Wantputting voorstag / kromme boegplaat


Ik vraag mij af hoe de wantputting van het voorstag van mijn Jantar21 precies gemonteerd hoort te zijn. Persoonlijk vind ik het een beetje minimalistisch lijken. De oogplaat is aan de onderzijde wel voorzien van een “contra-plaatje”, zie foto.

Ik kan niet zien of er in het polyester een (rvs) plaat is ingelammineerd, dit zou de voorpunt natuurlijk wel steviger maken.

Een makkelijke optie is om draadspanner te zetten tussen het trekoog voor de lier en de oogplaat. Of om een grotere contraplaat te maken, eventueel ook de andere bouten ermee verbinden.

Ik kan me ook moeilijk bedenken hoeveel kracht erop komt te staan tijdens het aan de wind door de golven stampen.

Benieuwd hoe dit bij een Clever zit of bij andere Jantars.

Dit ziet er voor mij niet bekend uit en als er niet een plaat ingelamineerd zit vind ik het er ook niet bepaald robuust eruit zien. Kun je met kloppen geen verschil horen toevallig?

Wel weet ik dat bij mijn boot de boegplaat er een keer afgetrokken is en dat de constructie daarna steviger uitgevoerd is door @tonmitz. Die kan daar in geur en kleur over vertellen. Precies wat jij wil voorkomen volgens mij.

Op het Jantar forum vast al rondgevraagd neem ik aan? Ik zou het als ik jou was ook goed verzwaren met een grotere dikkere plaat op maat voor al die bouten. Dat moet goed te doen zijn. En dan meteen maar goede nieuwe schroeven en forsere sluitringen. Dat heb ik toen met het vervangen van de scepterpotten ook meteen goed gedaan, dat was ook zo zuinig uitgevoerd.

Mooi klusje voor de winter!

Koen

Ik zou er maar vanuit gaan dat er geen plaat ingelamineerd zit
Ik krijg een beetje de bibbers van deze ielige constuktie

Bij een sportina zit er een wantspanner tussen het boegbeslag en het trekoog.
Alleen zat het aangrijpingspunt van de spanner halverwege het boegbeslag, en het aangrijpingspunt van de voorstag helemaal vooraan.
Ik trok de voorste 8 mm bout finaal af, het boegbeslag trok ik omhoog en bleef hangen op de 2e bout.
Ipv 1x 8 mm, heb ik toen 2x 10 mm teruggemonteerd
Bovendien heb ik er een dikke rvs strip op laten zetten, gelijk te gebruiken voor een wegneembaar boegsprietje koen heeft wel een foto denk ik

1 Like

Ik zou een rvs plaatje laten maken met 6 gaten en die aan die 2 zijplaten monteren, zogat het iig met 6 bouten zit
Die bestaande bouten weggooien en 8 kant bouten nemen
Minimaal m 8 dia gebruiken
De onderplaat een ring laten lassen en verbinden met het trekoog
De platen niet te dun graag

Ik ben benieuwd wat de trekbelasting van het bestaande dekoog is trouwens

1 Like

Dit is het geworden. In het dek zit vermoedelijk toch een aluminium plaat gelammineerd, dus nu heb ik er wel vertrouwen in.

Nice :+1: dit ziet er heel wat robuuster uit! Lekker gevoel als.je weer het water op gaat!

Vandaag ook gezien dat ik aan de slag mag. Maar zo ziet het er bij mij dus uit.

Het is eerder verstevigd door @tonmitz door er extra bouten bij te zetten. De carrosserieplaten zijn op. Ik denk dat ik voor drie losse RVS platen met twee gaten voor de bouten ga. Of wellicht 1 grote plaat als het echt plat is daar. Moet wel het boegbeslag er af voor de juiste positionering van de gaten.

Dat ziet er wel wat rommelig uit vind ik. 1 grote plaat (hoeft niet perse rvs te zijn, een hardhout of goede multiplex kan ook) zou mooi zijn. Met dikke epoxy vul je de oneffenheid allicht wel op.

De strip bij je lier/trekoog lijkt me prima.


Ziet er nog ok uit bij mij.

RVS contraplaat op maat. Zou nu moeten passen. Heb er nog aan weerszijden 1 cm af laten knippen want het sloot nog niet .ook aan.

Onderkant van het dek heb ik al aardig egaal gekregen, oneffenheden waren een soort plamuur dat er prima vanaf te halen was.
Het onderliggende polyester volgt netjes de mal.

Dat wordt wel heel netjes :slight_smile:

Netjes netjes, zodra ik die butyltape resten opgeruimd heb wel! Lekker klusje wel weer onderste boven met je hoofd in de ankerbak. Kracht zetten in onmogelijke hoekjes. Lange leve de ratel en pijpsleutel!

prachtig!
Heb je een tekening van dat plaatje? En welke dikte heb je gebruikt?

Groet, Rob

Ik heb even gevraagd of ze een digitale tekening hadden. Ze hebben het wel naar een aparte snijder gestuurd met een tekeningetje. Vervolgens is het in de breedte krom getrokken om de buiging van het dek te volgen. Er zaten bij mij ook wat extra gaten in de boegplaat, dus wellicht toch het beste om het aan de hand van de eigen preekstoel te doen zodat ze e.e.a. exact kunnen positioneren, buigen etc.

Dacht dat het 4 mm dik was.

Koen

zeer zeer netjes?

Is dat voorste beslag voor een boegspriet?

Ja klopt. Daar gaat een stalen buis in die dan vervolgens met drie spanners op zijn plaats wordt gehouden. Een naar het oog voor het realiseren. En de twee andere naar de kikkers. Alles dan heel strak aan en dan kun je de code zero er op zetten.

1 Like