Na bijna 20 jaar gebruik (bj 1995) begint mijn roerophanging steeds meer speling te vertonen. Ik zit er over te denken om een paar glijlagers over de ophangpennen te schuiven en de gaten van de roerbladhouder iets op te ruimen ter dikte van de buitendiameter van de glijbussen. Of heeft iemand een ander idee?
kan het zijn dat de bussen versleten zijn en niet de pen?
de bussen zijn te koop bij de importeur
bij mij zit er trouwens ook flink speling op
dat was met nieuwe bussen 2 jaar over toen begon het weer
ton mitz
ik heb de vesie met een alu roerblad houder met glijbussen
ik zou de gaten uit laten boren
en nieuwe overmaats pennen laten maken
of glij bussen ertussen plaatsen
in reeuwijk weet ik een rvs mannetje die dit soort dingen op maat maakt voor een heel schappelijk prijsje
ton mitz
Bij onze Wavedancer zijn de witte kunstofbussen versleten waardoor we speling hebben op het roer. Weet iemand waar ik die bussen kan bestellen? Ik heb al gemaild met Sailingcenter, maar zei zeggen geen onderdelen voor de Clever te hebben. Had zelfs een foto gemaild van de kapotte bussen.
Weet niet zo goed hoe ik de foto hier moet posten .
ik weet precies welke bussen je bedoelt
voor de zekerheid kan je het beste een foto naar rob mailen, die zet hem wel even op het forum
meet de boel maar exact op, liefst met een elektronische schuifmaat
ik heb zelf al eens bussen laten draaien
ik vraag de man wel even of hij er voor jou ook een paar wil draaien
ton/mitz
rob, wavedancer,
als jullie de boel opmeten, liefst met een electronische schuifmaat
wil deze man busjes draaien
goed meten, hij kan op de 10e mm draaien
ton
electronische schuifmaat gekocht, roer en roerpin thuis. Ik maak een tekening en mail die naar Ton.
Op de Listo was de lasnaad tussen de roerpin ende ophangplaat gebarsten. Dat geeft ook een beetje speling en dat kan een keer problemen geven als je er niet op zit te wachten. Bij de andere roerpin is dit jaren geleden ook al hersteld. Handig om even te checken dus.
de lasnaad van de bovenste pin is bij mij ook rondom gebarsten
ik heb de plaat met pin gedemonteerd en laat hem opnieuw lassen
er zit een mm of 3 speling in
ik had al nieuwe bussen laten draaien, maar de speling bleef
benieuwd of dit helpt
ton/mitz
Er zijn diversie uitvoeringen. Bij mij bogen de aluminium wangplaten wat uit. Ik heb dit opgelost door van binnen naar buiten rvs platkopschroeven te zetten (kop in de plaat) met aan de buitenzijde horizontale rvs hoeklijn 30x30 mm. Bevalt erg goed en door toegenomen sterkte geen speling meer van het blad tussen de roerwangen.
LEO
Roerbussen.
Even een aantal zaken verduidelijken. Daartoe een account op Uw forum geopend, zodat de communicatie vlotter kan verlopen.
Zelf ook een boot, een zeeschouw, en voor de sport heb ik er een polyvalk bij. Leeftijd 75 dus het moet niet al te wild. Vandaar. Actief op het Zeilersforum.
Van mijn vader een draaibankje geërfd en in voorkomende gevallen bied ik aan om onderdelen voor bootjes te maken. Zoals bijvoorbeeld de roerbusjes voor de Clever. Ook hier wil ik benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om onder de duiven van de professionals te schieten. Maar soms is het niet lonend of veel te duur om iets te maken, zodat de vakman er niet aan begint.
Voor het maken van die bussen zijn nog twee zaken belangrijk, waar ik even op wijs.
Ten eerste een goede schets met de juiste maten. Uit de voorgaande items begrijp ik dat de roerogen en roerpennen uitgesleten kunnen zijn. Dan is het heel lastig om op afstand het juiste busje te maken, dat precies klemmend in het gat geperst kan worden. Van belang is dus dat de grootste en de kleinste gatmaat gemeten worden, zodat ik de diameter van het klemmend gedeelte van de roerbus daarop kan afstemmen. De wanddikte van een kunststof busje mag ook zeker niet te klein zijn. Dan klemt het niet ondanks de overmaat.
Ten tweede het juiste materiaal. Uit een vorig leven een partijtje nylon en delrin staven kunnen redden van de vuilnisbak. Daar maak ik die busjes van. Maar er zin geschiktere materialen zoals PETP, vraag me niet naar de volledige naam. Sterker, slijtvaster en vormvaster. En ik ben bezig om wat van dat PETP materiaal op de kop te tikken. Dat valt nog niet mee, want die bedrijven willen het geloof ik het liefst zelf houden. Dus daar ben ik mee bezig om dat zo goedkoop mogelijk in te kopen. Een hele spoorwagon is geen probleem, maar een enkele staaf is voor minder als de dubbele prijs onoverkomelijk.
Bij de montage kan het gebeuren dat door het inpersen van de bus het gat kleiner wordt. Dan past de pen niet meer, of het roer gaat zwaar. Dat is dan op te lossen door met een opgerold schuurpapiertje het gat wat ruimer te schuren of mooier: met een passende ruimer het gat wat groter te maken na de montage. Is de passing van de bus iets te los, dan is nog een mogelijkheid om Loctite (een borgmiddel) te gebruiken of een andere lijm. Maar in principe moet de bus op klemming al goed vast zitten. Ik hoop hiermee de zaak duidelijk te hebben toegelicht.
Aan Aquaphobia,
Uw foto’s bestudeerd bij het openings-item. Misschien mag ik mijn mening over dit probleem geven.
Eigenlijk valt de slijtage mij nog mee, hoewel de speling op de foto’s niet opvalt. RVS op RVS kan eigenlijk niet. Bovendien zijn de contactvlakken veel te klein.
Tussen de onderste ogen aan het roer zou je best een RVS stukje as hechten, zodat de pen over een veel groter oppervlak draagt. Dat stukje as met de ogen uitboren op minimaal 20 mm, liever 22 mm
zodat aan te brengen kunststof bussen (Delrin of PETP) ongeveer een wanddikte van 3 a 4 mm krijgen. Ook het bovenste roerscharnierpunt zou ik uitvoeren met een stukje as met voeringbus om het oppervlak op de pen te vergroten.
Het materiaal voor de roerbussen, PETP, is besteld. Schijnt nogal speciaal te wezen, want ik krijg vooraf een factuur toegestuurd, eerst betalen, en dan wordt het kennelijk pas besteld. Kan dus nog wel even duren. Ik hou U op de hoogte middels het forum.
De eerste 4 roerbusjes zijn gedraaid. Het materiaal, PETP, lijkt in eerste instantie sterker en slijtvaster als materiaal wat ik eerder gebruikte, POM (Delrin). Ook zou het minder water opnemen dan POM.
Vr.groet, peter
Rob,
Super foto,s! En professioneel gemonteerd met dat tapeind. Zo hoort het. Dat uitschuren is meestal gemakkelijker als de passing buitenop verschralen.
Bedankt voor het snelle bericht.