kiel perikelen

vorig najaar toen de boot in de kraan hing, merkten wij, dat de kiel 3 cm speling had, zowel naar rechts als naar links
een telefoontje met de importeur leerde ons dat dit normaal was en kon geen kwaad
afgelopen zomer vonden wij de kiel met een beetje golfslag toch wel erg klapperen
4 weken geleden hoorden wij een geluid , als een klapperen kastdeurtje, dat kwam toch echt uit de kielkast…

in de jachthaven heb ik de kiel maximaal omhooggetrokken, wat bleek?
de bovenkant van het hefmechanisme kon ik van links naar rechts trekken
tot tegen de kielkast aan, en een cm of 3 naar achter, zonder dat de kiel bewoog
foute boel dus

we hebben de boot naar de winterstalling gebracht en op de kant laten zetten
in de kraan hing de boot een beetje te slingeren, de kiel bewoog mee als een kwispelende hondenstaart
echt fout

de boot is opgebokt, en de kiel opgestopt
de rvs strippen voor de mastbevestiging, de trommel, en het beugeltje bovenaan in de achterkant van de kielkast heb ik gedemonteerd , de methode is te vinden op dit forum.
heel simpel, nog geen uur werk
op de kielplaat vond ik 2 afgebroken bouten…
in overleg met de havenmeester is de kiel mbv de heftruck er helemaal uitgehaald
achteraf niet verantwoord…

onze kiel is van rvs plaat, 3 mm
de onderste helft is gevuld met lood, de bovenste helft is leeg
de bovenkant is dichtgemaakt met eenzelfde rvs plaat, ook 3 mm
aan de binnenkant van deze plaat zitten 6 bussen met 10mm binnendraad
op deze plaat zit dan de plaat met het hefmechanisme, deze plaat is 10 mm, logica image http://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif(
met 6 x 10 mm bouten zitten deze platen aan elkaar
2 bouten half los
2 bouten afgebroken
2 bouten hadden de bus door de plaat heengetrokken, en gelijk een stuk plaat afgescheurd, en een stukje zijwand meegenomen
de plaat staat gedeeltelijk bol

het hefmechanisme is ook overbelast geweest
bij de constructie van de 2 rollen van de voorgeleiders zitten haarscheuren in het laswerk
de 2 zijgeleiders hebben speling op de assen
helaas hebben ze eerst assen geplaats met borstjes, en daarna de boel vast gelast
het is een wonder dat de boel het in het water of in de heftruck het niet heeft begeven
Ton

voorlopig plan van aanpak:
bovenplaat van de kiel verwijderen, dmv, snijden in de zijkant van de kiel, op 3 mm van de bovenplaat, om vers lasmateriaal te krijgen
restanten als mal gebruiken
in de kiel een rvs plaat lassen van 10 mm met schuine zijkanten om beter “vlees” te krijgen
hierop de bestaande plaat van het hefmechanisme lassen
lassen ipv bouten, ik zie alleen voordelen
de assen van de voorrollen uitboren, dikkere as maken, die bevestigd wordt met te tappen draad, rollen uitboren en hergebruiken
diverse gescheurde lassen van het hefmechanisme repareren

definitief plan volgt, deze week kijkt de rvs man ernaar

hoe kan dit gebeuren?
als ik in mijn glazen bol kijk en tegelijk in het koffiedik roer:
de onderplaat van 3 mm rvs van de kiel is te dun, de constructie met bussen is leuk bedacht, maar te zwak
ons vaargebied is sinds een 11 jaar IJsselmeer en Waddenzee, we liggen af en toe knap te stuiteren, (ons boeg beslag is ook 2x afgebroken, de las van de rvs draadeind van 8 mm brak af ( zit nu 2 x 10 mm bout))
we raken nog wel eens wat, zo’n hefkiel maakt ons hondsbrutaal, op het wad zitten we vaak meer buiten als in de geul

achteraf is dit al een jaar of 3 aan de gang, er zijn bouten losgekomen, de boel heeft staan wrikken, metaal moeheid

dhz huistest 1
trek de kiel helemaal omhoog
een gedeelte van het hefmechanisme is nu bovendeks
laat de kiel aan het heftouwtje hangen
kijk of je de kop van het hefmechanisme heen en weer kan trekken, van links naar rechts en van voor naar achter en of de kiel meebeweegt
beweegt de kop los van de kiel? foute boel

dhz huistest 2
kiel idem omhoog
steek een pen door het oog van het hefgedeelte
laten zakken tot de pen het gewicht van de kiel draagt
touwtje vieren, moet direct slap hangen, doet het touwtje er een paar cm over, dan hangt de bovenste plaat op de onderste te veren
voorste bouten los of constructie afgescheurd
foute boel

preventief kiel trekken, is een dingetje, kost bij loos alarm een middag
echt niet alleen voor handige Harry’s
foto’s volgen
ton

Allemaal heel herkenbaar. Vroeg of laat loopt elke Clever of NC700 eigenaar hier tegen aan.
vooral als je ook zout water bezoekt.
Mijn verhaal heb ik al eerder in een ander draadje op dit forum gepost. De vraag is niet OF dit bij jou boot gaat gebeuren maar WANNEER dit gaat gebeuren. mijn boot was 18 jaar oud toen ik er achter kwam. waarschijnlijk was dit probleem de laatste 5 jaar in toenemende mate het geval. Piepen en bonken al bij 2 bft was de aanleiding dat ik op onderzoek uitging.
Nu bonkt de kiel alleen bij hevige golfslag.
Het Laswerk waarschijnlijk uitbesteden de rest is zelf goed uit te voeren

ADVIES aan allen; elke 5 jaar inspecteren op losse bouten en scheuren van laswerk.

op verzoek van Ton de foto s van zijn kiel:

Toen ik mijn boot kocht (model 1996, gekocht in 2003) met een gietijzeren kiel, bleek dit deel ook echt helemaal aan stukken. Ik heb toen alles opnieuw laten maken. Helaas toen geen fotos gemaakt

Gr Rob

1 Like

Rob, bedankt!
de foto’s heb je scherper gekregen!!
zo kwam de kiel eruit
foto’s
1 2 bussen zijn door de plaat getrokken
plaat staat bol
2 bout zit half los, bovenplaat is omhoog getrokken
3na demontage, de bussen hebben dit stuk uit de plaat getrokken
4bout zit halflos
5 overbelaste voorgeleider, scheur in laswerk
6idem als 1, die 2 afgebroken bouten lagen los op de kielplaat

maw de kiel heeft op het laatst aan 2 halflosse bouten gehangen
in hoeverre deze ook metaalmoeheid hebben wil ik niet weten…
Ton

Ik heb in september mijn kiel ook verwijderd.
Vorig jaar klapperde mijn kiel ook aardig.
Het blijkt dat de onderste geleiderollen aan de voorzijde geheel weg waren.
Werd dus alleen geleid door de bronzen bus in de kielkast.
Het geklapper werd veroorzaakt door de hol getrokken bevestigingsplaat van de RVS driehoek waartegen mijn gietijzeren kiel is vastgebout met M12 bouten.
(Ik wil er wel een foto van toevoegen maar het lukt me niet om deze te plaatsen.)
De plaat is maar 2 á 3 mm bij mij en dat is zeker niet genoeg.
Ik ga de plaat vervangen door een dikke plaat en de bouten vervangen door draadeinden die met locktite vastgezet zijn in de kiel.
Daardoor kan je van bovenaf controleren of de moeren nog vast zitten.
Ik ben alleen nog op zoek naar hard rubber van rond 50 mm om nieuwe rollen te maken.
Van mijn kiel is het polyester aan 1 zijde helemaal weg.
Daarom laat ik mijn kiel stralen en ga ik hem in de epoxy zetten.
Tevens een mooi profiel op aanbrengen.

stuur ff een mailtje naar de mod, Rob, en vraag ff of hij die foto wil zetten
ik heb ongeveer dezelfde problemen, en ben benieuwd naar de foto’s en de oplossing
bij mij was de onderste plaat juist uit elkaar getrokken
ik laat de 2 platen gewoon rondom aan elkaar aflassen

wat de rubbers betreft, deze zijn bij mij door het klapperen ook versleten, volgens de reparateur zijn trilling dempers van scheepsdieseltjes goed bruikbaar
ton

ondertussen is de kiel gerepareerd, flinke kostenpost
de kiel wordt pas in het voorjaar weer ingehangen
de jachthaven heeft mij bootje knap ingebouwd, ze kunnen er niet bij zonder een stoelendans te organiseren
foto’s volgen nog in het voorjaar tijdens het inhangen

wat ook kapot was, het blok tbv het heffen, het blok bovenop de kiel waar de heflijn doorheen loopt
ik had de rvsdraad van 4 mm? vervangen door dyneema van 6 mm, want het draadje “vrat” de schijf op
de wangen van de schijf zijn kapot gedrukt, omdat de schijf te smal was voor 6mm
voor het gemak was bij de bouw de as gewoon vastgelast aan de rvs wangen

wat ook een punt van aandacht is, is de bevestiging van het blok aan de kiel
dit zit met een pen, met 2 borg ringen vast
die ringen hadden zo te zien diverse aanvaringen gehad met de haallijn
zoals ze (op de nog te plaatsen) foto’s staan, kwamen ze eruit
een advies aan alle mensen die meelezen, controleer die borgringen!!

de nieuwe constuktie wordt anders
de as met 2 borgringen wordt vervangen door bout en moer
de as bij de schijf wordt ook bout en moer, met een afstandbusje bij de schijf
in geval van schijf schade is de boel nu simpel te demonteren

Rob, wil je 2 foto’s plaatsen?