Maststrijkinstallatie

@Koen360 I.v.m. de lockdown nog niet veel contact gehad met diegene waar we de boot van willen kopen. Wel een mail gestuurd. We wachten zijn reactie nog af.
Ook contact gehad met een andere ‘oud’ Clever23 eigenaar die zou zelf gemaakte wantputtingen hebben laten maken, maar contact loopt stroef, dus voorlopig laten we het maar zo. Zodra enig nieuws plaats ik het hier gelijk.

Rob & Ria

Eindelijk een mooi filmpje van een maststrijkinstallatie voor de sportina in actie!

Ik kwam in gesprek met Ruyten One Design Boatyard uit Langweer naar aanleiding van de sportina die ze momenteel te koop aanbieden.

Zij maken een custom maststrijkinstallatie als volgt:

  • inkorten onderwanten met extra spanner waardoor een draaipunt ontstaat op de hoogte van het kantelpunt van de mast.
  • bokkepoot in twee delen zodat die op te bergen is in de bakskist.
  • twee dyneema lijnen van de bokkepoot naar de de draaipunten in het want houden e.e.a. stabiel bij het strijken op het water.

Prijs op aanvraag: https://heinruyten.com/

Nog wat detailfoto’s:

1 Like

Hi Koen, super bedankt. Daar gaan we zeker even langs in Februari voor meer info.

1 Like

Ziet er simpel, dus interessant uit, maar ik zie nog geen oplossing voor het probleem met het verwijderen en terugplaatsen van de borgpin in het strijkblok. Wij strijken met zijn tweeën best vaak de mast maar die pin terugplaatsen lukt ons echt niet zonder aan te leggen. De preekstoel zit precies in de weg bij ons, Is dat bij jullie niet zo?

Op mijn strijkblok zitten speciale borgpinnen gemonteerd van rvs. Deze zijn spitsvormig en er zit een oog op gelast waar je een borglijntje op kunt vastmaken (tegen het verliezen). Doordat ze spitsvormig zijn steek je ze veel makkelijker in het gat. Mijn strijkblok gaat in 2 fasen los. Bij de eerste stap haal je de spanning van het voorstag. Bij de 2de stap gaat het voorstag los waarna je de mast met een strijklijn kunt laten zakken (2 keer vertraagd). Wel van te voren de spanning van het achterstag afhalen. Wanneer het niet te druk is en er niet te veel golven staan doen we dit onder het varen.

Zou het wel eens leuk vinden om het eens van dichtbij te zien gebeuren. Kunnen we misschien ook een goed filmpje schieten voor op de site. Kom wel eens die kant op gevaren, rondje Flevoland. :sunglasses:

1 Like

Het is inderdaad even prutsen om die pen langs de preekstoel te krijgen. De spanning moet helemaal weg zijn van de voorstag.

Betreft insteken van de pin tussen de blokken:
We hebben de lijn van de strijkinstallatie met het begin punt middels een splits aan een sluiting gemaakt, die op voorste boegbeslag is vast gemaakt. De splits moet kort zijn zodat je eventueel met de lier veel spanning op de lijn kan zetten waardoor de gaten van de talie mooi in lijn komen te zitten om eenvoudig de pin in te kunnen steken.

1 Like

Nog een filmpje van een maststrijk installatie gevonden.

1 Like

Deze ken ik. Deze is omgebouwd met een gasveer. Zelfde als bij een Polyvalk.

En deze:

Beste mensen, een maststrijkinstallatie blijft de gemoederen bezig houden. Ik heb een NC700. Mast is best lang (9 m.) en steekt dus ver uit naar achter als voet in mastvoet zit. Voor aanschaf had ik het idee dat varend strijken zou moeten kunnen. Dat idee heb ik voorlopig gaten varen. Voor winter- en zomerklaar maken heb ik van aluminium vierkante profielen van voldoende dikte (2 mm) twee gebogen poten gemaakt. Met kruiskoppelingen verbonden met vierkante houten platen. Die zet ik op het dek, lijntjes naar scepterpotten daarvoor en daarachter, en overdwars naar elkaar. Ik had nog een overmaatse rvs antennehouder voor in de mast over. Die als driehoek voorin. 3x3 katrollen en mijn A-frame werkt. Ik zet wel zowel fokkeval als spinakerval er op. Vertraging doet het werk. Bij NC700 is het verstandig zijstagen beetje los te zetten. Verbetering die ik nog wil aanbrengen is beter draaipunt onderwant. Nu is zijwaarts draaien van de mast toch een risico.

In bijgevoegde pdf laat ik zien hoe mijn demontabele A-frame voor mast strijken en zetten is gemaakt. Tevens artikel van Guus Vonk uit Waterkampioen van 1998 toegevoegd over ‘lopend strijkwant’. Iets dat ik nog wil gaan uitproberen.
210502 NC700 Demontabele maststrijkinstallatie alu A-frame met art Vonk.pdf (1.6 MB)

1 Like

Leuk om te lezen. Ik heb deze maar even bewaard. Thx

Rob

1 Like

:wink: Bedacht me later dat ik demontabele aangrijping lopend strijkwant ook kan realiseren door gewoon lijn (nylon of zo) onder de boot (boeg) door te halen en te fixeren bij de scepters ter hoogte voordek. Dan is de opwaartse en achterwaartse kracht geborgd zonder dat ik iets hoef te boren/schroeven. Ga ik dit najaar maar eens proberen.

Weet niet hoe maar dit topic helemaal gemist. :joy:

Maar briljant die pdf. Supergoeie info. Nu bezig te alle scepterpotten maar als de boot weer droog is ga ik hier eens naar kijken. Wil hem zelf ook kunnen strijken einde seizoen en dan vind ik zo’n uitgebreid artikel echt perfect. Thanks!

Bij Rein Ruyten offerte opgevraagd voor maststrijkinstallatie. Deze was 750 euro ex BTW, ex verzendkosten en ex vervangen van de onderwanten. Besloten zelf maar wat te fabriceren. Ik was nu minder dan 200 euro incl BTW kwijt inclusief vervangen van de onderwanten. Meteen maar ook de topwanten en achterstag vervangen, koste me nog eens 110 euro extra. Het werkt prima, zie foto en filmpje

85 euro 2 nieuwe onderwanten incl. extra spanners

30 euro RVS buizen

20 euro 4 musketonhaken

15 euro oogklem voor zeerailing

40 euro 2 RVS plaatjes en laswerk aan buis

Voor de lijnen heb ik stukjes oude val gebruikt





1 Like

Briljant! Echt mooi.

Wat ik me afvraag, je giek, grootzeil en genua moeten er wel allemaal af of hoeft dat niet per se? Ik bedoel, omdat je het in principe ook varend moet kunnen doen?

Giek met zeil op eerst op het dek laten zakken?
Genua op voorstag blijft op spanning kun je laten zitten?

Nogmaals hulde ziet er goed uit! Ga er nog even over nadenken maar lijkt me toch een mooi systeem zo!

Koen

Ik haal ook altijd eerst de giek los en leg deze neer in het gangboord. De sprenkel heb ik er ook bij maar ik vind het teveel werk om deze telkens te monteren. Het allerbelangrijkste is dat de babystagen strak blijven staan tijden het strijken. De mast moet niet te veel kunnen zwabberen ter bescherming van je mastvoet.
Ik wil volgend jaar wel een keer een demonstratie geven hoe wij de maststrijken en zetten voor de liefhebbers.

Ik heb ook zo’n strijkinstallatie. Het werkt heel makkelijk. Ik heb de mast een keer gestreken met de giek en de zeilen er nog op. Dat ging goed.
Let wel op dat de elektrakabels bij het hijsen van de mast niet tussen het scharnierpunt komen. Dan knip je je kabels door. Die ervaring heb ik inmiddels al opgedaan. Een beetje dom, dat wel.