy.

Gr Rob

Dag Rob,

Met vriend Bram ben ik dit jaar eigenaar geworden van een New Classic, net iets meer hoofdruimte binnen als ik zit dan in een Clever. Verder qua schepen erg vergelijkbaar; ook wat het roer betreft.

Ik heb nog nooit zovaak aan de grond gezeten als dit jaar maar mijn vorige schip was dan ook een platbodem. Nu zijn we bezig een ander roer te maken want aan de grond raken is niet erg met een hefkiel, alleen werkt het roer dan niet echt meer mee met minder dan 1 m. Als rondneuzend vonden we deze site. Direct aangemeld dus.

Het nieuwe roer wordt 50 cm diep en ik zoek nu de maten zoals die van het roer de Clever van Rob. Heb zelf al bedacht dat het roer zo’n 3500 cm2 groot moet zijn zoals het oude roer; het nieuwe roer dus 70 cm breed. Balansdeel hadden we uitgezocht op zo’n 37 % bij het oude roer.

Klopt dit ongeveer? Hoe kom ik dan aan de vorm en het profiel. het roer wordt 4 cm dik omdat het op moet kunnen klappen natuurlijk bij droogvallen. (Volgens ons moet dat onder het varen eigenlijk niet nodig zijn omdat we toch een puntje kiel eronder houden en dat ik dan 50-60 cm diepgang over een ondiepe plaat heen bijv. )

groet,
Pieter de Vries.

70 cm breed is heel erg veel. je krijgt dan een roer wat breder is dan diep. Ik zal de mijne even opmeten en aan je doorgeven. Mijn roerblad is behoorlijk wat kleiner dan een origineel clever roer, en daar merk je tijdens het zeilen helemaal niets van.

Balansdeel is te groot; normaal houdt men 17 procent aan. Maak je hem groter dan wordt ie instabiel; als je tijdens het varen het roer los laat dan vliegt de helmstok in de hoek en moet je hem met kracht weer recht trekken.

Het profiel bereken je met de NACA formule. Als je via een persoonlijk bericht je e-mailadres mailt dan mail ik je een exel bestand. Daar vul je de twee rode getallen in (dikte en koorde ofwel breedte) en het bestand rekent van een behoorlijk aantal punten het profiel uit. Dit levert een grafiek op die je met knippen en plakken in word kan zetten en uit kan printen. Alleen de voorkant van het roer moet wat boller dan de tekening weergeeft.
Uitprinten, op een plint plakken, uitzagen met de decoupeerzaag en je hebt een mal voor de bolling van het roer.

edit: blad is 50 cm breed, en steekt ook 50 cm onder water.

Gr Rob

mijn inhaakroerblad is 50x50 cm
groot genoeg, loopt niet uit zijn roer behalve met veel helling, dan komt hij teveel boven water

de maat van het balansdeel heb ik overgenomen van het standaardblad, in verhouding
eerst een prototype gemaakt van een goedkoop stuk plaatmateriaal
proefgevaren en toen pas het definitieve blad gemaakt

ton/mitz

Met veel interesse volg ik dit onderwerp. Ik heb eerder uit 2 lagen 10 mm watervast roeren gemaakt voor een 8 mtr cat. Ik heb destijds tussen de twee lagen een sandwich gemaakt met glasvezel. Nadat dit op een provisorisch profiel was geschuurd met een bandschuur (je kan het verloop prachtig zien naarmate de lagen tevoorschijn komen) heb ik het geheel wederom in de epoxy gezet.

Nu is lastig na te gaan of de glasvezel tussenlaag heeft geholpen, deze heeft namelijk geen moment om zn sterkte aan af te geven. maar heb in 5 seizoenen er super sterke roerbladen aan gehad. Ze hebben bij volle kracht achteruit namelijk regelmatig dwars gestaan en dit kon zonder probleem.

Voor de S730 komt er ook een vast roerdeel op. Dat zal dit seizoen nog niet lukken maar ik zie hier ook veel voordeel in bij het varen op het wad. al denk ik aan een vast deel naast het oplooproer.

groeten, Jaap