Zomervakantie in het water gevallen?

We hebben een hoop werk aan onze clever gedaan, nieuwe zeilen, etc.
Nu wil het grootzeil niet lekker hijsen, dus dacht ik dat mijn nieuwe leuvers mogelijk te dik waren.
Oude zeil geprobeerd, wil ook niet omhoog.
Dus zojuist even de boot langs de kraan in de haven gelegd en iemand laten kijken.
Onze mast heeft een niet originele masttop (toch wel, na overleg met een verhuurder uit Akkrum :wink: ), hij is mogelijk wel verkeerd gemonteerd waardoor de bovenkant van de mast wordt dichtgeknepen als je de achterstag op spanning zet…
Optie 1 een nieuwe masttop, en wat laswerk
Optie 2 een nieuwe (2e hands als dat kan) mast…
Maar over 3 weken naar Friesland zeilen voor de vakantie zit er niet meer in…? Balen!!!

Heb de masttop ook aangepast. Het is een wonderlijke constructie: kort stukje in de mast en lang stuk naar achter. Dat geeft rare krachten. Ik heb de masttop gedemonteerd en gezet zo het heurt. Toen 2 rvs driehoekjes aan de achterzijde, aan beide zijden van de masttop gelast. Bij monteren moest ik in het alu ruimte slijpen voor de driehoekjes.
En nu werkt het goed

Gr Rob

Hoi Boswachter,

Ik heb ook lang gevaren met een zwaar lopend grootzeil.
Dunnere val geprobeerd, silicone spray. Niets hielp.
Vorig jaar voor ik de mast omhoog zou doen de katrol er met moeite uit gehaald.
De (originele?) kunststof katrol was helemaal ovaal geworden.
Heb er toen een tufnol rol voor in de plaats gezet. Nu loopt het als een zonnetje.
Niet te geloven dat dat zo’n verschil kan maken.

Vreemd dat het zo plots gebeurt.
Lukt het hijsen zonder spanning op de achterstag dan wel?

heb je daar toevallig nog foto’s van? ik ben erg benieuwd.
Zodra ik gelegenheid heb gaat de mast omlaag en dan zal ik alles even goed bekijken.
Alle info is welkom (ook welk type rol ik nodig zou kunnen hebben bijvoorbeeld.

Nee, geen foto’s. Nu ben ik vergeten de windex op de mast te zetten. Als je woensdagmiddag of vrijdag tijd hebt leggen we mijn mast even plat samen. 2 vliegen in 1 klap.
Demonteren, laten lassen en monteren is een klusje van niets. Nou ja… … het is te overzien

Gr Rob

Kijk zo komen we ergens. Ik weet nog niet wanneer ik mijn mast plat kan leggen, zoonlief heeft tentamens, dus die is druk. Onze jachtwerf gaf aan dat ze een lasser hebben met een speciaal lasapparaat voor het dunne aluminium van een mast.
Dus ik ga de mast plat gooien en overvaren.
Dan wil ik mijn giek ook meteen maar even mee laten nemen, want daar zitten voor ook wat scheurtjes bij de schroeven waar het lummelbeslag zit.
Deze week ben ik vrijdag vrij, dus ik zou langs kunnen komen.

Ik zou de rol nog even opmeten maar heb hem helaas al weggegooid.
Zo te lezen zijn er goede ontwikkelingen.
Hoop dat de vakantie door kan gaan.
Succes.

Hooo. Niet lassen aan de mast! Aan de rvs masttop. Die zit met popnagels vast. Popnagels uitBoren, topje mee, lassen, klein beetje dremelen aan de mast, monteren met monel popnagels. Moglijk slechte valrol kan dan gelijk vervangen.
Eerst maar eens kijken of het probleem van jouw boot daar mee verholpen is. Evt vrijdag flink foto’s maken ter leringh ende vermaek.

Gr Rob

gaat om het repareren scheurtjes in het aluminium van de mast, zal zeker niet aan de masttop gaan lassen Die had wel geisoleerd moeten worden van de mast om corrosie te voorkomen.
BTW, de giek heeft bij het lummelbeslag ook scheuren, dus die wil ik meteen mee laten nemen.
Maar ik kom eerst even kijken bij jou, hoe laat wil je afspreken?

Wat mij betreft vroeg in de dag. Kom je van ver? Net na de spits?

Gr Rob

nou vanmorgen even bij Rob geweest Listo, en vanmiddag mijn eigen mast gedemonteerd, helaas was de versteviging bij mij al aanwezig, en is er toch meer werk om e.e.a. te fixen vrees ik.





Dat ziet er minder fraai uit.
Toch denk ik niet dat dit de oorzaak is dat je het zeil helemaal niet kan hijsen. Of tenminste; heel zwaar. Zou hooguit voor problemen in de laatste 30 cm kunnen zorgen.
Je vertelde dat je zeil andere leuvers heeft. Daat zou ik mijn geld op zetten

Gtoet, Rob

ik heb het oude zeil ook geprobeerd waar de andere leuvers aan zitten, en geprobeerd mijn zoon met de val te hijsen (dat zou goed moeten kunnen volgens de zeilschoolhouder) Als dat niet wil heb je een probleem met je blok in de mast. Daarop heeft hij e.e.a. geinspecteerd afgelopen weekend…
Ik ga kijken of we een soort busje om het geheel kunnen zetten, met een strip die iets verder naar beneden loopt aan de voorkant. Het blok is in de mast gevreten zoals je kunt zien op de foto, daar moet ook wat aan gedaan worden. Een vriend van mijn broer (ex wedstrijdzeiler) raad zelfs een nieuwe mast aan

kleine update, gisteren met de jachtwerf gesproken, ze denken dat ze e.e.a. kunnen fixen.

Wat een verhaal man. Echt balen zo in als het seizoen, dat vind ik erg vervelend voor je. Als je nog een stuk wil varen hoor ik het wel. Heb momenteel plenty tijd.

Succes met deze klus. Als je doet gewoon helemaal goed doen nu. Groet! Koen

De mast staat, vandaag wordt de giek gelast, ik heb de verstaging een beetje gesloopt en weer gefixt, moet alleen nog een lampje vervangen, dan gaat het helemaal goedkomen. Komend weekend (vrij za zo) zeilen we dan naar Oudega.
[edit] we zijn er klaar voor, alleen het toplicht doet het nog niet, dus niet in het donker ankeren dan maar :wink: maar dat waren we toch niet van plan.
Rob, ik wil graag eens een keer met je naar de leuvers kijken, want ook na de mast reparatie hijst het zeil mij te zwaar.
Wellicht toch deze winter een nieuw wieltje in de mast…
Ik zal komende vakantie ook even langs Miedema zeilen, en ze vragen om advies.
[edit… edit] foto’s volgen zodra ik ze compleet heb

1 Like

We hebben het gehaald, was heerlijk zeilen, maar helaas ook een deel op de motor moeten doen, er stond zaterdag echt te weinig wind (vanaf 12.00 ongeveer)
Bij Ketelhaven nog een bever gespot (zwom rond de boten)
Alles werkt weer naar behoren, en ook het systeem van de koelkast werkt fantastisch (laad sneller bij dan de koelkast stroom verbruikt dus geen walstroom meer nodig)

even wat foto’s van de reparatie:





Zodra de mast weer plat ligt maak ik ook een foto van hoe het er nu uitziet :smiley:

Precies in dat hoekje heb ik een driehoekje laten lassen.
We konden dat bij mij niet zien omdat het in de mast verdwijnt.

Je hebt wel een serieuze versteviging laten maken. Mooi!

Ik heb nog wel een leuver over. Zal er een 1 mee naar huis nemen

Gr Rob

Groet, Rob