Overloop / traveller

Hallo Bas

gefeliciteerd met je aankoop en welkom op het forum. ben benieuwd welke vaargebieden je in gedachten hebt.

De overloop van mijn boot is van barton, zit met boutjes door de kuipbanken net een cm achter het achterste schot. Eventuele lekkage komt dus in de bakskisten, niet in de kajuit. Ik heb een takeling gemaakt van dynema tussen het grootschootoog in de kuipvloer en het midden van de overloop. Voordeel: als ik mijn tenen stoot dan doet het geen pijn.
De overloop is 2 maal vertraagd en dat is net genoeg.
Het halende part zat eerst richting stuurman in een klem, maar dat is onhandig omdat er niet genoeg ruimte is. Ik heb dit omgedraaid en dat werkt beter.

Doe je met de clever ook mee met de 24 uurs?

Gr Rob

Hallo Rob,
Heb je ook foto,s van de overloop.
Of ik de 24 uurs met de Clever ga doen weet in nog niet, sluit dat nog niet uit. Wel wat minder comfort. dit jaar zeker nog niet eerst maar eens de boot goed leren kennen.
Wat het vaargebied betreft, wadden nederlandse duitse deense, oostzee duitse kust, denemarken, kanaal eilanden. Eerst maar eens goed leren traileren in Naarden van Ton en Lydia. Dan zien we verder.
Groeten Bas

Hoi Bas,

dit is de beste foto van de overloop die ik heb:

De 24 uurs is op 23 ft wel een beetje anders dan op een 31. Ik hanteer: we starten niet als er boven 6 Bft voorspelt wordt. Meestal voorpellen ze 12 knoop wind, en meestal staat er 20. Omdat het een licht bootje is waar veel zeil op kan, is het mogelijk bij weinig wind erg hoog te eindigen.
We hebben al vijf keer op rij meegedaan en de boot kan het prima aan.

Gr Rob

Hoi Rob,
Geeft een goede indruk, (4ever) heeft allen geen vlakke banken. Moet dus daar ook nog wel wat aanpassen.
Bij 6 bf vaar ik niet uit kan zomaar 7 worden, houd het graag leuk. En zo blijft mijn partner ook mee doen. Stoer zeilen wordt alleen zeilen. Dan maar gezellig samen wat rustiger aan.
Bas

Waterman heeft een overloop gezet op een clever met banken met een ronding. Ik hoop dat hij het goed vindt dat ik een foto van een deel van zijn boot plaats:

image

We varen de 24 uur ook niet met de familie maar met drie man. Alle drie schippers op een eigen boot, en alle drie niet vies van een beetje spannend zeilen. Ik zie dat de text ook niet helemaal klopt. Er moest staan: we starten niet als er 6 of hoger voorspeld wordt.

zo zie je maar; ieder zijn 24 uurs.

Gr Rob

Hoi Rob,
Bedankt voor de foto,s geven een goed beeld, als ik het goed zie heb jij het profiel van de overloop direckt bevestigd zonder versterking eronder zoals waterman.
Gewoon een overloop met zwaar profiel?
Groet bas

het profiel van mijn overloop:

zeer groot nadeel van deze constructie: als je je scheenbeen tegen de overloop stoot doet dat heel erg zeer door de scherpe hoek. Met een constructie zoals waterman die heeft valt dat een beetje mee.

Gr Rob

Bedankt.
Laat je tzt weten hoe ik het ga doen.
Groeten bas