Clever 23 - Tranquilo

De aanschaf van onze Clever 23 is nu heel serieus geworden. De naam staat er op en over 2 weken gaan we haar over zeilen. Ik zal proberen in deze topic daar later nog meer over te posten.
Eerst deze:

Very nice, ziet er goed uit en leuk dat blauw. Glimt aan alle kanten, daar ga je veel plezier van krijgen. Zie bij de kaart met users dat je in de buurt ligt. Dan gaan we elkaar nog wel eens zien!

Zie ik daar trouwens weer een nieuwe versie van het strijkwant? Als je daar een close-up van kan maken en ook van voorop heel graag. Kan je het besten posten op dit topic. Ben benieuwd!

Dank je. Close-up zal ik tzt maken. Betreft alleen wantputting. Voor bij de voorstag nog geen aanpassing. Wantputting is gemaakt door Gijs van Beaufort Watersport.

Morgen gaat het gebeuren. De 9e april. Nu nog pril aan de kade, morgen dan de zeilen er op. En eens kijken hoever we komen.

Jawel… Onze Clever 23 ligt nu in onze thuishaven. Marina Muiderzand. Afgelopen vrijdag, 9 april 2021, in de middag vertrokken. Kleine korte snelle uitleg gehad en gaan. Vanaf Woudsend via Heegermeer/Fluessen/De Holken/Morra en dan de Warnserbrug. Motor starten… oeps… loopt warm aan en komt geen koelwater uit… uitzetten en al drijvend klein stukje terug richting Marina Friesland (Jachthaven 't Lengerke). Wat blijkt, de afvoer was verstopt. Met een tie wrap was deze weer open. Je moet het maar weten. Afijn wel een goede nacht gehad, lekker geslapen en dus in de na-ochtend weer op pad. Brug open, Johan Frisokanaal en dan de sluis. Even wachten en met 3 boten schutten. Wel lekker hoor een wat kleinere boot. Je kan deze gewoon met je hand afduwen van de wand c.q. kade. Door de sluis en het ‘grote’ water op. Zeilen hijsen en op koers naar Enkhuizen. Je zag in de verte de kerk al staan. Na 2 uurtjes schutten bij de sluis van Enkhuizen en daarna op koers tussen de 180 en 210 graden richting de thuishaven. Met een semi backstag windje ging dat best lekker. Wel regen onderweg, maar met 4 a 5 knopen op de digitale NV-Verlag app ging dat lekker. Soms rollend mee met de golven. Totdat er even onverwachts een ander soort golf aan kwam even dwars op de golf… oeps, wat kan zo’n Clever dan schuin gaan. Even de koers kwijt, een klapgijp tot gevolg en gelukkig weer op koers. Das was even schrikken. Dan kijk je even naar de zeilen, huh… ik mis 3 leuvers. Totaal er uitgerukt. Gelukkig al wat dichter in de buurt, ik schatte nog zo’n 2 uurtjes, dus prima zo. Wind genoeg en o ja, het eerste rif hadden we er al in zitten. Ik dacht dat we rond 18:30 uur de haven binnen liepen. Wel weer even de water afvoer van de buitenboord motor weer schoongeprikt. Even wennen hoe de box nu netjes in te varen. Gelukkig nog geen buurman. Volgende keer spannen we een lijntje tussen de 2 ligplaatsen. Wel zo handig voor ons en als we nog eens solo wegwillen, eenvoudig de box in te varen.

En helaas kregen we de diepte/log/speed meter niet werkend. De Tacktick MN-100-2. Zit zo’n Wireless kastje bij, maar kon daar geen verbinding mee maken. Wordt nog uitgezocht. De verkoper wist dit ook niet precies. (wel met garantie hoor, dus dat vertrouw ik wel.)

Nu nog even de foto:


Foto’s van de binnenkant zal ik later even plaatsen.

Tot zover ons relaas.
Rob & Ria

1 Like

Nog even deze link:
https://app.nvcharts.com/pages/app.html?ll=52.88954828304012,5.45707348146621,72464
Super handig voor thuis.

3 posts were split to a new topic: Lekkende afsluiter gootsteen

Hi kun je iets preciezer aangeven? Is dit de afsluiter in het kombuisje? Hoe komt dan het water in de kussens terecht? En het water onderin? Onderin de keukenkast of nog verder richting bilge?

Hi Rob, Ria,

Ja het is een onrustig bootje. Als het dan hard waait op de klotsbakken die het ijsselmeer/markermeer dan is het sowieso altijd werken en opletten is mijn ervaring.

Ook kwestie van mijlen maken en voelen wat ie doet. Een fout die ik maakte van Volendam richting Gooimeer was met ruime wind alleen op de HA-fok varen. Ik dacht met windkracht 5-6 ruime wind meer dan genoeg power. En dan stukje inrollen als het nog teveel was. Beter was geweest toch ook het grootzeil erbij met een dubbelrif en de HA eraf en de werkfok erop.

Afgelopen weekend van de markerwadden naar Lelystad met ook echt flinke golfslag had ik met gereefd grootzeil een veel prettiger ervaring. Nog steeds afgekruisd en de pal voor de wind vermeden, maar de boot zeilde veel beter en rustiger. Door de zeildruk snijdt ie dan veel beter door de golven, minder speelbal zeg maar.

Maar herken volledig je eerste indruk. Het is en blijft een licht beweeglijk bootje waarbij goede zeiltrim alles is. Wel goed om steeds beter te leren zeilen in mijn optiek, je krijgt constant feedback waar je wat mee kunt.

Koen