Slippende Lewmar valstoppers

De meest cruciale valstopper op de boot rara welke heeft de neiging om niet goed te sluiten. Voor het sluiten mag ik steeds met mijn vinger onder de hendel en het karretje richting de boeg schuiven. Prima workaround als je het weet maar toch echt wel irritant zeker ook voor matrozen die ook mee willen helpen.

De grote vriend van binnen:

Hoopte de behuizing er snel even af te halen vanmiddag om het goed te bekijken maar dat wilde niet echt. Er zitten voor en achter twee lange dunnen bouten overdwars. Geen idee waar die voor dienen maar de behuizing kreeg ik er niet mee los. Wellicht om de klemmen stroefer af te stellen? Weet iemand hoe je de behuizing eraf krijgt?

Het hele apparaat eraf schroeven heb ik nog maar niet gedaan. Er zitten dikke moeren die het kajuitdak ingaan maar was niet zeker of er niet bouten aan de andere kant verloren zouden gaan. Je kunt er van binnen niet zomaar bij?

Vermoed overigens dat het een veertje is wat zijn beste tijd gehad heeft. Heeft iemand dit ook wel eens aan de hand gehad? Zijn dit de standaard valstoppers op de sportina?

1 Like

aan de zijkant zitten dwars die 2 bouten en moeren
die kan je loshalen, en zo de buiten behuizing loshalen
het binnen spul blijft op zijn plek zitten
aan de binnenkant zit een veertje
met een beetje rommelen kan je het vervangende veertje op zijn plek pielen
de vertikale bouten zou ik vanaf blijven
of ze zijn getapt in een vermoedelijk alu plaat, dan zit de boel vastgerot
of er zit binnenin een contra moer
in beide gevallen geen feest
of je leert er mee leven

1 Like

@tonmitz ben ietsjes verder… Het veertje is inderdaad kapot. En het is een grote troepbende van binnen met spinnengrag en prut. Zou het graag een schoonmaakbeurt geven en het veertje vervangen.

Wat me nog stteds niet lukt is de behuizing eraf krijgen. Die dwarsmoeren heb ik eruit. Die houden de onderdelen van de klemmen bij elkaar. Het is een beetje als een hamburger opgebouwd maar dan op zijn kant. Kan de onderdelen wel wat loswrikken maar wat ik ook die de behuizing komt niet los.

Weet jij in welke richting het eraf moet komen? Als ik het zo zie naar boven toe. En moet het als Ă©Ă©n geheel eraf komen of ieder laag van de hamburger apart?

De verticale schroeven kon ik wat los draaien maar dat hielp niet dus weer vast, dat ging gelukkig weer gewoon, zaten niet muurvast.

Maar eens even zoeken naar een goed filmpje of de handleiding. Ben bang het te forceren en slopen.

Koen

Van lewmar, snelle reactie inclusief schema:

There are through bolts that hold it to the deck, these will have to be removed to enable you to take apart further.

D1 clutch.pdf (55.2 KB)

De moeren die het dek ingaan moeten er dus uit, denk dat er schroefdraad zit in de de onderliggende plaat. Kunnen we daar bij de sportina bij in geval van nood? Moet de garage er dan van af bijvoorbeeld?

Koen

Oh maar 15 euro per veertje ex verzendkosten haha.

veertjes in wel edelmetaal aan die prijs?

als je een stopper voor 15 eur weer aan de praat krijg, ben je toch een gelukkig mens?
alternatief, laten zitten, je moet alleen het binnenste schuifje handmatig naar voren drukken
Ton

Ja ik ga het ook wel gewoon doen, maar was op zoek naar een paar reserveveertjes voor de volgende zeg maar en dan loopt het wel op.

Vandaag even de kajuit verlichting weggehaald om te kijken of ik wijzer kon worden over de bevestiging van de valstopper. Klein gaatje en met je vinger kom je niet in de buurt en met een toe wrapje voel ik wel de bouten maar of er moeren zitten of niet, dat lukt niet op de tast.

Zie nu pas dat @tonmitz hier in 2014 al naar gekeken heeft getuige dit eerdere draadje. Ik ben zeker niet moediger of handiger dan hij dus wil op een of andere manier toch zeker weten dat het zonder moeren gemonteerd zit. Weet iemand dit? Ga mensen bij sailing center ook eens even bellen. Je zou toch denken dat je je valstoppers op enig moment moet kunnen vervangen zonder breekwerk? Maar goed dat was bij de dekorganisers kennelijk ook niet het geval. Als iemand meer weet hoor ik het graag.

Koen, ik zal Gijs van Beaufort Watersport wel eens vragen. :wink: Ook wel handig om zelf te weten.

Rob

Volgens de oude importeur maakten ze met een gatenboor een gat in de binnenschaal om er bij te komen
Daarna dekte ze het af met zo’n wit roostertje

de dekorganizers heb ik een jaar of 6 geleden vervangen
die zaten met bout en moer
hiervoor heb ik in de binnenschaal gaten moeten boren om er bij te kunnen
de gaten zijn afgedopt met witte plugjes

die polen zijn lolbroeken wat montage betreft,
eerst alles monteren, daarna het bootje in elkaar plakken
het is niet te hopen dat de lieren ooit vervangen moeten worden

Is dat met andere werven dan anders dat ze het altijd zo bouwen dat je er weer bij kunt? Zou ik wel graag zo zien, in ieder geval voor de zaken die een keer vervangen moet worden. In die nieuwe post over de lekkende luchtkamers zie je hetzelfde, je kunt nooit meer bij de scepters als die gaan lekken, dan moet je gaan breken.

Hoe zit dat bij jouw nieuwe boot? Kun je daar overal bij denk je? De lieren, valstoppers etc?

Voor wat betreft de valstopper, ik ga me eerst nog maar even groen en geel ergeren, en kijken of ik het grootzeilval via een andere klem kan leiden en andere die ik minder gebruik door die gare klem.

Ik vrees dat je dit met heel veel “goedkope” boten zal meemaken. Het is natuurlijk veel makkelijker en goedkoper te bouwen zo. Alternatief is een inox plaat inlamineren, en schroefdraad tappen daar waar nodig. Begin maar even te rekenen wat de meerprijs bij het bouwen wordt.

Ik hoop voor zij die met Rassy’s, Najads, Swans en dergelijke varen dat dit bij dergelijke merken wel echt goed opgelost is. (Maar vrees er een beetje voor)

Vandaag de boot weer in het water gelegd. Heb de boel wat anders georganiseerd met de lijnen en het grootzeilval gaat nu door de nog goed werkende klem. Demonteren durfde ik niet aan, dat doe ik wel als de valstoppers helemaal uit elkaar vallen.

de grootzeil val zat toch links op de buitenste stopper?
die stopper doet het
rechtsbuiten, daar zat de fokke val
die moet je ff helpen, het ijzertje onder de hendel naar voren duwen, dan de hendel omlaag.
links en rechts binnen zaten de reeflijnen

op mijn nieuwe bootje is het hetzelfde gezeur
je kan praktisch nergens bij
afgelopen week de mengkraan warm/koud van het watersysteem vervangen
(jaja warm stromend water)
een halve middag aan het klooien geweest.
eerst de kraan monteren, daarna aftimmeren :-((
ik wil er eigenlijk 4 stoppers bij, wordt een dingetje

1 Like

Klopt maar heb het nu wat anders georganiseerd zodat ik die linksbuiten minder goed te gebruiken. Scheelt weer hoop gedoe.