Meivakantietocht naar Zwarte water, Giethoorn?

Continuing the discussion from Upgrade toplicht, windex en dan ook maar de antenne:

@clever23, @Rob_Listo,

Had de hele situatie met de ramsgeul en ramsdiep nooit echt goed bekeken, maar inderdaad een flinke detour als je er niet met je mast onder door kunt. Best een eind en oersaai kan ik me voorstellen.

Maar zit een beetje te orienteren op een leuk en behapbaar tochtje voor de meivakantie in eigen land. Idee is een huisje huren ergens, ik met het bootje er naar toe, zij met de auto en dan kunnen we leuk wat verkennen met de boot en toch lekker comfortabel slapen. Meer dan een nacht met zijn vieren op de boot krijg ik niet verkocht :grin:

Zou zwartewater/beulakerwijde/giethoorn dan aan te raden zijn? Hebben jullie tips, weten jullie misschien een leuk vakantiehuisje aan het water, of zo’n vakantiepark?

Camping de ronduite heeft ook huisjes, en een jachthaven. Direct aan de beulakker. Al 19 jaar mijn thushaven.
Al ben ik net verhuisd omdat eea oovergenomen is door greenparcs en we maar niets hoorden.

Mooiste omgeving van nederland. Stil, zeer ondiep, ruimte om lekker te zeilen en alleen al aan het meer 2 restaurants waarvan 1 met een strandje.

Gr Rob

Nou de plannen worden al wat concreter en er zijn wel wat dingen vrij nog. Nog even naar die brug gekeken, in de ANWB gids staat 9,9 meter. Maar dat gaat hem dus niet worden inderdaad. Dan moet ik er wel met heel veel helling onderdoor zien te komen, zonde van de nieuwe antenne en windex.

Zie wel dat het vanuit het eemmeer slechts vier mijlen scheelt bovenlangs of via de randmeren. Hoewel ik de laatste route nog nooit gedaan heb lijkt me dat wel wat veel straatje varen. Maar goed kijken naar de omstandigheden die dagen. Heen wellicht het een en terug het ander.

Friesland is eigenlijk net zover maar ik vind het wel leuk om het eens bij jullie te komen bekijken. Wel perfect voor bootjes als de onze. Kiel wat omhoog en je kunt overal komen! Als ik later nog eens wat groter ga dan is dit direct buiten het vaarbereik.

Het is daar prachtig. Beulakker gaat goed met de kiel op een meter. Je kan naar het westen varen tussen de twee eilanden door en dan de kleine beulakker, gaat ook prima. Zuidelijk is het daar wat ondieper. Daar woont een kolonie zwarte sterns.
Dan nog verder naar het westen is het afwateringskanaal lekker diep, ik ben nog niet verder geweest dan het rijtje boeien in het kanaal, maar er is nu een opening aan de zijkant. De petgaten noord en zuid van het afwateringskanaal zijn ca 70 cm diep, met een kort roer kan je daar prima varen.
Tip voor een 2-daagse trip: blokzijl, (zeker bekijken) vollenhove (ook prachtig) langs genemuiden, zwartsluis, beukersluis en blauwe hand. Kan in één dag maar is jakkeren: twee sluizen en vier bruggen

Gr Rob

Ga je deze week op volgende week?

Leuk om eens samen op te zeilen. Wij zouden misschien op pad maar doen dat liever bij 20 graden.

Gr Rob

Ja hè blijft maar fris. Ik vaar komend weekend naar de beulaker met vrienden. Dan een week daar dus lijkt me heel leuk om af te spreken! Hebben we contact als ik daar ben.

Koen