Schade aan de achterkant van de kiel

Die van mij staat sinds zaterdag op de wal. Buiten met de mast er nog op. Wel vd week nog een winterhoes gekocht van de vorige eigenaar. Die gaat er ergens volgende week op.

Eerst moet de werf nog naar de kiel kijken. Toen de boot uit het water werd gekraand kwam er een beschadiging aan de kiel naar voren. Helemaal bovenop aan de achterkant, lijkt me een rare plek maar moet wel gefixt worden.

Ik heb ook zo veel mogelijk verder eraf gehaald, zeilen, lijnen, accu, kussens etc.
…En de oude ligplaats op de spiegel want ie stond er ook nog op :wink:

Heb je een foto van de kiel? Keer hard aan de grond gelopen dat ie naar achter is geklapt? Polyester heel?

Nee, ben vergeten een foto te maken. Het lijkt dat de hele kiel in het polyester zit en dat het daar eraf komt of beschadigt is. Toen ik er in kneep leek het wel of het verrot was als bij een oude auto maar dat is het uiteraard niet.

Misschien dat ie inderdaad eens een keer aan de grond gelopen is, had ik nog niet aan gedacht. Anders is het een rare plek om een slechte plek te hebben.
De werf ging nog bepalen wat de kosten worden voor reparatie.

Als die kiel eruit gaat zou ik ook zeker kijken naar de verbinding met de hefkop. Zwak punt en dan maar in een keer preventief goed. Zie ook kiel perikelen

Groet,

Koen

Dank voor de tip, zal dit direct vragen!

Een kiel zou niet naar achteren kunnen klappen.
In de kielkast zit links en rechts een geleidestrip.
Die houdt de boel,samen met wat rubber rollen op zijn plaats
Als de kiel er toch uit is, zou ik die strippen en rollen ook goed bekijken, die rollen zit vaak ook slijtage op.
Vergeet het achterste oogje bovenin, achterzijde in de kielkast niet te verwijderen

Ik weet niet waarom de kiel in de polyester schijnt te zitten
Je kan overwegen om het polyester te verwijderen en die kiel na stalen n de 2 comp verf zetten
De rollen zijn te vervangen door motorsteunen
Wat koen al schrijft, controleer de kop goed op roest en haarscheurtjes
Een foto geeft meer licht op de zaak


Nog even foto’s gemaakt van de bovenkant, kan er nu niet bij aan de onderkant omdat ie op een lage bok staat op de wal.

Ik zie zo snel niets bijzonders, zal als ik weer bij de boot kom eens vergelijkbare foto’s maken.
Ik begreep dat bij wat meer wind/open water het “bonken” van de kiel, wat mij verontrustte op de eerste reis (ijsselmeer ) niet bijzonder is.

Mijn kiel bonkt ook vooral bij voordewindsekoers en veel golfslag. Ik heb er wel eens aan zitten denken om de rubber rollen te vervangen voor een iets grotere diameter. Maar waar koop je zo iets en zijn ze makkelijk te vervangen?

Bij twijfel of je kiel nog goed is, altijd ‘even’ eruit hijsen. Mijn kiel bonkte ook, soms erger, soms minder erg, tot het op en dag ineens stil was. Toen had de verbinding tussen de hefkop en het gietijzer het begeven en was ik dus het onderste gedeelte kwijt. Dat wil je niet meemaken.

Wow dus je oude kiel ligt nog ergens op de bodem? Of heb je die nog weten op te duikelen?

Ok, dit heeft even geduurd maar hier foto’s van de beschadigde kiel. Apart dat ie hier beschadigd is lijkt me.


Hmmm. Wat ik zou denken is wellicht door aan de grond lopen met voorwaartse snelling dat de beschermlaag dan aan de achterkant gebutst raakt en daarna dan de corrosie vrije spel?

Ja, zou inderdaad kunnen. Kiel zag er verder goed uit en corrosie was nog oppervlakkig. Ook al ziet het op de foto er erg uit. De werf had de reparatie niet gedaan (geen afspraken mee te maken, echt slecht…) dus nu gewoon het water in gegaan en alweer heerlijk gevaren afgelopen weekend.

Na dit seizoen op zoek naar een werf die het kunnen repareren.

Ik ben in de zomer van 21 ook flink aan de grond gelopen op het Tjeukermeer. Bij het in de antifouling zetten merkte ik dit jaar gelijkaardige schade op.
Volgend jaar haal ik dus voor de winter de kiel er even uit en kan ik die binnen mooi terug in orde brengen.
Glasvezel/polyester laag er al waar ze los zit. roest wegschuren van de kiel en glasvezel/polyester terug opbouwen.
Ik vraag me enkel af of ik eerst een laagje verf op het blote staal zet of niet.

Ja, dat lijkt me een goed idee. Ga ik misschien ook wel doen. Of zoals (volgens mij) hier ook geopperd is om al het polyester eraf te halen en de kiel alleen in de coating te zetten? Of misschien Finsulate?

Vandaag mijn kiel reparatie gestart. Geen enkele werf durfde de polyester reparatie aan dus maar besloten alles eraf te halen. Hierna gaat er een primer op het gietijzer gevolgd door antifouling.


Lijkt me lastig om er bovenin helemaal goed bij te komen, heb je overwogen de kiel er helemaal uit hijsen? Gedooetje maar kun je wel lekker werken en meters maken op een werkplek ergens.

Succes!

Ja, zeker overwogen. Echter lopen de kosten dan weer aardig op met regelen van kraantje etc. Dus voor nu even zo. Kwaliteit van de bouten etc is nog heel goed. Kan altijd nog eens de kiel er helemaal uithalen maar wilde nu de boel even netjes maken.