Upgrade toplicht, windex en dan ook maar de antenne

Met de mast omlaag, lockdown in het land kijk ik rijkhalzend uit naar het moment dat we weer kunnen gaan zeilen. De voorpret begint natuurlijk al met het doen van allerlei klusjes en onder het mom van 24-uurs race ready ben ik eens naar alles bovenop de mast aan het kijken. Ik kan er nu toch mooi bij.

Het witte rondschijnende licht heb ik inmiddels vervangen voor een LED driekleur van aquasignal.

Volgens zeilers forum een goeie, zeker niet goedkoop maar ook zeker niet het duurste.

Nu had ik ook een windex 15 gekocht en dacht die er ook even op te zetten maar dat blijkt geen sinecure. Er is nergens een fatsoenlijk gat te maken en daarbij staat overal de vhf antenne in de weg. Bekend fenomeen?

In plaats van ingewikkelde constructies met RVS platen met voldoende afstand nu op deze oplossing gekomen. Ik vervang de marifoon antenne voor de windex scout 90. Dit is een harde antenne met daarop een windex gemonteerd.

(Ik heb eigenlijk alleen de antenne gekocht en een reserveonderdeel van windex zodat ik ik aardig wat geld bespaar en de windex die ik al had kan gebruiken.)

Less is more! Ik laat wel weten hoe het bevalt, maar volgens mij wel elegante oplossing.

Kijk, bijna klaar voor de 24 uurs. Driekleur, marifoon…
Ziet er goed uit.

Gr Rob

die antenne die je wilt vervangen is kwalitatief gezien beter als wat je er nu op gaat zetten
bovendien is een windex bovenop een starre antenne een prima landingsplek voor een dikke zeemeeuw :-((
ik zou de windex links van de mast monteren en hiervoor een beugeltje maken voor wat afstand van de antenne
een beugeltje kan je zelf buigen van een alu stripje
Ton

Koen,
Kan je ook nog een foto van de andere kant mast maken, eens kijken hoe deze antenne er nu op vast zit gemaakt.

Rob

Volgens mij een vrij standaard marifoon bevestigings plaat voor aan de mast. Met een paar gaten in verschillende maten.

@tonmitz Heb inmiddels de antenne in huis dus we gaan ervoor. Specificaties waren volgens mij in orde en het is geen korte spriet. Een meter lang met 3dB gain. Maar zou kunnen dat de witte spriet niet zo goed presteert als een RVS die er nu op zit. Ben benieuwd als het goed genoeg werkt is het een elegante oplossing denk ik.

Ga wel zeker de bird spike boven op de windex zetten. Die krijg je er tegenwoordig standaard bij. Maar… op de Dode Hond bij mij net wat verderop woont een flinke visarend dus of die zich daar door laat tegenhouden? :joy:

Ik heb een jaar geleden net hetzelfde driekleurenlicht gemonteerd. En toen ik de mast voor de winter terug plat legde waren er intern in het licht een twee plastic stukjes afgebroken. Resultaat: kapot.
Zal toch aquasignal een moeten contacteren.

Wel een mooie oplossing die combinatie windex met een VHF antenne. Een nadeel is dat hij zo lang is (960mm). Dit beperkt je toch in de doorvaart hoogte. Ik vaar regelmatig onder het vaste gedeelte van de Rampspolbrug door waar ik niet veel speling over heb.

Heb jij een flexibele antenne? Maar wel even lang? Tik je het wel eens aan dat je weet?

Ik heb geen antenne op mijn mast. Alleen een Windex. Ik maak gebruik van een handmarifoon. De peilschaal bij het vaste gedeelte van de Ramspolbrug geeft 9,5 meter aan. De brug loopt schuin af en we varen onder het hoogste gedeelte door. Het blijft toch elke keer weer spannend om er onderdoor te varen.

De doorvaarthoogte in Jouw vaargebied moet geen probleem zijn. De Hollandse Brug en de Stichtse Brug zijn beiden 13 meter hoog. Dan hou je nog 2 meter tussenruimte over. Mocht je eens een keer buitenom via het IJsselmeer, Ketelmeer het Zwarteater op willen varen dan is dit ook geen probleem. De Ketelbrug is eveneens 13 meter evenals het beweegbare gedeelte van de Ramspolbrug. Je moet dan wel omvaren via het oersaaie Ramsdiep.

De nieuwe antenne past gelukkig netjes op de montageplaat van de oude. Schroefdraad van de connector paste ook maar de connector is van binnen anders dus die moest er ook af en de nieuwe nog te bestellen. Zelfde lengte als de oude maar dus niet meer flexibel.

Ik ben ook aan het kijken naar een Marifoon antenne. Wat een keuzes zeg…
Echter hoe gaat de coaxkabel naar binnen. Via de mast naar beneden en dan… ? Zit daar een plug oid of een doorvoer. Iemand een foto daarvan ?

Rob

Zal van het weekend even kijken en een plaatje schieten voor je. Moet even zeker weten wat voor kabel qua dikte en impedantie met oog op de connector.

Dank je. Deze antenne zal het gaan worden:

Met de H155 Coax.

Dat is precies die ik er nu af heb gehaald.

Koen,
die marifoonkabel is H 155
een stugge kabel, let op met knikken
die rare krul bovenin zat er niet voor niets
na montage de stekker omwikkelen met zelf vulkaniserende tape
voorkomt inwateren

Krul zit er nog steeds, tape ook in huis, uiteraard wel de verkeerde connector besteld (RG58 en niet een voor H155) verkeerd gokje :upside_down_face:

Ik kwam deze dek doorvoer ook tegen. Zou er voldoende ruimte zijn aan de onderkant ?
glomex-ra105-dekdoorvoer
En dan onderdeks verder gaan met deze connector:
PL259 haakse UHF connector

hierbij een foto van de top van mijn mast… ter inspiratie.
Voor al de plaats van de Windex is bijzonder maar zit zo al jaren…

Ah thanks. Dat was inderdaad anders de plek geweest. Maar mijn masttop is wat anders, alu volgens mij en rond aan de bovenkant. Werf raadde niet aan het te verzwakken door daar een gat te boren. Door ronding ook lastig om het loodrecht te krijgen.