Roer en helmstok perikelen

Ik heb speling op zowel de roerophanging als op het roerblad. Ik ben hier op het forum op zoek geweest naar informatie over dit item en kwam iets tegen over kunststof bussen die te koop waren maar dat was al een oud bericht. Weet iemand of die bussen nog ergens te krijgen zijn?
Ik heb een (wellicht?) alternatief gevonden in de vorm van sinterbronzen bussen 22x14x30mm bij Fa. Kracht.

Mijn tweede vraag betreft het roerblad zelf. Daar lijkt ook speling op te zitten; ik wil echter de bevestigingsbout van het blad niet nog vaster aandraaien omdat het roerblad dan niet meer soepel omhoog kan zwenken.
Is dit een bekend probleem? Bestaat er een oplossing voor?

En nu ik toch bezig ben leg ik nog snel even een derde vraag neer: Ik heb besloten dat de stuurbeugel en ik geen goede vrienden gaan worden; ik wil over naar een helmstok. Het liefst wil ik een helmstok die ook omhoog kan i.v.m staand sturen.
De ruimte tussen de metalen platen waar nu de beugel in gemonteerd is, is imho te smal voor een houten helmstok, dat wordt niet sterk genoeg.
Ik heb de constructie in het bericht van MacGyver en de helmstok bekeken en vraag mij af of zoiets voldoende sterkte oplevert (uiteraard zonder dat iemand er op gaat zitten :face_with_peeking_eye: )
Zijn er meer beproefde ontwerpen in omloop of zijn er wellicht andere oplossingen?

Hoi Gurbe

Er zijn twee roerkoppen-met-helmstok gebruikt bij de bouw van de clever. De antwoorden op je vraag hangen er van af welk type op jouw boot zit.

Heb je onderstaande aluminium roerkop dan zijn mogelijke antwoorden:

-ik heb ooit een aantal bussen uit delrin laten draaien. De tekening heb ik toen geplaatst:

klik
-de speling op mijn roerkop kwam door het uitlubberen van de gaten in de aluminium wangen waar de bout van het roer doorheen zit. Ik heb de gaten in het alu groter gemaakt: 14 mm. Aan de rvs carosserieringen die tussen de alu wangen en de bout/moer zitten heb ik hele korte stukjes 14mm RVS buis laten lassen met een wanddikte van 1 mm. nu is alle speling weg.
-Ik heb vorige week vier van die witte helmstokken gemaakt. Die passen met RVS plaatjes op de alu wangen van de roerkop. Deze helmstok kan niet opklappen. Om breken tegen te gaan heb ik het ontwerp iets aangepast, een rvs strip en het hout gezet waar een ruggetje op gelast is en boven en onderop de helmstok koolstof weefsel van 320 gr/m2 ingelamineerd.

Deze moet nog wit geschilderd. Waar de helmstok aan de achterzijde knikt zit een verdikking van 1 cm.

Als je een RVS roerkop hebt moet ik de antwoorden opzoeken.

Groet, Rob

1 Like

Hallo Rob,

Ik heb een roer met aluminium wangen.
De roerpennen hebben Teflon(?) bussen (zie foto); de pennen zelf zijn 14mm (= bus binnendiameter), de buitendiameter van de bussen is 22mm, hoogte 40
De foto is nog de ‘oude’ situatie zoals ik de boot kocht, het roerblad zat achterstevoren gemonteerd, de lijnen voor het ophalen en neerlaten van het roer waren ook verkeerd gemonteerd. Echter, sinds ik alles -volgens mij- correct gemonteerd heb zit er speling op het roerblad (dus niet op de roerkop).

Die helmstok ziet er goed uit; moet het handvat nog verder afgerond worden of hou je 'm zo? Hij lijkt mij nogal hoekig, pakt dat wel prettig beet?

Hoi.

De bussen op tekening komen overeen met de maten die je noemt. Nu nog iemand met een draaibank

Als de rvs bus los in je roerblad zit dan is je roer vervangen de enige optie.

De helmstok is een copie van de originele polyester helmstok. Ik vond dat prima sturen dus heb ik die nagemaakt.

Groetjes, Rob

Ha Rob,

Dank voor je reactie. Ik ga komend weekend de boel nog eens demonteren en de bus in het roerblad inspecteren.
De tekening voor de bus neem ik mee naar school; daar kunnen ze, denk ik, wel een paar bussen voor mij draaien.
Je schrijft dat je vier helmstokken gemaakt hebt; is dat voor de verkoop of zijn ze op reserve :winking_face_with_tongue:.
Ik heb interesse. Mochten ze niet te koop zijn: Bestaan er tekeningen zodat ik zelf komend winter weer wat te doen heb?

Groeten,

Burney

De vier helmstokken: eentje voor mezelf want die is gebroken. In dezelfde week nam iemand contact opnam omdat die van hem ook gebroken is. En twee voor de verkoop. Aanschaf van onderdelen, machines instellen… ik heb er maar een paar extra gemaakt

Dit zijn de onderdelen. Samen met een halve liter epoxy, weefsel en verf komt er een helmstok uit. 550 euro met garantie op pasvorm en delamineren.

Over je tweede vraag; laatst een roer gezien waar een 14 mm bus en een 12 mm bout op het draaipunt zat. Als jij dat ook hebt dan zou dat een bron van speling kunnen zijn.

Gr Rob

Ha Rob,

Je laatste suggestie ga ik komend weekend zeker checken als ik het roer los ga halen.
Helaas is de helmstok boven mijn budget maar ik heb al wat ideëen om komende winter mee te stoeien. Ik wil ook kijken of ik hem naar boven toe beweegbaar maken om wat makkelijker staand te kunnen sturen.

Groeten,

Burney

Hoi.

Heb ook mog een helmstok die technisch klaar is maar nog niet geschuurd, geplamuurd en afgelakt. Die is voor 400 te koop.

Groet, Rob

Ik zag bij een aanhangwagendealer dat ze setjes kunststof glijlagers verkochten. Twee setjes 22/12 gekocht, kosten per set €1,50.
Helaas bleek de buitendiameter 24 in plaats van 22 dus die moest ik afdraaien (hard kunststof trouwens :sad_but_relieved_face: ).

Oude lagertjes met een ijzerzaagje doorgezaagd en eruit getikt. Ze zijn de helft korter dan wat erin zat dus nu per scharnier eentje bovenin en eentje onderin geplaatst.

Geen speling meer op het roer (bevestigingsbout in roerblad ook nog wat aangedraaid). Einde ergernis.
Ik zal t.z.t. mijn bevindingen posten.