RVS Kiel repareren

De staalkabel loopt vast in de katrol op de rvs kiel. We willen daarom de staalkabel en de katrol vervangen. Welke katrol is geschikt? Maar belangrijker hoe pak ik dit aan? Ik krijg de kiel niet helemaal meer omhoog omdat hij dus klemt bij de katrol.

Graag advies.

Ik zou de boot uit het water laten halen en dan op de kiel laten steunen. Dan kan je alles rustig loshalen.
Veel mensen hebben de staaldraad vervangen door dynema, zo ook bij mij (vorige eigenaar heeft dat al gedaan) wellicht handig om wat foto’s te plaatsen, dan zien we wat je bedoelt met de katrol…

Precies: boot er uit. Als je hem op bokken zet kan de met een krik de kiel optillen, ondersteunen, krikken, etc. Ik heb dat wel eens met twee stapels stoeptegels gedaan.
Als de kiel boven is de bouten waar de rvs plaat op de kiel zit losmaken. Wellicht de maststeunen verwijderen.
Ik heb er een tufnol blok in gezet en een rvs kabel. Gaat al 16 jaar goed.

Gr Rob

Voor zo ver mij bekend is altijd gebruik gemaakt van een rvs draadje en een bronzen katrol.
Het rvs vreet het brons op
Is de boot ouder als een jaar of 10 zou ik zo bij zo de kiel eruit trekken ter controle
Op dit forum is wel een handleiding te vinden hoe te doen
In het gunstigste geval vervanging

Oorzaak van kapotte katrol is duidelijk. De kiel is helemaal opgezet. Er zit geen beweging in de kiel, als hij zo hoog is geheven.

(Ketting dient nu als extra borging)

Kiel moet er uitgehaald worden op de werf. En daarna moet de kiel gerepareerd worden.
Heeft iemand met zo’n reparatie ervaring?
Heeft iemand een idee over de kosten?
Kan het zijn dat de schacht ook is uitgezet door de kiel? Is dat te repareren?

Dat je het bovenstuk extra geborgd hebt, wil niet zeggen dat dit gedeelte nog fatsoenlijk aan de kiel zelf vast zit, vertel me wat.
Ik kan je plaatjes laten zien😢
Ik zou hier geen meter meer mee varen, behalve naar de kraan,
Boot laten opbokken en de kiel met behulp van een heftruck omhoog ldrukken tot onderzijde kiel gelijk met de romp is
Onhoog is de enige manier om de kiel eruit te krijgen
Meerpen oid door het gat van het bovenstuk voor borging, en met de vorktruck de kiel eruit tillen met een stropje
Nogmaals, de kiel kan met rotte bouten aan het bovenstuk zitten, of andere ellende, eea ff met beleid
Aan de binnenzijde, onder het plafond, achterkant kiel zit de bevestiging van het oog van de hijslijn, die moet verwijderd voordat de kiel eruit kan.
Kan je net bij om de bouten eruit te draaien
En de trommel uiteraard
Door de kiel zit de pen van de trommel.
De pen moet je ff helpen om eruit te komen met een hamer
Een schrale troost, veel (ik ook) sportina eigenaren gingen je voor
Zetnmaar weer foto’s als je zo er bent

Ach ach, die vertaling😳
Rob listo en ik zijn iig ervaring deskundigen
Die kielkast zal wel meevallen denk ik
Maar eerst moet diekiel eruit
Je kan de verzeking bellen, of het onder eigen gebrek valt
Ik was toen 1100 euro kwijt
Ik had een rvs kiel, die is 5 cm ingekort aan de bovenzijde
Daarop is rechtstreeks de plaat van het bovengedeelte gelast
Oorspronkelijk zat er een 3 mm😬 of zo plaat op de kiel, daarop zat met bouten het bovengedeelte gemonteerd
Die plaat op de kiel was compleet weggerot
Er zijn ook sportina s met gewone stalen kielen, hoe die zitten weet ik niet

@tonmitz zeg je me nu dat ik eigenlijk nog maar 135 cm diep steek? :laughing:

Zal eerder 137 cm zijn of zo, maar de bovenste rotte rand van de kjel is er idd afgeslepen

In een eerderbericht schreef ik kiel, waar de pen doorrheen zit, moet zijn kielkast
En voor demontage van de kiel moeten ook de maststeunen er nog af
De moeren zitten onder het plafond, daar kan je net bij
Zitten de steunen daarna nog vast, dan kan je er een plamuurmes tussen slaan

Precies wat Ton zegt.
Gietijzeren kiel: gaten met schroefdraad in de kiel waar de rvs plaat op gebout zit.

Je kan de kiel wel in de boot laten zitten waar dan weet je niet waar ie klemt. Nu je toch bezig gaat…

Een bevriend lasser heeft toen voor mij de rvs plaat en driehoek opnieuw gemaakt. 200 euro meen ik. Hele spul was te dun en slecht gelast.

Gr Rob

Bedankt voor de heldere instructies: eerst heffen, dan hijsen. De kiel is er uit.

De kiel is bol en lek. Daarnaast is te zien dat de kiel een klap heeft gehad: hij is niet meer in lijn met het hef gedeelte.

Is dit goed te repareren? Of weet iemand een tweedehands kiel?

Goed dat ie eruit is, hier kon je niet mee blijven varen. Voor mij niet goed te zien maar is ie van RVS of gietijzer?

Als ie van RVS is dan denk ik dat het lekken niet zo’n probleem is? Dan zit er maar een kolom water in, functioneert ie niet minder om lijkt me?

De kiel zelf zal nog wel goed zijn en relatief goed op te knappen. Het hefgedeelte kan ik zo niet zien maar dat moet denk ik nieuw en rocksolid aan de kiel gekoppeld worden. Misschien heeft @Rob_Listo of @tonmitz het nummer van zijn mannetje nog. Die heeft het dan in ieder geval eens eerder gedaan.

Succes! En hartelijk dank voor de donatie dat helpt!

Koen

Als ik mag gokken een rvs kiel
Met dezelfde te dunne bovenplaat als ik had
De bouten hebben de bovenplaat omhoog en krom getrokken, de bouten zijn denk ik gedeeltelijk uit de plaat losgetrokken
Als het een rvs kiel is, de bovenste centimeters eraf slijpen totdat de bovenkant van de kiel weer recht is
Dan of de 3 hoekige plaat er rechtstreeks oplassen, of een dikke plaat op de kiel lassen en dan de 3hoek er weer opbouten
Ik heb toen gekozen om de 3hoek er rechtstreeks te lassen, heeft voor en nadelen
De 3hoek lijkt ook krom
Als het dezelfde construktie is als de mijne, die was op een aantal punten ook te slap
In overleg met een rvs boer, zijn er extra verstevigingen aangebracht
Ik ga kijken of ik er nog foto’s van heb, die zal ik posten
En ff kijken of ik nog een telefoonnummer voor je heb
Waar ligt de boot?

De kiel is bol: er zit waarschijnlijk een polyester laag om de kiel. Die heeft wellicht losgelaten. Mallen maken, oude polyester er af, epoxy en weefsel er om.

Het bovendeel losmaken van de kiel. Je kan doen wat Ton zegt, of een rvs lasser zoeken die de driehoek losslijpt van de plaat en daar een nieuwe plaat onder zet.

Het lijkt nu wellicht een drama maar het komt helemaal goed!

Gr Rob

Inderdaad een RVS kiel. Geen polyester of iets dergelijks.

Hij ligt in Harderwijk, bij Jachtwerf Roelofsen.

(Titel van dit topic gewijzigd)

Hier nog een topic met wat fotos, ik heb de boot van @tonmitz gekocht en de kiel ging door de verstevigde constructie wat moeizaam omhoog. Hebben we toen wat bij laten slijpen en toen was het prima.

En deze met de fotos van Ton voor de fix.

Zou alle topics met trefwoord kiel eens aflopen, dan kom je veel info tegen. :grinning:

De 1e reparatie is gedaan door een lasser van jachthaven wolderwijd
Daar is de kiel eruit getrokken, net voor de winterstalling

En nog een aanvullende reparatie bij
Hanel, lelystad
O6 16320090
De man was al op leeftijd, ik weet niet of hij nog werk aanneemt
Wel zeer deskundig

Heb je bij roelofsen als gevraagd of zij kunnen repareren, of iemand weten?
Vaak hebben jachthavens hun contacten
De zwarte rollen zou ik ook gelijk vervangen, bij mij hebben ze motorsteunen gebruikt
De constructie van het katrolletje, waar jouw vraag mee begon, was bij mij ook een beetje lullig, ook dit is vervangen door een steviger constructie

Oeh, mooi, ik lig daar 's winters ook, en mijn kiel stond voor komende winter op de planning. Vraag ze om goed op te letten hoe en wat, daar heb ik ook plezier van. En sterkte. Mocht je toch willen zeilen een keer, dan kan je met mij zeilen. Mijn boot ligt in Biddinghuizen in het water. Was van plan zondag te gaan zeilen…