Perspex vervangen

forummers,
op verzoek een verslagje van het vervangen van alle Perspex op de Listo. Een clever 23 uit 1996.

perspex of polycarbonaat?
perspex is in meer kleuren verkrijgbaar, en zou iets kras vaster zijn
polycarbonaat wordt niet craquelé maar mogelijk wat duurder

perspex heb ik bij stout kunststoffen online besteld. Die geven aan dat er een minimum maat is, maar dat heeft meer met verzenden te maken. in een pakket met grotere stukken kan alles mee.
Lijmproducten bij van asperen kleefstoffen, die geven ook tips en adviezen.

sikaflex 209 N om een zwarte rand op de ruit te maken. Dit is onmisbaar voor de hechting.
3M primer 94 voor op het polyester
3M VHB 5962 tape. Is 1,55mm dik
VHB ontvetter
kit. 3M hybride kit 760

Ramen zijn ca 115 cm lang en 25 hoog. En om de 15 cm geschroefd. Nu lees ik dat die tape zó sterk is dat het niet hoeft. klopt dat?
Volgens van Asperen moet er bij een radius altijd een mechanische bevestiging zijn, anders gaat het op den duur los. Dus voor het vluchtluik niet, de ramen wel.

Bovendien… Is het kopiëren van de ramen veel makkelijker als er gaatjes in zitten

ramen demonteren.
oude op nieuwe leggen, aantal gaatjes doorboren, vastzetten met boutjes met verzonken kop
langs de copieerfrees

alle oude kit verwijderen. Dit is echt een enorme klus. Bij het vluchtluik ging dit met een roterend staalborsteltje op de dremel, bij de ramen met een lamellen schuurschijfje P80 op de dremel. Een stofzuiger er bij houden is handig.
ontvetten
nieuwe raam er in leggen, even vastzetten met sateprikkers.
nu met een mesje over de binnenkant van het raam langs de rand van het kozijn.
raam er uit
folie van de rand van de ruit halen. rest van de folie laten zitten
ontvetten
schuren korrel 400, alleen het randje
deze rand in de zwarte primer
polyester ontvetten
Schuren P400
primer op het polyester
alles laten drogen
VHB tape aanbrengen. 2 stroken tape naast elkaar
ramen er in. VHB is loeisterk, je krijgt één kans. Nu komen de gaatjes in de ramen mooi van pas: satéprikkers door de gaatjes en in de gaatjes van het kozijn. Ruit langzaam laten zakken.
aandrukken
licht vastschroeven
afplakken
afkitten
laten drogen
bijsnijden

De handels van het vluchtluik dichten af met een O ring. Daar kan je een nieuwe in zetten. Monteren met een beetje siliconen kranenvet.

270 euro perspex:


de bovesnte regel zijn de zijramen, de 2e regel het voorluik. De rest is voor de schotten van de kajuitingang
Edit: bestel de smalle stroken allemaal 10 mm langer, en het kleine zetbord 10 mm hoger (de kleinste maat plus 10mm) . Niet alle clevers zijn gelijk.

130 euro kleefstoffen


De zwarte sikaflex 209N is elders besteld

Copieerfrees:


oud:

nieuw:

Zou ik iets ander doen?
Ja: de ramen steken iets uit. Dat geeft een scherp randje. Ik zou met een 45 graden frees de buitenste rand afschuinen.

Groetjes, Rob

1 Like

Rob,

Die truuk met de satéprikkers is er eentje on te onthouden.

Waarom ga je nog met een mesje langs het raam? Alles is toch weggesneden? Of is dat om de folie die op het raam zit door te snijden?

Ja, je snijdt door de folie heen aan de binnenkant. Randje folie er af en je hebt een strakke lijn voor de primer en de kit. Rest van de folie verwijderen als je helemaal klaar bent.

Het vluchtluik heb ik alleen met kit vastgezet

Gr Rob

Maar ja, deze jongen heeft niet zulke rechterhanden. Waar kan ik dit het beste betaalbaar laten doen?

@Rob_Listo Rob jij kluste toch ook nog wel eens wat voor andere gebruikers in elkaar? Helmstokken enzo? Is dit niet wat? :grinning:

Kost ontzettend veel tijd. Als je daar iets per uur voor gaat rekenen wordt niemand blij.

Raampjes copieren is een uurtje werk. Paar tientjes voor een ieder die helpt opruimen (hele garage onder de statische stukjes kunststof).

In 2018 betaalde ik voor de twee zijruiten samen 95 euro plus 30 euro verzendkosten.

Gr Rob

Ik heb al contact gezocht met Rob. Ben blij met zijn aanbod. Dat zoek ik nog een andere rechterhand die me verder kan helpen. Maar twee betaalbare raampjes is al geweldig!

Als je dan toch bezig bent maak een mooie stapel! Goude handel! :laughing:

Andre vertelde wat de ruiten bij de importeur kosten. Indrukwekkend.

Zelf bestellen en dan copieren blijft tientjeswerk. Maar ja, bij de importeur hoef je niet op te ruimen.

Gr Rob

1 Like

in de eerste post heb ik een update gezet van alles wat besteld is.

Net 2 weken met de boot op vakantie geweest. De ruit van het voorluik lekt. Dat komt ws omdat een bemanningslid het luik een fijne plek vond om op te zitten. Toch zou dat wel moeten kunnen.
Bij de montage van het voorraam heb ik niet de zwarte N209 gebuikt. Ik ga nu de boel demonteren en dan wel deze primer gebruiken. En eens goed nadenken of deze kit wel de juiste is.

nu besteld: sika 295 UV
primer 206 G+P voor op het alu
Primer 209N voor op het perspex

Wordt vervolgt.
Rob

bij het kopiëren van ramen voor de boot van Andre hebben we het volgende geleerd:
-de positie van de gaatjes in de ramen is niet standaard. Dat is per boot verschillend
-koffiedrinken, kopiëren van 2 ramen en opruimen kost 1,5 uur. Viel dus best mee

Groetjes, Rob

2 Likes

Nou ik ga komend weekend nieuwe geleidestrips maken voor de deur, ben benieuwd.

Hoe ga je dat doen? Weer in perspex of in hout? Heb jij een kopieerfrees en al? Bij mij is er ook een kapot gegaan. Zou wel geïnteresseerd zijn in twee exemplaren. Ga je wel even bellen!

Koen

Ik heb een strip perspex besteld bij die jongens in Rotjeknor (zie boven) die ga ik voorzichtig door de midden zagen (want 6cm breed doen ze niet) en dan afronden op de workmate met een decoupeerzaag denk ik (fijn blad metaalzaag) en dan even de schuurmachine langs de zijkanten.

Heb toen gebeld met de leverancier. Smalle stukken kunnen ze wel maken maar niet opsturen. Het breekt te makkelijk in de post.
Als je ook een stevig stuk besteld kunnen de smalle stukjes beter beschermd verzonden worden.

Gr Rob

Ah mij vertelden ze dat de zaag niet minder dan 10 cm wilde… ik ga even kijken of de lintzaag van mijn buurman misbruikt mag worden…

hoi v marinus ik ben kees net nieuw hier ik heb een clever 23 de zelfde als op jouw plaatjes maar ik zie dat je het schuifluik en toegsluik vernieuwt heb ziet er zeer goed uit ik wil dit ook gaan doen jij heb het met plexiglas gedaan kan je er ook op het schuifluik staan of barst het dan zo ja is er nog wat anders te koop waar dit wel kan ik ben en heb je toevallig ook de maten van wat je besteld heb

Kees, welkom op het forum. En leuk dat je ook een clever vaart. Hoe heet jouw boot en wat is de thuishaven?

Je vraag kan ik niet beantwoorden.

Groet, Rob

Hoi Rob de naam van mijn boot is Chill out hij is uit 1999 2 jaar geleden gekocht in Huizen particulier, zelf kom ik uit Soest maar de thuis haven van de boot is WSV Herkingen aan het Grevelingen meer.
We staan in de buurt op de camping daardoor slapen wij niet op de boot maar varen er alleen mee.
Ik ben blij dat we nu een forum hebben gevonden om vragen te stellen.

Groeten Kees

ik heb de geleidestrips van het luik moeten vervangen na inbraak.
Ik heb het besteld in Rotterdam bij Stout (zie boven) op maat maken met een decoupeerzaag (speciaal zaagje) is wel een beetje gedoe (zigzag) maar ik heb het een beetje bijgeschuurd, niet mooi geworden, maar functioneel zeg maar. voor rechte snedes kan je beter een cirkelzaag gebruiken met een speciaal blad, maar dat is voor de smalle stroken die ik nodig had niet te doen.