Speling roerophanging

ik neem aan dat er in de onderste dop een moer zit?
Ton

Ja.

je kan ze dus bij Peter bestellen. Als je er tegen op ziet om ze te monteren dan moet je even op een zondagnamiddag je roerkop en twee busjes meenemen naar zwolle. Ik heb toevallig een roerpen hier liggen omdat die gelast moest worden, die is onmisbaar bij het uitschuren van de binnenmaat.

Gr Rob

Rob,
Dank voor de aanbeveling. Ik heb een paar busjes op voorraad gemaakt. Voor het geval liefhebbers in de buurt van Dordrecht wonen wil ik ze ook wel monteren. U moet dan met het roer wel naar mij toe komen, want vervoer is niet mijn sterkste kant. Graag contact via Email.

Vr.groet, peter

bij mij was de bovenste roer pen losgescheurd op de lasnaad, dit was oorzaak van een gedeelte van de speling
Peter heeft ook voor mij 2 bussen gedraaid
de pen is al gelast en ligt thuis, ik kon dus passen

de binnenmaat is door Peter op 13,9 gedraaid, precies pas, fractie van een tiende mm ruimte over
buitenmaat op 22,6, passen wordt voorjaar, de roerconstuctie ligt aan boord
ton mitz

aangeboden
2 setjes van 2 stuks ,nieuw, delrin roerbussen, zoals boven getoond door Rob
speciaal gemaakt voor clever roerbeslag
extreem slijtvast, neemt geen water op

ik had er 8 gekocht, want de oude sleten in 1 jaar weg, met dit setje doe ik al 3 jaar, zijn nog als nieuw
wie doe ik er een plezier mee?
8 euro per setje + port
Ton

Dit weekend heb ik mijn roer weer onderhanden genomen.
De speling op de roerpennen is opgelost doordat ik rvs busjes op de roerbladhouder heb laten lassen. Hierdoor wordt het raakvlak met de roerpennen vergroot.

De zijdelingse speling van het roer in de roerbladhouder is ook opgelost door met een bankschroef de platen dichter naar elkaar toe te buigen.

Waar ik nu nog mee zit is dat het polyester van het roerblad beschadigd is doordat het tegen de rvs platen van de roerbladhouder gedrukt wordt. Wie heeft hier een oplossing voor? Ik kan er een stuk rubber tussen duwen maar dit is ook niet een erg elegante oplossing.

Hoi Steven,

Heb net een paar foto’s gemaakt van een roerkop van RVS waar een oplossing voor je probleem op lijkt te zitten:

Je kan op deze foto zien dat het plaatje er niet tussen maar op gelast is.

Is dat wat?

Gr Rob

Er is al het e.e.a. geschreven over speling op het scharnierpunt van het roer. Ook op mijn roer zat een hinderlijke speling. De doorlopende scharnierpen/stang is rond 13,8 mm en de gaten 15,8 mm. Doordat de stang was ingesleten was de speling nog groter. Ik heb dit op kunnen lossen. In een kringloopwinkel heb ik een RVS pannenrek gevonden met RVS pijpen met een buitendiameter van 16 mm en binnen diameter 14 mm. De ronde gaten in de scharnierbladen heb ik met een ronde vijl tot 16 mm uitgevijld. De pijp past nu precies over de stang en door de gaten.
Bovenin heb ik 2 RVS ringen aangebracht. Het geeft me een goed gevoel dat de ingesleten kerven in de stand hierdoor niet meer recht tegenover de scharnierbladen zitten. De gaten in de ringen heb ik ook tot 16 mm uitgevijld. Onder in de stang en pijpje heb ik een boutje en moertje aangebracht zodat het pijpje niet naar beneden kan glijden. De speling is weg. Nu nog even poetsen.
Ik heb nog pijpjes over. Als iemand interesse heeft, laat het me weten!

image
image
image