Terschelling - Ameland

Als Zeeuw heb ik wel ervaring met op stromend water varen. Echter niet met wantijen. Deze zomer wil ik graag naar de Wadden. Wel al eerder geweest, maar deze keer wil ik ook van Terschelling naar Ameland. Iemand ervaring met Oosterom en Blauwe Balg?

Hi Koen,
Welkom terug hier op dit forum. En nee helaas ik kan je niet helpen. Ook de wadden staat op ons lijstje, dus wij zullen hier ons ook in moeten verdiepen. Mogelijk andere die hier in kunnen adviseren.

Rob

1 Like

ik zou ook de andere fora even checken, en kijk even bij de drascombe club (NKDE) daar zitten veel vervente waddenzeilers tussen.

1 Like

Vriendelijk bedankt voor de tip.

Hartelijk dank voor je reactie.

Route Terschelling Ameland

Wat heb je nodig?

  • waddenkaart, heb je er een van de ANWB?, geef de kaart aan iemand waar je een hekel aan hebt, en koop een NV verlag dieptestaat Wadvaarders
  • Getijdetabellen, kan in LAT, kan in NAP. Ik gebruik LAT
  • Wordt lid van Nautin, dan kan je elektronisch routes plannen ipv op papier

De route Terschelling – Ameland heeft 3 wantijen:

  1. Oosterom O 18/ O 22, –40 cm LAT
  2. Oosterom O 46 / O54 –50 cm LAT. Hoogwater tov van Lat spring 270 cm, dood 240 cm
  3. Blauwebalg BB 4/ BB 6 –50 cm LAT. hoogwater tov van LAT spring 290 cm, dood 250 cm

Ziet er misschien ingewikkeld uit, maar staat allemaal gewoon in de Wadvaarders Dieptestaat, inclusief dieptes per uur. Vraag je de havenmeester hoe laat je moet vertrekken naar Ameland, dan krijg je het standaard antwoord: 2 tot 3 uur voor hoog

Ik ging altijd 1 uur na laag, want je kan met 30 cm diepgang 2 uur na laag al over het eerste wantij, en dat is een klein uurtje varen.

Waarom? is toch een beetje knoeien, want veel water staat er nog niet:

  1. je vaart altijd met stijgend water
  2. je vaart voor de colonne uit, interessant met beperkt plek in Nes
  3. maar, belangrijker, als je zorgt uiterlijk een uur, na hoog Nes in de haven te zijn, heb je alle stroom mee, behalve na het tweede wantij van het Oosterom tot de Blauwe Balg, en dat is te behappen.

Ben je vroeg genoeg dan heb je in in het Borndiep, Westgat, en Molengat nog stroom mee. Ben je te laat, dan vies tegen, zeker in het Borndiep en Westgat stroomt het gemeen.

Route uit mijn hoofd 25 mijl, snelheid en tijd in de gaten houden.

Hou wel ff de doorvaart tijden van de Blauwe balg in de gaten, alleen vanaf 3 uur voor hoog tot 2 uur na hoog is doorvaart toegestaan. Ik heb er wel eens liggen wachten na een overnachting ergens bij de O50. Uiteraard vaar je niet door tot de scheidingston WA24/ MG 1. Op de dieptemeter snij je een stuk Vrijheidsplaat af, het is nog steeds stijgend water tenslotte…

Terug is een dingetje, je zit weer met tegenstroom van dat Borndiep, is een oplossing voor, wordt vervolgd, bij belangstelling.

Ton Mitz

Ik had het stukje in word gemaakt en geknipt en hierheen gekopieerd. De vertaling tast de leesbaarheid aan, essentiële stukjes zijn niet mee vertaald
Is hier een oplossing voor?

Vriendelijk bedankt Ton.

Hi je kunt de taal van de site instellen bij preferences → interface language.

Had het standaard op engels staan maar nu krijgen nieuwe anonieme gebruikers de site in de taal die ze in browser hebben ingesteld.

De meest gangbare routes staan in het wadvaarders dieptestaatje. Maar alleen het ondiepste punt. Maar wil je nu ergens anders die diepte weten dan kan je de 1/12 regel gebruiken, in combi met de Kaart diepte ter plekke

1/12 regel
Het water stijgt in 6 uur van laag- naar hoogwater. In het eerste uur stijgt het water 1/12 van het totale verval, in het tweede uur 2/12, in het derde uur 3/12, in het vierde uur 3/12, in het vijfde uur 2/12 en in het laatste uur 1/12.

Helemaal kloppen doet deze vuistregel niet, want die gaat uit van een getij van 6 uur, en dat is het niet. Maar ik heb het er 14 jaar mee gered. Op nautin is een nauwkeuriger versie te vinden
Op de wadvaarders site is trouwens heel veel meer info te vinden

1 Like

Heeft iemand al bedacht hoe we terug gaan naar terschelling? Vraag het de havenmeester,die zegt 2 tot 3 uur voor hoog
Gierende stroom tegen in het zeegat, moet anders kunnen, toch?

Maak je er een mooie quiz van? Loving it! :smiley:

Ik zou zeggen, kom jij eens met een onderbouwd vaarplan, ik schiet het wel af :face_with_hand_over_mouth:

Droogvallen, dat moet er als sportinasailer een keer van komen
Simpel, maar hou een paar basis regels in de gaten
Check altijd de komende tij hoogtes, en op-enafwaai, en weerbericht
Op en afwaai kan via de marifoon, de brandaris
Of via www, waterberichtgevingrws, 48 uurs overzicht, wel zo makkelijk
Check tij hoogte, toch lullig als je exact hoogwater spring droogvalt, terwijl het doodtij wordt

Vuistregel,voorbeeld met de natte vinger, val je 2uur na hoog droog, kom je 2 uur voor het volgende hoog los

Als je nog drijft, prik rondom je bootje of de ondergrond vlak is, zoniet wegwezen
Zorg voor ankerlijn, gebaseerd op max getij hoogte
Ankeren op wantijen en beschutte plaatsen verdient de voorkeur, franse gaatje, vlielanderbalg, oosterom in de buurt van een Wantij, of simpel, net ten westen van terschelling haven

Maar wie helpt me terug naar terschelling?

Vanwege de enorme respons nog maar een replay.ik lig toch verwaaid.
Hoogwater is niet hetzelfde als tijkentering
Tij kentering is rustig een uur later
De exacte data haal je uit de stroomatlas
Het lastige ervan vind ik dat ze altijd uitgaan van hoogwater harlingen, en dat je per locatie moet plussen en minnen
Een stroomatlas hoort eigenlijk bij de basis benodigdheden op hat wad, soms stroomt het verrassend anders.
Gratis op te halen bij wad kanovaarders. nl
En nog veel meer info

Ja Ton, al met al weer een studie waard en dan gewoon doen :wink:

Groetjes
Rob.
Waar lig je nu verwaaid ? Wij mogen maandag nog lekker een dagje zeilen.

Friesland., we waren op stap gegaan, maar kregen 30 knoop wind op de teller. Niet mijn kopje thee. Gelijk maar een ander marikrite plekje opgezocht. Svp reactie, na 3 reply mag je niet meer posten
Gewiste reply, ik bedoelde niet west maar Oost van haven terschelling. Het groene strand is not fun wanneer de veerboot langs dendert

Waar ergens in friesland lig je verwaaid? 30kn wind. Dat is aardig. Dan zou ik met een clever ook niet buiten komen.

Ik vind heel dat waddenzeilen best interessant. Worden daar nergens workshops rond gegeven? Gewoon gezellig in een kroeg/ lublokaal met een neut eens echt helemaal de voorbereiding op papier zien gebeuren.

Aan het eind van de lange sloot, langs het marakrite landje. Je kijkt tegen de Friese ijsselmeer dijk aan. We lagen knap te klotsen en besloten weg te gaan. Wij door De Le richting sloten. We gingen als een krab om rechtuit te gaan. Op de kale mast in vlagen flinke helling, ik had wel een idee hoe het slotermeer eruit zou zien. Toen zijn we maar in het brandemeer gaan liggen, hoger wal, een stuk beter.
Het plaatsje helemaal in de hoek is knap uitgediept door een dikke huurbak

Ah daar ben ik een week geleden voorbijgezeild. Leeg meer met één wing-surfer op. Een uur later ging ik dik op mijn bek op het Tjeukermeer. (Heb ik nog steeds plezier/pijn van)

En ja als het spookt wil je het Slotermeer niet op. Daar doet het altijd iets viezer dan op de andere Friesche meren.
Moedig om dan toch aan een Marekrite boei te gaan liggen. Ik zou in Sloten in het kleine haventje onder de molen gaan liggen. Lekker beschut en aan de wal. Dan kan je nog een neut gaan drinken in Sloten. :slight_smile:

Succes met je tocht.