Rolfoksysteem Clever 23

Mijn voorstag en rolfoksysteem van de clever 23 is op. Welk systeem hebben jullie en hoe bevalt die?

Jan

Ik heb een oud systeem wat er door de verhuurder destijds is opgezet, geen furlex in elk geval, het werkt, maar daar is veel mee gezegd.

Ik heb op mijn bootje een snapfurl zitten, enig voordeel is dat het fok wat hoger begint waardoor hij niet zo in de railing zit. Maar ook dit systeem laat veel te wensen over.

1 Like

Ik moest even een google zoekslag doen. Maar volgens mij heb ik zoiets. Dat zou dan een ‘snapfurl’ zijn?


ik heb deze

Dank je, Ik zie dat je ook de maststrijk blokken er gewoon tussen heb zitten. Die waren bij mij weg gehaald maar nog wel aan boord. Ik zet ze er ook weer tussen. dan nog zien dat ik aan een sprenkel kom. Die isn iet meer aan boord

die heb ik ook niet, maar ik wordt steeds bedrevener in het strijken van de mast. Afgelopen keer samen met mijn broer gedaan, de lijn op een van de lieren bij de kajuitingang en vooral de stappen goed doen

1 Like

Dat kan natuurlijk ook

Ik heb bij meerdere clevers gezien dat ze de rolfok op de maststrijkblokken zetten.
Bij mij was dit niet het geval. en zit het op stripje met de drie gaten. Als je in de ankerbak kijkt dan zie je dat die strip aan het traileroog steun heeft. Naar mijn idee is het de bedoeling dat de verstaging (dus ook de rolfok) hier aan bevestigd wordt.
De krachten voor het strijken van de mast zijn minder en kan op de voorste trippen.

Zoals gezegd wordt het op meerdere clevers zo gedaan dus gaat het wel goed.
Maar ik ben blij dat het bij mij op het andere stripje is gemonteerd :slight_smile:

Voorstag staat standaard op de maststrijkblokken. Fok staat standaard op de strip met 3 gaten.
En ja, die plaat is langs onder verder verbonden met het traileroog.
Volgens mij geeft dat ook veel meer sterkte.
In Heeg varen heel wat verhuur-clevers/sportina’s rond. Deze hebben de rolfok allemaal op de plaats van het maststrijkblok. (ter vervanging van de voorstag). Wat mij steeds opvalt is dat er bij die verhuurboten een spleet is tussen het dek en die inox plaat. Alsof de bevestiging vervormd is en omhoog getrokken.
Ik zou uit veiligheid dus ook mijn rolfok op de bevestiging van de fok zetten ipv die van de voorstag.

Mijn boot is ex verhuur, en in de rolfok zit (gelukkig) gewoon de voorstag. Ik zou ook niet weten hoe dat anders moet… als je de boel heel wilt houden.
Zal als ik komende zomer wat andere clevers zie eens wat plaatjes schieten.

de voorstag zit volgens mij in elk rolfoksysteem

Interessant topic. Bij mij zit de furlex laag, geen last van de railing noch bij de genua of de HA-fok. Meer zeil en lager zeilpunt. Zeiltechnisch mooier volgens mij.

Mijn furlex (niet van furlex maar plastimo plastic fantastic) is ook verre van ideaal. Altijd gedoe met de trommel te vol of te leeg. Ik zou zelf bij vervanging kijken naar zo’n ding zonder trommel, maar dat je een zo’n aaneengesloten lijk als een ketting opneem tandwiel laat draaien. Veel minder foutgevoelig zie je veel op nieuwe schepen.

Verder is in deze post wel te zien dat het goed is om de voorstag in lijn met de spanner in de ankerbak te plaatsen. Het kan ook anders maar als je ruige omstandigheden hebt voor langere tijd dan krijgt het echt wat te verduren.


Gewoon op de voorstag, direct op de blokken voor het stijken van de mast, originele voorstag.

Dank je. Wij gaan ook de orginele blokken ovor het strijken van de mast er weer tussen zetten.