230 als ik me niet vergis, 2x 230 is 460 dus een goede marge ![]()
Wij hebben 6 mm gebruikt.
Ik heb zonder mantel gebruikt overigens. Dikte staat eerder vermeld.
Harmen, ik zou inderdaad voor de 8 mm gaan. De kiel weeg statisch iets van 230. Maar als je boot een paaltje pikt gaat de boot omhoog en sleept de kiel mee omhoog. Dan krijg je G krachten en die zorgen er voor dat de kiel ineens een stuk zwaarder is. Dynamische belasting.
Ooit werktuigbouw les gehad en daar is meen ik de veiligheidsmarge 2.5 bij dynamische belasting.
Groet, Rob
Het blokje op mijn kiel ziet er niet zo goed uit.
Het lijkt erop dat het wieltje aan 1 kant helemaal weggesleten is en de staalkabel nu tussen het wieltje en de wang in vastzit.
Bij de werf gaven ze aan dat het twee dagen werk is om het te vervangen.
Dit omdat de mast, de trommel en de (vastgekitte) mastvoet verwijderd moeten worden om de kiel uit de boot te kunnen tillen.
Dat wordt een duur grapje.
Iemand van jullie ervaring met het vervangen van het blok op de kiel zonder dat de kiel uit de boot getilt wordt?
Ja, zelfde gedaan op mijn boot. Kan je prima zelf.
-boot op de wal, mast plat
-kiel helemaal omhoog
-iets heel stevigs onder de kiel. Ik had een stapel stoeptegels.
-kiel op de stoeptegels laten zakken
-trommel verwijderen
- mast wat opzij
- mastvoet verwijderen. Moeren zitten binnen achter bekleding
- bouten die kielplaat en kiel verbinden loshalen
- kielplaat wegnemen
Bij mij was de kielplaat gemaakt van twee strips 2mm op elkaar gelast Rvs. Heb ik nieuw laten maken
Bij jou zien de strips waar het blok in zit er ook niet zo fris uit.
heb een tufnol blokje gebruikt. Zit al 20 jaar
Gr Rob
Ik zou hem als je hem er nog niet eerder uit gehad hebt toch eens helemaal uit laten halen. Ik heb het nu vijf jaar geleden voor het laatst gezien en a.s. woensdag trekken ze hem er uit. Ijs en weder dienende. Just to be sure. Is toch je kiel en je bent nu toch al bijna zo ver.
Bij mij niet direct een aanleiding, anders dat ie wat stroef omhoog ging eerder, maar nu weer OK. Misschien zo’n roller gaar.
Er zitten bij jou mosseltjes aan de bovenkant. Geinig hoe kunnen die daar nou komen? Misschien met op en neer halen naar boven geschoten?
Volgend weekend wil ik het ijzerdraad vervangen door Dyneema en ook het schijfje vervangen.
@Rob_Listo heeft een link naar een tufnol schijf, maar ik kan op mijn fotos niet goed zien of de schijf wel los vervangen kan worden.
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Ik denk dat mijn blokje nog origineel is.
volgens mij is dat op mijn boot een bronzen schijfje en kan je na het verwijderen van een splitpen de as er uit halen. Schijfje is dus te vervangen.
Dit klopt ik heb de splitpen toevallig gisteravond losgehaald. De tufnol is nog goed, bij mij liep ie vast omdat er geen spacers/busjes tussen de twee platen zaten bij de bout die hem aan de kiel bevestigd. Daardoor ging het klemmen.
Zaterdag heb ik, samen met 2 vrienden, de kiel met een krik omhoog geduwd en uiteindelijk de RVS bovenkant van de kiel kunnen verwijderen.
De bouten zagen er nog goed uit, dus na invetten konden ze er weer in.
Het blokje waar de kiel aan hing was echt niet meer goed, maar helaas was het schijfje zelf niet los te vervangen.
Omdat ik een voorlopige oplossing wilde, heb ik er een kunstof blokje in gezet maar die heeft een werklast van 250kg.
Iemand een suggestie hoe/waar ik aan een permanente oplossing kan komen?
Er zit dus een strip met gaten bovenop je kielplaat?
In dat geval: 2 Rvs plaatjes van 6 mm dik. Zo groot dat je die op 2 van de gaten op de strip vast kan zetten. Aan beide zijden van de strip een plaatje. Met rvs bouten met nylock moeren en afstandsringen om ruimte te maken voor je tufnol blokje.
In de 2 Rvs plaatjes een gat voor een pen waar het blok omheen draait. Pennetje borgen.
Zoiets?
Gr Rob
mag ik een ongevraagd advies geven?
De kielbouten óntvetten en insmeren met loctite.
de 2 plaatjes zou ik bij nader inzien niet met bouten vastzetten maar met gladde pennen. Dan vreet de schroefdraad niet in het RVS. Ook wil je niet dat eventuele zijdelingse krachten of bewegingen op de lasnaad uitkomen. De bovenkant van de 2 plaatjes kan je wél met dunnere boutjes en afstandsbusjes vastzetten om te voorkomen dat de staaldraad tussen blok en plaatje kan schieten.
Groet, Rob
Klopt!
Dat zelf gemaakte blokje klinkt wel goed, ga ik binnenkort eens in elkaar zetten.
Bedankt voor je advies.
Waarom locktite en geen kogellager vet? Zoveel trillingen komen er niet op de kiel en ik ben eerder bang dat de bouten niet meer los komen omdat ze te vast zitten, dan dat ze spontaan loskomen.
Welke gladde pennen bedoel je, dezelfde waar je ook het asje voor de tufnol schijf van maakt?
Bedoel je borstbouten?
Als er afstandsbusjes om de bouten zitten snijdt het schroefdraad toch hoogstens in het busje?
De gaten in de strip zijn niet heel groot, dus dat zou wel betekenen dat de bouten vrij dun moeten zijn als er ook nog busjes omheen moeten. Bij gebruik van pennen heb je dat niet.
De kans is zeer klein dat de topplaat van je kiel er nogmaals af moet. Ik lees over loszittende kielbouten hier en daar, ik ging voor loctite.
Of je nu busjes, borstbouten of pennen met een borgring gebruikt maakt idd weinig uit. Zo lang je maar niet op het schroefdraad belast.
Groetjes, Rob