Update mastvalling en mastbuiging

Hi in aanvulling op deze uitgebreide post over masttuning: Trimmen van de mast heb ik na een poosje zeilen nog wat dingen aangepast. O.a. ter lering ende vermaeck zoals alles met mijn eerste oefenboot.

1. Sowieso moest ik de boel onder zeil nog af tunen en daarbij heb ik de boel uiteindelijk toch iets wat losser gezet. ik vermoed zo 5% losser dan waar je met die gids op uitkomt, kan ook meetfout zijn overigens.

2. Over het hoogte lopen en hoeveelheid roerdruk was ik niet helemaal tevreden en ik heb nu eens geprobeerd de mastvalling iets te vergroten om zo het zeilpunt wat naar achter te verplaatsen. Heb er 1 cm bij gedaan bij de voorstagspanner waardoor de mast iets naar achter valt. Blij met het resultaat qua loefgierigheid.

3. Mastbuiging. Ik heb het grootzeil eens plat uitgelegd en opgemeten hoeveel prebend er in het voorlijk van het grootzeil zat. De mast moet namelijk het zeil volgen en niet andersom.
    Bij mij is dit 7cm ter hoogte van het midden van het voorlijk van 7 meter: 1 procent. De selden gids rept er niet over mastvalling (rake) of mastbuiging (pre bend) maar de laatste kun je met behulp de achterstag en het hoofd en onderwant afstellen.

Procede uit mijn hoofd:

• achterstag losjes alsof je geen twist nodig hebt.
  • huidige mastbuiging inschatten door je grootzeilval strak langs de mast naar beneden te spannen. Halverwege de mast zie je bij buiging een opening tussen mast en val. Bij mij was het na mijn geknutsel zeker geen 7 cm.
  • in dat geval dan achterstag vol doorzetten.
  • hoofdwant verder aandraaien.
  • achterstag weer los en mastbuiging checken.
  • onderwant gebruik je om eventuele zijdelingse kromming uit de mast te halen en de mast lateraal stijf te houden onder zeil. Het bepaalt ook hoe hard de achterstag moet trekken om er meer buiging in te krijgen.

Precies meten is lastig maar nu ik de buiging van het voorlijk in mijn mast nagebootst heb gaat het heisen en strijken ook soepeler. Volgens mij goed teken.

Oh ja nog 2 nabranders.

Kom tot de conclusie dat zo’n gids je kan helpen bij het hoe, maar dat het uiteindelijk ook een kwestie is van waar je naar op zoek bent qua loefgierigheid of wat bijvoorbeeld de prebend in je zeil is. Best subjectief dus ook en kwestie van al varende uitproberen en finetunen.

Merk ook dat die spanningsmeters niet zo heel veel zeggen in absolute zin. Wel fijn om te meten of links en rechts dezelfde waarde hebben bijvoorbeeld. Beetje orde grote gevoel maar meer ook niet.