Dyneema vervangen en kiel inspectie

Vandaag na een aantal jaar maar weer eens de dyneema lijn van de hefkiel vervangen.

Goed te doen als je een beetje lenig bent, de katrol hoeft er niet uit, meevaller want ik had geen hulp.

Kiel helemaal omhoog en borgen. Vervolgens kun de dyneema helemaal afrollen want daar zit geen last meer op. Ene kant van de dyneema lijn zat vast bovenin de kielkast met een paalsteek. Andere uiteinde gaat naar de binnenkant van de rol, door een gaatje en zit met een stopperknoop vast. Wil je wat acrobatiek voorkomen knoop je een hulplijntje vast aan het dyneema VOORDAT je hem uit het blokje bovenop de kiel trekt.

Had nog heel even nagedacht over een splits in het dyneema ipv de paalsteek maar teveel gepiel op locatie en het heeft vier jaar prima gezeten met een paalsteek en je moet hem toch af en toe vervangen.

Wel de polyesterlijn een paar slagen extra geven want de nieuwe dyneemalijn trekt zich nog een eind strakker om de rol heen.

Oude dyneema leek nog wel ok maar je ziet wel dat te lijden heeft dus goed om te vervangen om de paar jaar.

Koste me wel meer kracht om de kiel helemaal naar boven te krijgen. Dat ging in het verleden soepeler. Naar beneden wel vlot.

Wellicht is het die onderste roller die blokkeert. Die twee bovenin zijn soepel. Van de bovenkant kon ik niet veel zien wel wat roestige aanslag maar dat lijkt me normaal. Niet veel speling als ie helemaal omhoog is.

Denk dat ik hem volgend jaar binnen zet en hem even eruit laten halen voor een grote beurt. Het is toch de zwakke plek van onze bootjes, goed in de gaten houden!

1 Like

Mooie fotos en verhaal.
Niet alles wat je schrijft is even duidelijk, maar dat kan aan mij liggen.

Bij mij is gisteren de staaldraad gebroken… :angry:
Gelukkig terwijl hij net een klein beetje gehesen was, maar toch balen.

Nog geen idee hoe ik de kiel omhoog kan halen (met een gebroken staaldraad) terwijl hij in het water ligt. Suggesties zijn welkom

Ai dat is balen, zou het lekker laten zo dit seizoen en op de diepte letten zoals ieder andere normale zeilboot.

Einde seizoen eruit en dan als de boot opgebokt staat de kiel omhoog met een krik en stapel stoeptegels. Staat elders vermeld hoe dat kan. @Rob_Listo jij had dat toch eens gedaan?

Zal mijn post nog beetje editen.. snap je feedback wel als ik hem nu terugleest.

Bedankt voor je reactie.

Ik had ook al bedacht dat ik het niet nu moet willen oplossen, maar komende winter als hij uit het water gaat rustig de tijd nemen om de lijn te vervangen.

Misschien nu al wel de trommel en staaldraad verwijderen zodat ik de trommel goed kan onderhouden.

Het enige is dat de jachthaven waar ik nu een vaste ligplaats heb vrij ondiep is en ik dus door de modder moet ploegen om de boot in en uit de box te varen.

In dit bericht geef je aan dat je geen knopen moet leggen in Dyneema, maar nu leg je er toch een paalsteek en een stopperknoop in. Hoe zit dat?

Ja goede ik had er ook aan gedacht. Ik denk dat dit het verschil is tussen statische en dynamische belasting. Met die overloop wisselt de belasting steeds enorm en met de kiel is is heel constant en ook niet zo heftig als met het zeil.

Edit: handig om hier even te noteren. Dyneema lijntje was 4mm en 320 cm lang.

1 Like

Je brengt me wel op een idee nu met het onderhoud van de trommel. Ik merkte dat die trommel ook zonder belasting best stroef liep. Hij draait niet door als je hem in beweging zet.

Kan het zijn dat het daar aan ligt dat de kiel stroef omhoog komt? Heeft iemand daar ervaring mee? Zitten er lagers in die versleten raken of zo? Moet je hem smeren? Zit natuurlijk wel een flinke load op. En met mijn waddentocht en wedstrijdjes op het Eemmeer wel veel de kiel op en neer gehad…

1 Like

Tja. Dus als jij de trommel eruit haalt ben ik erg benieuwd naar de hoe het in elkaar steekt.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een stroef lopende trommel ervoor zorgt dat de hele kiel ophalen zwaar gaat.
Die kiel weegt 300 kg, dus dat hij een beetje zwaar loopt voel je met zo’n gewicht niet denk ik.

Ik heb net de kiel er bij mij uit gehad voor herstellingen. (daar maak ik wel een post van)

De trommel loopt op messing bussen die draaien op die RVS as. Vermoedelijk kan dat wat vet gebruiken maar veel zal dat niet geven.

Haal die trommel er niet zomaar uit. Je zit dan met twee gaten in je kielkast die je niet zomaar dicht krijgt.
Bovendien zitten naast de trommel aan beiden zijden een “rondel”. Die valt zeker naar beneden en komt onderaan je boot er terug uit als je de as weghaalt. Als je boot in het water ligt ben je die “rondel” kwijt en deze is op maat gemaakt…

2 Likes

Wij hebben een extra katrol gebruikt. Nu hangt de kiel aan 3 in plaats van 2 touwen. Je moet wel anderhalf keer zoveel lijn binnen halen om de kiel te heffen.

Hoe heb je dat gedaan?
Vast punt op de kiel en katrol aan de boot op de plaats waar oorspronkelijk de staalkabel vast zat?