Ramen opnieuw kitten (NC700) : hoe zit dit bevestigd

Hallo,

De ramen van mijn NC700 lekken en moeten opnieuw gekit worden (dit was keurig gemeld toen ik de boot kocht). De ramen zelf zien er nog goed uit en ga ik liever niet vervangen als het niet nodig is.

Ik heb de topics Perspex vervangen en Kajuit ramen gelezen.

De ramen zitten met maar liefts 38 M4x30 schroefjes vast. Ik neem aan dat de schroefjes onder de “binnen rand” zitten (zie foto hieronder). Heeft iemand die rand wel eens losgehaald? En is dat nodig?

Voor het kitten zit ik te denken aan (vergelijkbaar wat rob_listo heeft gedaan) :

• Sika primer 209D voor de zwarte randen op de ruiten
  • 3M VHB tape 4991F (2.3mm dik)
  • afkitten met sikaflex 295 uv.

Ik heb de ramen van mijn vorige boot ook op die manier vervangen. Zat goed vast. Maar je krijgt het niet meer los (zonder de ramen te beschadigen).

Alternatief wat ik gezien heb is butyl tape of Gebo inseal. Dan is het wel weer los te krijgen. Iemand ervaring daar mee?

Groeten,

Buru

vergeet niet een primer op het polyester te smeren. Het type zou ik even na moeten kijken.
Sika 295 is minder UV bestendig dan je zou denken. maar wat is een goed alternatief?

Gr Rob

Hoi hoi

Ik heb het 10 jaar geleden gedaan,weet zo even niet welke kit ik heb gebruikt.De binnen bescherming moet er af om bij de moertjes en sluitring te komen. De buiten kant van de boot wel goed schoon maken,is wel een klusje.Ik moet eigenlijk ook weer 1 raam is geknapt, Maar zo het nu lijkt komt de boot binnen kort te koop.

Mvg Tjerk

Hi Tjerk,

Weet jij nog hoe die binnen bescherming los komt? Of is het gewoon plamuurmes er tussen en wat gepast geweld?

groeten Buru

Hoi Buru

Ik heb toen een afbreek mes gebruikt,die er voorzichtig achterlangs gehaald,en een beetje gepast geweld.

Mvg Tjerk

Bedankt voor de info! Ik ga morgen proberen een raam (netjes) los te krijgen.

Ik heb het raam en de binnenbescherming er aan stuurboord uitgekregen zonder veel beschadigingen. Maar wat een kl*t* klus! Heeft me vorig weekend een hele zaterdag gekost. Morgen ga ik vol goede moed bezig met bakboord kant.

Voor wie er ook tegen aan gaat lopen: De binnenbescherming was in mijn geval bijna niet los te krijgen. Ik kon aan de buitenrand er wel met een breekmes langs en vervolgens met een plamuurmes verder los steken. Maar de binnenrand van de bescherming zit ook aan de schaal vast met iets van epoxy plamuur of zo. En daar kan je pas bij als het raam verwijderd is. Maar ja, de boutjes heb je er zo niet maar uit want de moertjes (onder de bescherming) beginnen mee te draaien. Met twee man gelukt. Een aan de buitenkant aan de bout trekken en draaien en de ander in de kajuit het moertje proberen tegen te houden met een plamuurmes. Nadat het raam eruit was heb ik met een multitool de bescherming los gemaakt van de schaal.

Het heeft wel mijn gedachten verandert over het vastzetten met VHB tape. Een keer geplakt ga dat je er nooit meer fatsoenlijk uit krijgen. Daarom ga het eerst proberen met Gebo inseal tape en afkitten rondom met Sikaflex 295 UV. Als het niks wordt kunnen we altijd nog plakken.

Morgen maar weer met goede moed verder.

Het seizoen begint bijna en heb zin om te zeilen!

Inderdaad de ramen zelf alleen afdichten en niet verlijmen. Ik heb (op een ander bootje) neopreen band gebruikt voor een strakke en nivellerende afdichting/opvulling. Dit heb je in verschillende dikte en breedte. Daarna afkitten met een uv bestendige kit. Theoretisch is afkitten niet nodig maar geeft mij wel een beter gevoel. Ik had ook kunststof ringetjes bij de boutjes gebruikt.

Butyl kit gebruik ik veel, maar dat wordt eigenlijk altijd een t*ringzooi dus als het zichtwerk is zou ik (goedkoop) neopreenband gebruiken, werkt 10x makkelijker.

Ja butyltape vs kitten. Het blijft een trade off.

Ik heb dit weekend de kitresten verwijderd onder de mastvoet en al die boutgaten. Ga er butyl voor terug doen. Voordelen wegen voor mij op voor de bezwaren.

• Je kunt het nog eens een paar keer aandraaien.
  • Je kunt het weer loshalen. Voor kiel inspectie bijvoorbeeld.
  • Niet gevoelig voor temperatuur en droogtijden etc.
  • Niet in een keer goed is prima. Ben geen held in kitten.
  • Geen geknoei en gewoon lekker veel gebruiken. Het teveel haal je weg en maak je balletje van voor de volgende klus.

Als het niet meer los hoeft voorlopig en je bent er goed in dan is kitten beter. Butyl kan aan het begin na poosje nog blijven lopen maar met een plamuurmesje haal je het netjes weg vind ik.

Ik heb vrijwel al het beslag/mastvoet etc met butyl kit gemonteerd. Ideaal als je weer wilt demonteren. Ik heb een elastomeer kit van Sika gebruikt maar er zijn vast alternatieven. Bizar spul qua plakkerigheid en “draden-trekken” dus zorg voor voldoende doekjes/keukenrol. Op zeilersforum is daar ook het eea over geschreven.

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken.

De ramen zitten er weer in en hebben een eerste test met de tuinslang doorstaan. Uiteindelijk heb ik het volgende gebruikt:

• Gebo inseal tape voor de afdichting. Is een 3mm dik schuim tape (PVC denk ik?) dat ook bedoeld is voor raamafdichtingen. Op het zeilersforum staan verschillende positieve ervaring met deze tape. De tape heeft aan 1 zijde een lijmlaag.
  • Zwarte randen op het raam gemaakt met Sika Primer 209D
  • Rondom afgekit met Sikaflex 295 UV. Zou niet nodig moeten zijn maar voor de zekerheid.
  • Polyester waar de kit kwam had ik voorbereid met Sika 205 en Sika 209D.

Ik verwacht dat de ramen er weer redelijk makkelijk uit te krijgen zijn door de sikaflex kit rondom door te snijden.

Van binnen moet ik nog afwerken. Ik wil nog een bedenken om de beschermrand vast te zetten maar wel zodanig dat het ook weer redelijk makkelijk los te krijgen is.

We zullen zien het het zich gaat houden. Hier onder foto’s van het eind resultaat. Nu de anti-fouling nog afmaken en dan kan de boot het water in!

1 Like

Ziet er netjes uit! Dat gaat niet meer lekken lijkt me.