Verstaging vervangen

Hoi, even een bericht. Aan het einde van het Zweden seizoen de verstaging goed bekeken. Hoofd- en topwant heeft geen problemen.

Wel een problem met de spruit van het achteraf. Met name bij het blokje waarmee het achterstag aan de spruit zit. De draad van de spruit is zelf is beschadigd. Die moet dus vervangen worden.

Nu vind ik het blokje ( boven in de spruit dus ) waarmee de staf aan de spruit zit “erg mager en klein” . De buiging van de kabel van de spruit om het blokje is m.i. te klein en leid tot breken . Dat is dus bij mij het geval.
Ik heb de spruit gedemonteerd en meegenomen naar Nederland. Dat wordt vervanging.

Is dit probleem bekend en kan ik het blokje niet beter vervanging door een groter blok. Zodat de “knik” bovenin kleiner wordt. En dus minder kans op beschadiging of breken.
Ook het spanblokje onderaan is overigens nogal klein met een vrij dunne spanlijn.

Hoor het graag :smiley:

Hi fotootjes helpen altijd mij altijd wel. Je zou ipv staaldraad ook dyneema kunnen nemen. Denk ook dat dat makkelijker een korte bocht om kan. Hoe groot / robuust de blokjes moeten hangt denk ik ook af van hoe en met hoeveel vertraging je de cascade van je achterstag hebt opgebouwd?