Overloop / traveller

Hallo Bas

gefeliciteerd met je aankoop en welkom op het forum. ben benieuwd welke vaargebieden je in gedachten hebt.

De overloop van mijn boot is van barton, zit met boutjes door de kuipbanken net een cm achter het achterste schot. Eventuele lekkage komt dus in de bakskisten, niet in de kajuit. Ik heb een takeling gemaakt van dynema tussen het grootschootoog in de kuipvloer en het midden van de overloop. Voordeel: als ik mijn tenen stoot dan doet het geen pijn.
De overloop is 2 maal vertraagd en dat is net genoeg.
Het halende part zat eerst richting stuurman in een klem, maar dat is onhandig omdat er niet genoeg ruimte is. Ik heb dit omgedraaid en dat werkt beter.

Doe je met de clever ook mee met de 24 uurs?

Gr Rob

Hallo Rob,
Heb je ook foto,s van de overloop.
Of ik de 24 uurs met de Clever ga doen weet in nog niet, sluit dat nog niet uit. Wel wat minder comfort. dit jaar zeker nog niet eerst maar eens de boot goed leren kennen.
Wat het vaargebied betreft, wadden nederlandse duitse deense, oostzee duitse kust, denemarken, kanaal eilanden. Eerst maar eens goed leren traileren in Naarden van Ton en Lydia. Dan zien we verder.
Groeten Bas

Hoi Bas,

dit is de beste foto van de overloop die ik heb:

De 24 uurs is op 23 ft wel een beetje anders dan op een 31. Ik hanteer: we starten niet als er boven 6 Bft voorspelt wordt. Meestal voorpellen ze 12 knoop wind, en meestal staat er 20. Omdat het een licht bootje is waar veel zeil op kan, is het mogelijk bij weinig wind erg hoog te eindigen.
We hebben al vijf keer op rij meegedaan en de boot kan het prima aan.

Gr Rob

Hoi Rob,
Geeft een goede indruk, (4ever) heeft allen geen vlakke banken. Moet dus daar ook nog wel wat aanpassen.
Bij 6 bf vaar ik niet uit kan zomaar 7 worden, houd het graag leuk. En zo blijft mijn partner ook mee doen. Stoer zeilen wordt alleen zeilen. Dan maar gezellig samen wat rustiger aan.
Bas

Waterman heeft een overloop gezet op een clever met banken met een ronding. Ik hoop dat hij het goed vindt dat ik een foto van een deel van zijn boot plaats:

image

We varen de 24 uur ook niet met de familie maar met drie man. Alle drie schippers op een eigen boot, en alle drie niet vies van een beetje spannend zeilen. Ik zie dat de text ook niet helemaal klopt. Er moest staan: we starten niet als er 6 of hoger voorspeld wordt.

zo zie je maar; ieder zijn 24 uurs.

Gr Rob

Hoi Rob,
Bedankt voor de foto,s geven een goed beeld, als ik het goed zie heb jij het profiel van de overloop direckt bevestigd zonder versterking eronder zoals waterman.
Gewoon een overloop met zwaar profiel?
Groet bas

het profiel van mijn overloop:

zeer groot nadeel van deze constructie: als je je scheenbeen tegen de overloop stoot doet dat heel erg zeer door de scherpe hoek. Met een constructie zoals waterman die heeft valt dat een beetje mee.

Gr Rob

Bedankt.
Laat je tzt weten hoe ik het ga doen.
Groeten bas

Via marktplaats contact wat meer details en fotos over de traveller op de Dolfijn. Kan zijn dat deze op basis van het voorbeeld van de Waterman is gemaakt. Zie rest van dit oude topic.

Begrijp ik uit die foto’s dat het een wegneembare overloop is?

Ik ben een paar keer aan het wedstrijdvaren deze periode en dan merk je toch dat een traveller wel een flinke hulp kan zijn om er meer uit te halen. Recreatief lijkt het me een onding en zoals gezegd een enkelbreker.

Waar ik tegenop zie is nog weer allemaal extra beslag in de kuip. Wat is er nodig om het ding op zijn plek te houden en de krachten te weerstaan? Het oog in de vloer snap ik. Spanner erop zodat de kracht van de schoot in het midden wordt opgevangen. Wat heb je dan nog nodig bij de banken? Iets in de rugleuning of de bank of allebei?

Mooiste zou nog zijn als het op de een of andere manier een verzonken beslag is ipv er bovenop gemonteerd?

@Rob_Listo any ideas enorme kluskoning? :grinning:

Koen,

Ik ben hier ook al enkele jaren over aan het denken.
Volgens mij is het perfect mogelijk om een “wegneembare” traveller te maken. Het is alleen een kwestie van de tijd hebben en een oude traveller om een prototype te maken zonder teveel kosten.

Uiteindelijk moet zo’n ding enkel de nodige stijfheid hebben en stevig op zijn plek zitten. Dus “hoog” genoeg maken en verticaal opspannen tussen zitbank en oog onderaan de kuip. Verder twee dwarssteunen om rotatie te voorkomen.

Wie heeft er in zijn haven een wrak liggen dat gesloopt mag/moet worden met een traveller op? :wink:

Sprak hierover met iemand en die zei dat het niet per se een hele lange rails hoeft te zijn. Wat als we het wat minder breed maken dat de rails als het ware tussen de kuip banken in geklemd komt te zitten? Dan lijkt me sowieso dat de verticale hefboom wat minder gaat zijn. Kun de banken ook vrijhouden van allerlei beslag. Dat komt dan hoogstens onder de knietjes terecht.

een hele korte traveller is niet zo effectief. Juist als als de schoot boven de banken zit merk je het verschil.

Zeil eens een middag mee met harde wind. Leuk om mee te spelen.

Die van mij zit met boutjes door de vlakke kuipbanken, net achter het waterdichte schot, Bij lekkage komt het vocht dus niet in de kajuit. In de rugleuning van de kuipbanken zit geen bevestiging. Onder de rail een oog. Dat zat voorheen met een tenen-brekende wandspanner aan het originele grootschootoog. Nu met een dynema takeling.

Gr Rob

Lang gezocht voor een betaalbare traveller maar nieuw schreeuwend duur en tweedehands weinig fatsoenlijk aanbod.

Op marktplaats dan toch een Lewmar size 0 met 120 cm rail, nieuw uit de verpakking op de kop getikt. Nog steeds niet goedkoop maar wel goede kwaliteit en het karretje met kogellagers ipv wieletjes. Losse cam cleat en ‘hondsvot’ maar omdat ik het wegneembaar op hout ga bouwen leek me dat niet zo’n issue. Kan ik misschien ook spelen met een goede plaatsing van de cam cleat voor als je hoog zit.

2:1 vertraging. Hij is geschikt voor boten tot en met 28 voet en 16m2 grootzeil, dat zou moeten werken en geeft minder touw om binnen te halen.

Wat voor hout is het beste om te gebruiken? Ik zat te denken aan van dat meerlaags gelamineerde hout. Vormvast, stijf en vochtwerend.

Verder benieuwd naar @Rob_Listo zijn dyneema takeling. Is die wegneembaar en makkelijk op spanning te brengen?

Als de balk stijf genoeg is en de spanner naar het oog in de kuipvloer strak staat, is het dan alleen zaak om nog de rotatie te voorkomen? Of heb je wel degelijk een neerwaartse borging nodig aan de uiteinde van de balk? Komen toch best wel krachten op lijkt mij c.q. een flinke hefboom?

Spannend Koen, ik lees even mee. Mogelijk voor ons een project in het voorjaar. Straks ook zeer benieuwd naar een eerste opzet.

Projectje is heeeeel eventjes blijven liggen. :wink:

Mooi balkje van iroko gekocht en recht laten schaven. Omdat ik geen krassen wil op de banken eerst een dun stuk rubber eronder gelegd en toen de contouren van de bank overgenomen met een passer. Rubber zorgt er ook voor dat ie goed past, want het is knap lastig om precies te tekenen en precies te zagen…

Juiste bouten en moeren etc bij elkaar zoeken en een stevige oogbout van 8mm voor de verbinding naar beneden. Met een kolomboor alle gaten precies recht in één lijn en verzonken zodat er nergens wat uitsteekt.

Dan kijken of alles past en daarna heerlijk oefeningetje geduld (niet mijn ding) en zeven laagjes bootlak erop.

Deze gekke haak met borgring is een uitkomst, het maakt het geheel heel eenvoudig wegneembaar. Wordt normaal gebruikt om snel de voorstag los te kunnen maken bij een strijkbare mast.

Rails monteren met zeskantbouten aan de binnenkant van het profiel. Twee bumpers aan weerszijden gevolgd door een draaibare swivel met klem. Zat eerst nog te denken aan een 150 cm variant maar deze 120cm past heel mooi met het overige beslag ernaast.

Dan maar eens voorzichtig uitproberen en kijken hoe de handling uitpakt. Hier ben ik heel erg enthousiast over. Of je nu voor of achter in de kuip zit, door de swivels kun je er altijd makkelijk bij. Maar het mooiste is nog dat als ik hoog in de hangbanden zit toch de overloop kan bedienen. Doordat het een doorlopende lus is kun je de klem beneden loswippen en bovenin de boel naar je toe trekken. Zonder van je plek te hoeven komen!

Afgelopen zondag waaide het flink door had ik er 1 rif in. Hoog aan de wind merkte ik dat het goed vast bleef zitten met de kar tot halverwege omhoog, hoger kwam er wat speling in die ik niet wil. A.s. woensdag ga ik de spanner i.p.v. op het handje even helemaal rammend doorzetten en kijken wat ie dan doet qua speling.

Mocht dat niet volstaan dan wil ik met dyneema en een spanner van linksboven naar onder door het oog in de vloer en weer naar boven. Zo hoop ik de hefboom te neutraliseren.

Wat ik wil voorkomen is extra beslag in de rug of in de knieholtes. Let’s see, keep you posted.

2 Likes

Update: met alleen de bevestiging in het midden en die rubbers eronder toch te veel speling bij hoge belasting dat moest dus anders. Harder aandraaien had als effect dat de balk ging buigen zeker met de kar aan de hoge kant.

Nu anders opgelost met twee extra ogen ter hoogte van de bank en stuk dyneema met spanner. Kan rammend strak gezet worden en geen buigende werking meer. Trekt ie aan de hoge kant dan wordt die kracht doorgegeven aan de lage kant van de balk. Ook geen torsie meer mogelijk doordat de balk strak op de bank zit.

Nu weer in verschillende omstandigheden testen, rapporteer ik wel weer hier.

Koen

1 Like