ondiepwater inhaak roerblad

Tijdens onze vakantie op de (duitse) wadden moest op de wantijen regelmatig het roerblad omhoog, met de bijbehorende bekende ellende.

Hierop heb ik het “ondiep water inhaak roerblad” bedacht en gemaakt.
Dit is gewoon een platte plaat, zonder profiel en steekt 50 cm diep.
Het is getest met windkracht eind 4, met vol tuig, de boot loopt niet uit het roer, zolang je niet te schuin gaat, en stuurt prima
Je zou hem denk ik nog wel kleiner kunnen maken, maar nu steekt hij iets dieper als de bb motor ( bewuste keus dus)

Tijdens het varen haak je dit roerblad in, d.m.v een sleuf, gewoon naast het normale blad, ondiepe versie omlaag, normale blad omhoog.

Het normale blad zit tussen 2 aluminium platen, hier heb ik een 3e kleinere plaat naast gemonteerd.
Deze extra plaat zit vast met 3 bouten, de scharnierbout waar je het roerblad mee opklapt en 2 boutjes bij de roerscharnieren bij de spiegel
je kan de bestaande gaten gebruiken.
De 2e en de 3e plaat moet je fixeren met afstandbusjes ter dikte van het inhaak roerblad, anders komt ruimte tussen de bestaande platen

De gedachte gang hierachter is dat je ook op het wad meestal gewoon lekker met je diepe blad vaart.
Alleen op het wantij haak je je andere blad in, zou het al in snelheid schelen, vanwege het ontbreken van profiel, meestal wil je toch niet te hard.
Goedkoop en makkelijk te maken.
De platte plaat past altijd wel onder een kussen o.i.d.

ik hoop dat e.e.a. duidelijk is

image

image

image

Ha Ton,

Dat is een mooi idee. Kan je kiezen! Je zegt dat je met het korte roerblad tot 4 Bft niet uit het roer loopt. Als je in dat blad een profiel schaaft dan gebeurt dat nog minder snel. Wat is de diepte van het door jouw gebruikte blad?

Waar ben je geweest op de duitse wadden? Naar dat verhaal ben ik ook wel benieuwd.

Groeten,Rob

Het blad steekt 50 cm diep, en volgens mij kan er nog wel 10 cm af.
Nu loopt eerst het blad aan de grond en niet de schroef van de bb motor.
Bovendien steekt het blad hooguit 15 cm onder de romp.

Ik heb er expres geen profiel ingeschaafd, het is de moeite niet waard.

Ik heb om en om met de bladen omlaag gevaren, en op het log zie ik geen verschil.
ik heb ook met de 2 bladen tegelijk omlaag gevaren, en behalve dat de helmstok een beetje “trekt”, merk ik er niet veel van.

Het is een beetje raar systeem, maar het werkt echt!

ps

hij loopt hoofdzakelijk uit het roer omdat bij teveel helling het blad teveel uit het water komt

ton mitz

Zeg Ton,

hoe haak je dat blad nu in? Van onderaf??

Gr Rob

Goed idee. Mijn roerblad is niet eenvoudig te verwijderen. Omdat ik hem opnieuw heb laten bekleden met vinylester is hij ook een stuk zwaarder geworden. Wanneer ik de ophaallijn loslaat zakt hij door zijn eigen gewicht naar beneden. Een groot voordeel is dat je het te zware onder de algen zittende roer niet hoeft op te bergen en alleen maar omhoog hoeft te klappen. Enigste waar je wel mee zit is dat wanneer je het roerblad vastbind je roeruitslag beperkt wordt.

je haakt het blad op zijn kop in en je kantelt hem naar achteren
daarna schroef je de borgbout aan
en kantelt het blad door naar beneden

het normale blad komt omhooggeklapt inderdaad tegen de staart van de opgeklapte buitenboordmotor aan, dus de roeruitslag is een beetje beperkt naar 1 kant
en tijdens het varen met het normale blad omhoog “voel” je het blad ook trekken aan de helmstok

maar het doet gewoon waarvoor ik het bedacht heb, goed sturen bij 50 cm diepgang
makkelijk op te bergen, gewicht 1of 2 kg
foto’s: