Hefkiel check, iedere 5 jaar doen!

Hi allen,

Zoals elders volop besproken, wil ik iedereen erop wijzen dat het verstandig is om om de 4-5 jaar de kiel eruit te laten heisen en goed te inspecteren. En ook bij aankoop overigens.

Denk goed om in ieder geval het topic kiel perikelen te checken. Daar staan ook handige doe-het-zelf testen die je kunt doen om te detecteren of je al echt in de problemen zit. Niettemin echt advies om hem er af en toe ook echt helemaal uit laten halen.

Het geeft veel voordelen die hefkiel, maar het is ook het kwetsbare punt. Het heeft zijn prijs, maar die is het ook waard in mijn optiek.

Hoe staat het met de bouten, de lasnaden? Is er overmatige roestvorming? Zijn de rollers nog in goede conditie zodat ie goed op en neer kan? Is er slijtage aan de kielkast? Loopt het ergens aan? Zit het hefmechanisme nog goed aan de kiel? Hoe is het met de trommel van de heflijnen? Heflijnen vervangen?

Safety first, zou ik zeggen en ik breng de boot dit seizoen dus naar een andere winterstalling in wolderwijd waar ze ervaring hebben hiermee en een werf die evt dingen kan fixen.

Kost wel wat maar dan weet ik dat ik weer voor jaren goedzit.

1 Like

is er een aanleiding in jouw geval??

Bij het omhooghalen liep ie eerder wat aan maar dat is nu weer weg. Denk iets met de rollers. Maar toen bedacht ik me dat het na 5 jaar ook wel weer tijd was om hem een keer goed te inspecteren inderdaad. De DHZ testen waren goed. Ben benieuwd.

1 Like

ik denk dat ik er deze winter ook aan ga geloven. Moet sowieso het hele onderwaterschip kaal halen en opnieuw opbouwen (dus ook de kiel)

Ga je dan ook in Wolderwijd op de kant gezellig?

Horst lig ik sinds dit jaar :grinning_face:

Vandaag dan toch eindelijk de boot uit het water en meteen ook de kiel getrokken.

Hier wat fotos:

Mastvoet eraf. Kit was niet vernieuwd de vorige keer 5 jaar geleden. Wordt goed schoonmaken en dan doe ik het met butyl tape. Komt minder nauw dan kitten en je kunt het later nog een paar keer extra aandraaien en makkelijk losmaken eventueel.

Advies is om de kiel aan het oog op te hijsen en niet aan die hoge kop. Daar wordt ie normaal ook mee omhoog getild en dan schuift ie er in balans gemakkelijk eruit.

Opluchting! De constructie is nog helemaal tip top in orde. Complimenten @tonmitz Ingmar van Wolderwijd herinnerde zich jou nog en de boot. Vertelde over de kiel perikelen van toen. Had je goed gedaan zei hij. Een en ander helemaal tot één stuk gelast in RVS. Kan nog jaren mee zo, heel fijn.

Dit blokje is de boosdoener voor het stroef omhooghalen. Die ga ik vervangen met wat stevigs. Iemand tips? Er loopt kale dyneema doorheen.

Na een een poetsbeurt met jif en schuurspons.

Moet zeggen erg fijn gevoel om te weten dat het helemaal in orde is. Wel een klusje, zeker eerste keer, maar goed te doen. Nu alleen dat blokje vervangen en dan gaat de kiel er begin volgend seizoen weer in.

4 Likes