Maststrijkinstallatie

Omdat onze ligplaats van onze boot achter een vaste brug bevindt, hebben we onze boot voorzien van een maststrijkinstallatie om het strijken nog meer te vereenvoudigen. We halen de leuvers van de grootzeil uit de mast, halen de giek er af die we dan op het dek neerleggen. Daarna gaan we met behulp van katrollen die in de voorstagkoppeling zitten de mast strijken.
Zie voor verdere details op mijn website Clever 23 / Sportina 680 / New Classic 700 trailersailer

Originele driehoekige plaat om de babystagen op spanning te houden tijdens het strijken:

driehoek2

Wie heeft er nog meer zo’n voorstag t.b.v de maststrijkinstallatie en weet hoe die werkt?
image

1 Like

Wij hebben er een met 4 catrollen die je met een pen in 2x2 catrollen kan splitsen.

Vraag :
Van Tornado heb ik een optielijst van Sportina 6.80 binnen. Daarin staat o.a. aangeboden : “verhoogde puttingen (strijkwant)” voor € 369,–
Ik begreep dat als je ze zelf monteert er mogelijk wat vanaf gaat.

Het betreft de roestvaste beugels waarbij de kleine zijstag verhoogd aangrijpt (tot dezelfde hoogte van draaipunt mast). De hoofdstag blijft op het dek… Het is dus niet de bokkeppoot. Wie heeft deze beugels op zijn schip zitten en kan wat vertellen over zijn ervaringen ? Blijft kleine stag strak staan bij strijken ? Als de mast bijna neer is zwabbert-ie dan nog of helemaal niet meer of klein beetje ??? Ik ben benieuwd.

groet, Ton 4ever

Ben wezen kijken bij Noël in langweer waar ze een maststrijkinstallatie met een gasveer op een Clever 23 hebben gebouwd.
Dit alles verkeerde nog in experimentele fase maar het werkte wel.
Strijken van de mast wordt nu wel heel eenvoudig.
Wel interessant om te zien.

Is er ook een goede tekening van deze plaatjes zodat ik ze zelf kan maken ?
Blijven de stagen goed strak staan ook als hij bijna beneden is.
De boom die je voor in de mast steekt als bok moet deze met lijnen recht gehouden worden of blijft deze goed overeind staan en is dit een speciale boom of gewoon een fokkeboom.

groetjes Peter

Via de andere site van de Clever kan je misschein aan een tekening komen (van Paul, van de Nomad) Ik heb zijn installatie gezien en die werkt erg goed. Solo te strijken, onderwant blijft bijna strak. Speciaal geconstrueerde sprenkel met zijstagen blijft ook strak.

groet, Ton

Inmiddels heb ik een andere, goepkope maststrijkinstallatie geplaatst. Gaat uit van verhogen van het draaipunt van de babystagen (circa 23 cm) d.m.v. wantspanners. Geheel kost circa € 100,–

groet, Ton

Eenvoudig te installeren en effectief strijkwant kosten totaal €100

image

Schuine wantspanner fixeert het draaipunt.

image

Als je goed kijkt zie je dat de babystagen nog onder enige spanning staan.

Vandaag “single handed” de mast weer opnieuw gezet op mijn boot.

Op de foto is de bokkepoot te zien die in het gat onderin de mast gestoken zit. Aan de andere kant van de bokkepoot zitten twee neylon lijnen die vastgezet worden aan de speciale ogen op de driehoekige platen. Deze lijnen staan behoorlijk onder spanning zodat de bokkepoot niet zomaar uit het gat kan schieten.

De voorstagplaat wordt aan aan de bokkepoot gemonteerd.
Met de grootschoot kan ik nu de mast zonder slingeren alleen zetten en strijken.

image

Van een van onze Duitse leden kreeg ik de volgende e-mail.

Re: Mastlegevorrichtung JĂĽt (Plain)

habe eine Sportina 680 und suche die passende Jütvorrichtung, können Sie mir helfen?
Wo bekomme ich die JĂĽt her, die du auf deinen Bildern fotografiert hast.
kann ich so was bestellen? Oder ist es Eigenbau?
WĂĽrdest Du mir bitte die MaĂźe zur VerfĂĽgung stellen?
Oder detaillierte Bilder.

Mit freundlichen GrĂĽĂźen,

Rainer Becker aus Neustadt
rainer.becker@basf.com

Hallo Rainer,

Vielleicht bei de Niederlanische Importeur

Pontdijk 8c
8525 GG LANGWEER
Tel.: 0031 (0)513-499985
www.noel-watersport.nl

oder

Rintelmann-Bootshandel GmbH
Axel Rintelmann

Mardorfer StraĂźe 13 und 41
D 31535 Neustadt/Mahrdorf

Telefon: 05036 2468
Fax: 05036 2231

In das Forum ist viel die Jütvorrichtung geschrieben z.b. in Techniek—>
Strijkinstallatie oder Techniek—> Maststrijkinstallatie

Zuerst brauchst du die dreieckige platten um nicht zu viel Spielung auf das want zu kriegen.

Hallo,

Ik heb nog een vraag over deze post.

Op de foto van Ton, over zijn oplossing met de driehoek plaat, lijkt het dat hij de spanner die schuin naar achteren staat, onderaan heeft vastgelast. Is dat nodig?
Want als de stag gespannen blijft door het verhogen van het draaipunt, kan deze toch niet “omvallen”?

gr, Fred

Met veel interesse deze forum topics gelezen. Jammer dat de foto’s niet meer actueel zijn. Ik begrijp dat er diverse mogelijkheden zijn. Wanneer ik weer in Friesland ben, zal ik eens wat havens afrijden en kijken welke optie’s er zijn om de mast te kunnen strijken met b.v. 2 man en niet gelijk het risico dat de mast dan schuin gaat. Zijn er geen YouTube video’s ?

Groetjes
Rob & Ria

1 Like

Vandaag de boot in de loods gezet bij jachthaven wolderwijd. Voor mij de eerste keer ooit een mast eraf halen dus ben toch voor de kraan gegaan.

Nu ik het een keertje gezien en heb lijkt het me toch wel wat zo’n maststrijk voorziening. Zeker als de kraan me honderd euro kost en de inrichting ook. @tonmitz heeft er volgens mij wel iets voor gefabriekt dus dat moet ik ook maar eens bekijken.

Klopt het dat er in dit topic twee verschillende methodes aan bod komen? EĂ©n met mastbok en de ander met die driehoeken voor het baby stag?

Wat zijn de verschillen en zijn er ĂĽberhaupt nadelen aan een maststrijkinstallatie?

Koen

Ik laat de mast elk jaar zakken met twee man zonder strijkinstallatie.
Het voordeel van zo’n ding is dat je de mast ook al varend op een wiebelende boot kan strijken.
Als je het zonder doet dan even opletten of de mast niet opzij beweegt. Vastliggend in een box of aan een steiger is dat risico verwaarloosbaar.
Voor 1 persoon is de klus te zwaar, met 2 sterke mensen is het geen probleem.

Gr Rob

1 Like

Dank je Rob. Ik ga in Friesland nog wel eens wat meer info inwinnen, foto’s maken en kijken of ik het hier ook kan plaatsen. Zodat we dit topic met foto’s wel actueel kunnen houden. Ik had nog via via andere aangepaste wantputtingen (iets hoger) kunnen kopen, maar helaas reageert hij niet meer. Dan zou je de zijstagen niet meer los hoeven te maken. Alleen de voorstag nog. En ook daar zou een optie voor zijn. We hebben een optie op een Clever 23 en in december zouden we daar meer over horen, dus dan weer een ritje naar Friesland om het een en ander te bekijken.

Rob & Ria

2 Likes

Ben benieuwd waar je op uit komt

de zijstagen hoeven niet los bij het strijken. Of je nu wel of niet een maststrijk inrichting hebt: ze kunnen alle vier blijven zitten.

G Rob

1 Like

Wow, daar sta ik van te kijken, komt het terug weer opzetten dan niet erg nauw?

Jazeker. Maar je verandert niets aan de spanners.
Je maakt het achterstag los, zet heeeel veel spanning op het voorstag, pen er uit, mast acherover… Op dat moment worden de zjstagen slap.

Ik zet de blokken van de grootschoot in de fokkeval om genoeg spanning te krijgen om de voorstag los te maken.

Mede forumer clever heeft driehoekige RVS platen bij de wandspanners. Eens vragen of hij foto’s wil plaatsen.

Gr Rob

2 Likes

Hi @Rob_Listo,

Vroeg me af, hoe laat je de mast dan met beleid zakken? En hoe richt je de mast dan weer op zonder kraan? Gebruik je daarvoor ook die fokkeval met je grootschoot eraan?

Heb jij daarvoor ook zo’n bokkepoot/sprenkel?

Koen

@Tranquilo Boot gekocht en al wat wijzer geworden met oog op de maststrijkinstallatie?

1 Like