Verstaging vervangen

Hoi,

Ik ben op zoek naar informatie voor het vervangen van de verstaging.

We hebben de Selden mast en de vorige eigenaar is er vreemd mee omgegaan. Spanners die verschillend zijn en zo. We varen gelukkig al wat jaren met de originele verstaging.

Zowel topverstaging als verstaging bij de zalingen wil ik dit jaar eens beter bekijken . En eventueel vervangen door gelijke verstaging.

Zoals je kunt lezen: de boot ligt in Zweden, maar in de zomerperiode daar de juiste informatie vinden en bestellen , is vaak wat moeizaam. Beter al “beslagen ten ijs” te komen !

Vandaar de vraag over de juiste maat spanners en verstaging. Wie heeft ervaring hiermee en heeft de juiste informatie ?

Bij voorbaat dank Frank Schneider

verstaging is 4mm, ik ga dit weekend e.a. opmeten voor iemand anders (in elk geval de voorstag, wellicht dat ik de rest ook even nameet)

weet trouwens niet welk type mast ik heb, dus die meet ik ook na

Oh enne welkom natuurlijk!

Dag Hans,

Dank voor je opmerking/reactie.Ik zie het graag tegemoet. Ik ga ook eens zo zoeken in mijn bestanden.

Ik moet ergens een handboek hebben en een oudere Selden tuigage informatie. Ik denk dat het voor en achterstag met spruit iets zwaarder zijn. 5mm ?

Naar mijn weten werd de Nederlandse verhuur vloot (Sportina 680) Clever 23 genoemd. De tuigage werd anders en aangepast met Selden mast. De schepen hebben/hadden de rode naamgeving.

Onze boot is van 1995 en heeft bouwnummer 035931 .

Met groeten Frank

clever handboek.pdf (557,7 KB)

alle verstaging is bij mij in 4 mm uitgevoerd, ook de nieuwe, heb er nooit problemen mee gehad, alleen weet ik niet hoe oud mijn verstaging was, dus vandaar maar eens nieuw besteld.

Alles bij elkaar iets meer dan 300 euro.

U rope Spanner RVS gaffel/stud 4mm M8
U rope Staaldraad RVS 316, 4mm 1x19
U rope Staaldraad RVS 316, 4mm 7x19
U rope Wals gaffel term 4mm draad gelast
U rope Wals oog term 4mm draad 8.5mm oog
U rope Wals T-terminal - 4 mm draad

lengten kloppen niet, want ik had al een nieuwe baby stag, die is eens gesneuveld door het mastzetten

Hoi, hebt u die toen in Harderwijk gekocht ? Bij wie was dat en waar zit die tuigage -onderdelen shop?

mijn verstaging komt bij George Kniest vandaan, oud ingeleverd, nieuw terug gekregen. Ik kreeg de verstaging niet los van de zalingen, dus die zijn meegegaan, nieuwe verstaging hebben ze er door heen getrokken, en toen de onderdelen er aan gewalst.

Net nieuwe topstagen gekocht bij rs service in zwartsluis. Oude ingeleverd nieuwe binnen een paar dagen klaar.

Heb de oude stagen nog liggen.

Let je er op dat er clevers zijn met langere en kortere masten? De langere zijn net zo lang als de NC700

Gr Rob

Dank voor de tip. Ik wist niet dat er twee lengte versies zijn.
Ik moet “helaas” pas in juni zijn in Zweden. Dus ga daar ook zelf eens nameten . Ik denk dat ik de " oude" korte huurvloot Selden mast heb.
Groeten Frank Schneider

Hans, dat zet me aan het nadenken. En dan bedoel ik van die zaling bevestiging.

Dat betekent volgens mij dat ik inderdaad daar bij een tuiger zal moeten zijn. De bevestiging is in mij herinnering ook zo.
Dat wordt nog leuk om dat in de vakantie voor elkaar te krijgen. Misschien aan het eind van de Zweedse periode maar meenemen naar Nederland.

Groeten Frank

Aan het einde van de zaling zit een inkeping voor het stag afgesloten met een rvs draadeindje met een gleufje voor een schroevendraaier. Dat zat inderdaad heel erg vast. Gelukkig kreeg ik ze wel los en kon de zaling blijven zitten.

Gr Rob

Hans en Rob,

Bedankt voor jullie informatie. Hier is een forum nou echt voor .
Ik ga het in juni rustig bekijken. Uiteraard voor de mast er op gaat :slight_smile:

Voor jullie en anderen. Mochten jullie ooit eens naar Zweden gaan met de boot, ga dan niet eerst naar de Malaren bij Stockholm en dan via Vättern en Vänern terug via Götakanaal naar Göteborg naar huis. Tenzij je veel tijd hebt natuurlijk en veel geld voor alle sluizen. Is veelal motoren en schema varen.

Het Vänern is erg groot - vier keer het oude IJsselmeer - en heeft ook veel scherenkust rondom te bieden.

Sfeer prentje !

1 Like

De mast van een NC 700 is 9 meter en 3 centimeter,heb 9 jaar geleden er een nieuwe op gekregen.

1 Like

Ik heb mijn verstaging opgemeten, hierbij de maten:

Achterstag (te spannen, dus lengte is niet heel spannend) 8,03 meter van de bevestiging tot midden blokje

Daaraan de spandraad met 2 ogen 2,15 meter lang

Hoofdstag 7.24 meter met de spanner helemaal in

Babystag 3.70 meter met de spanner helemaal in

Voortstag (tot trommel, dus niet de hele lengte (dit zou ik zeker nameten!) 7,30 meter

Wauw, geweldig Hans.

En neem zonder tegenbericht aan allemaal dezelfde dikte van 4 mm.
Rest zoals je al een keer in de topic vermelde.

En - uiteraard - heb ik een rolfok..
Als ik geen problemen zie verander ik niets in die zin dat ik na het Zweedse gebeuren misschien de verstaging mee terug neemt naar Nederland. Hopelijk met alleen de zaling-blokjes . Ik heb nog nooit geprobeerd of die makkelijk loskomen.

Dan schaf ik hier nieuw aan.

Dus bedankt voor je inspanning en reactie. En een goed vaarseizoen.
Onze boot blijft lekker in Zweden. Voor deze maat boot op trailer is verkassen goed te doen. Maar het bevalt ons prima op het Vänern :slight_smile:

Met Rob diverse malen över de lithium- accu toestanden gecommuniceerd. Dat komt wel in orde.

Groeten Corinne en Frank
Sea Quest
Dalsland, Vänern, Mellerud, Susannanå hamn