nieuwezeilen

Ik ben toe aan nieuwe zeilen en sta voor een aantal keuzes;

materiaalkeuze laminaat of dacron

opties; cunningham, geheel doorgelat of alleen toplat doorlopend

zeilmakers; quantum, neillpryde, gaastra, de vries etc.

of originele Poolse zeilen voor veel minder geld.

Wat zijn de verschillen, wat is belangrijk, wie heeft welke ervaringen, prijzen, alle info welkom.

Waterman

Persoonlijk zo ik voor dacron gaan en geen laminaat. Mijn zeilcapaciteiten rechtvaardigen geen laminaat. Zou er een beetje “would be” uit zien en stel je voor dat je dan voorbij gelopen wordt. Wel zou ik investeren in een doorgelat zeil, met cunningham. Prijzen weet ik niet. ben er wel in geintereseerd…

Succes met je keuze,

groet, Ton

drie jaar geleden voor het hele pakket gegaan: laminaat, cunningham, doorgelat, shellfoot, 2 riffen. Plus een high-aspect. Van quantum.
aan boord opgemeten, en driehonderd procent tevreden. Er wordt veel en met harde wind mee gezeild, maar de vorm blijft er prachtig inzitten. Het slijt niet en blijft er fantastisch uitzien.
Dat kostte toen vreselijk veel geld, maar omdat de wedstrijd 40-voeter waar ik voordekker was allemaal nieuwe zeilen kocht, hebben we de order gecombineerd en kwam ik op 37 % korting.

Vorig jaar een nieuwe genua bij een goedkopere zeilmaker (super-sail-store). Daar heb ik een zeil van gekregen wat nu in het te-koop hoekje staat. niet slecht, maar gewoon net niet wat ik zoek.
De maten over de lijken waren ca 15 cm kleiner dan opgegeven, in het voorlijk geen geperste kousen maar lusjes, blauwe ipv rode trimstrepen. Dat soort dingen.

Elke keer als ik nu zeil kijk ik omhoog en denk: mooi spul! En als de genua er op staat denk ik: pak ik volgende keer toch anders aan.

Maar dan mag ik ook wel graag hard en een ander voorbij zeilen. Dit jaar werden we met de nieuwe genua tweede in een wedstrijd waar ik al een paar keer derde was. De winnaar had ook een nieuwe genua; van Quantum.

Groeten, Rob

en zo zijn de meningen dus verdeeld. De ene zweert bij laminaat en de ander bij dacron.

So far mijn bevindingen:
De argumenten die worden genoemd komen overeen. laminaat vervormd niet, is kwetsbaarder dan dacron en is duurder. Snelheidsverschil is op een Clever niet waarschijnlijk. Laminaat wordt vooral in combinatie met wedstrijd zeilen en boten genoem.

Binnen dacron kun je kiezen voor cross cut d.w.z. horizontale banen die haaks op het achterlijk staan of tri radiaal gesneden in direhoeksvorm. De laatste is vormvaster en duurder. Ook zijn er legio soorten Dacron in de handel. Productie vind in bijna alle gevallen plaats in Verre Oosten (China, Thailand) en die werken met computergestuurde snij machines.

Kortom; een ondoorzichtige markt. Er zijn vele criteria die de kwaliteit van een zeil bepaalt maar dat is helaas niet gekoppeld aan een bepaald merk. Zefs grote namen als De Vries of Gaastra voldoen niet meer aan de verwachtingen zo is gebleken uit mijn onderzoekje.

Momenteel ben ik in afwachting van enkele offertes. Enkele heb ik al binnen en varieren van ca. 1600 voor tri radiaal en 2000 voor laminaat. Voor ‘gewone’ dacron zeilen zou je kunnen slagen voor ca. 1200.

Ik laat een en ander nog even inweken alvorens ik een def. keuze maak maar de dagkoers is: tri radiaal dacron! Als Rob me dan ooit inhaalt ben ik iig geen wannabe!

Waterman

Ik zweer overigens niet bij dacron, maar mijn zeilcapaciteit rechtvaardigd het niet. Ik heb veel wedstrijdervaring op windsurfgebied (ook nog teamcoach geweest), en heb daar volledig ontrecht mensen met de duurste spullen wedstrijden zien verliezen van mensen met eenvoudiger spul, die wel veel tijd in techniek/training hadden gestoken. Ons moto was : 90 % (of meer) ligt aan de techniek. 10 % ligt aan de spullen. Is je techniek eenmaal o.k. dan is het natuurlijk leuk om te investeren in de laatste procenten. Hoort ook bij de hobby. Maar ik vind niets vreselijker dan voorbijgelopen door een Clever met Dacron terwijl ik met Laminaat zou staan.
Van Rob ben ik inmiddels overtuigd dat zijn zeilcapaciteiten hoger liggen dan die van mij (moet toch eens opstappen bij jou, Rob, kan ik vast nog wat leren). Dan is laminaat “kicken”

groet Ton

trouwens de prijzen die je noemt : is dat aleen grootzeil of groootzeil met hi-aspect/genua o.i.d ?

groet, Ton

genoemde prijzen zijn voor een grootzeil 12,5 + fok 8,5 M

ook ik zit te denken aan nieuwe zeilen, maar zou dan het achterlijk van het grootzeil boven in flink uit willen bouwen,

dan heb je zoveel zeil dat je altijd wel met de high-aspectgenua kan varen, en die presteert beter als de genua per m2 zeil

en je krijgt meer m 2 grootzeil per lijklengte, en dat is ook gunstig

de achterstag kan je bovenin met zo’n veer wel naar achter krijgen

heeft hier iemand ervaring mee en zou je inderdaad harder gaan

die boten van de volvo ocean en catamarans varen er tenslotte ook allemaal mee

ton/ mitz

Hoi Ton,

het achtelijk van mijn zeil is wel wat uitgebouwd, maar niet zo sterk dat er een veer op het achterstag moet.
Bevalt goed, al wil de pocket van de zeillat die achter het stag uitsteekt wel wat pluizen door het gijpen.

Groeten,Rob

@ Waterman:

Het is niet zo dat nieuwe zeilen die je in Nederland koopt bijna allemaal in het verre oosten worden gemaakt. De meeste Nederlandse zeilmakers doen het gewoon zelf. Wel is er natuurlijk een prijsverschil tussen het één en het ander.
Wat betreft de zeilmakers die je noemt: mijn ervaring met de bekende grote Nederlandse zeilmakers is dat ze stijve prijzen vragen. Er zijn diverse zeilmakers De Vries. Die in Grouw weet van rekenen.
Een goede keus is misschien een kleinere, lokale zeilmaker. Mijn boot ligt in Dordrecht en ik heb zelf ooit zeilen laten maken bij Scaldis in Middelburg. Prima kwaliteit en aan boord gemeten.
Dwarsgesneden of crosscut maakt inderdaad verschil in vormvastheid, maar tegen een fors prijsverschil. Voor een toerzeiler is dat verschil te groot, naar mijn idee.

@ Ton (Zoetermeer):
Wie zijn boot vooral als toerboot gebruikt en slechts zo af en toe een wedstrijdje zeilt, is zonder meer het beste af met Dacron. Gelamineerde zeilen zijn naar mijn idee te kwetsbaar en hebben een kortere levenduur. Ze moeten na het zeilen direct worden opgeborgen; dat is mij persoonlijk al teveel getrut. De meerprijs voor dat extra beetje vormvastheid is enorm groot, zeker afgezet tegen de levensduur.

@ Ton (Mitz):
Er zit een grens aan dat uitbouwen van het achterlijk van het grootzeil, naar mijn idee. De boot is ontworpen op een bepaalde tuigage, met het lateraalpunt op een grotendeels gefixeerde plek. Het zeilpunt mag best wat schuiven t.o.v. van het lateraalpunt, maar al te sterk uitbouwen aan de boven-achterzijde levert misschien een tè grote verschuiving op. De loefgierigheid zal sterk toenemen. Een elke roeruitslag betekent snelheidsverlies. Als je met je nieuwe grootzeil constant de helmstok in je buik hebt, schiet het ook niet op. Maar een goede zeilmaker zal je kunnen adviseren over de hoeveelheid die verantwoord is.

In het algemeen denk ik dat de gemiddelde toerzeiler het beste af is met gewone, dwarsgesneden dacronzeilen. Als je een rolfok hebt, is een radiaal gesneden voorzeil misschien verantwoord.
Investeer in extra´s zoals een derde rif, dubbelstikken van bepaalde naden en extra versterkingen op strategische plaatsen. Dat kan de levensduur sterk verlengen. Zijn trimstrepen en telltales standaard in de prijs opgenomen? Zo niet: wel aanschaffen. De meeste zeilers hebben meer aan telltales dan aan gelamineerde zeilen, volgens mij.
Vraag offertes bij diverse, grotere en kleinere zeilmakers. Praat eens met ze. Grote jongens als Quantum en De Vries zijn vaak nauwelijks in je (kleine) opdracht geinteresseerd. Het gaat tenslotte maar om pakweg 20 m2. De zeilmakers die de tijd nemen om ook jouw kleine order rustig door te nemen en je alle opties laten zien zijn de betere.


groet,
Hans Valk

Voor de goeie orde: ergens in het begin van mijn voorgaande berichtje noem ik crosscut en dwarsgesneden in één bericht. Dat moet zijn: radiaal gesneden en dwarsgesneden. Crosscut en dwarsgesneden zijn hetzelfde…


Hans Valk

mijn spinnaker komt bij m sails vandaan
helemaal perfect
besteld in het najaar met winterkorting
en dat scheelt echt heel veel tov de vries en consorten

ton/mitz

Telltales heb ik ook. Met name die in mijn fok gebruik ik om de stand van het voorzeil te beoordelen. Gaat perfect.

In het grootzeil (achterlijk, nabij de diverse latten) heb ik ze ook. Ik vind ze moeilijker te gebruiken. Moeilijk om ze recht naar achter te krijgen. Zou dit aan ouderdom van zeil kunnen liggen ? (wat losser, soms wapperend achterlijk.

Wat bedoelen jullie verder met trimstrepen ?

Ik heb alleen 1 streep in de fok (onderin halshoek, zelf aangebracht) als aanwijzer voor de ideale stand van de schoot in de fok(genua)-rail.

groet Ton

TRIMSTREPEN ZIJ GEKLEURDE STREPEN IN HET ZEIL EN FOK OM DE PLAATS VAN DE BOLLING BETER TE ZIEN
BEETJE AFHANKELIJK VAN DE WINDSTERKTE MOET OP 1/3 VAN HET VOORLIJK DE BOLLING ZITTEN

EN DIE TELTALES AAN HET ACHTERLIJK HEB IK BIJ ELKE ZEILLAT
BIJ RUIMERE KOERSEN DOEN ZE HET NIET MEER
EN BIJ SCHERPERE KOERSEN EEN BEETJE PIELEN MET GROOTSCHOOT EN NEERHALER OM DE TWIST TE VERANDEREN
MAAR OM ZE ALLE VIER IN HET GELID TE BRENGEN VALT NIET MEE

MAAR ZEKER BIJ DE FOK ZIJN ZE IDEAAL OM DE JUISTE KRUISHOOGTE
TE BEPALEN ( LOEF EN LIJ RECHT NAAR ACHTEREN)

TON/MITZ

Tijdens vakantie op het Wad grootzeil uitgescheurd. Gelukkig kon ik het zeil vanaf tweede rif gebruiken en waren we gezegend met veel wind, dus de rest van het zeil niet gemist. En toen de wind wat minder werd, waren we op de terugweg van het Wad, en konden we varen met spinnaker, dus toen miste ik hem ook niet echt.
Inmiddels heb ik ook wat offertes binnen (Sailselect (uitdam), UB sails (enkhuizen). Grootzeil kost circa 750-850 euro (Nederlands ontwerp, Duits doek, maar onder supervisie van nederland genaaid in Polen of in Verre Oosten, 3 rifs, shell foot, cunninghamhole). Bij gerenomeerde merken (Haagoort) kosten ca 1200-1400 euro.

Tip die ik meerdere keren kreeg van zeilmakers: bij lichte boot niet te zwaar doek en niet doorgelat. Wordt te zwaar dus levert weer meer helling op. Lichte boot helt sneller, dus wordt zeil toch minder belast. UB-sails (Enkhuizen) leek mij wel wat. Ik kreeg een goed verhaal, doek samples en kunnen )op dit moment) snel leveren (verschilt wel per tijd van het jaar). Goed doek.

Groet, Ton

Deze week heb ik een nieuw grootzeil besteld bij Zwaan Sails in Lelystad.

Ik had al een fok van Zwaan Sails die de vorige eigenaar heeft laten maken, mooi gemaakt en netjes afgewerkt en ook na vier jaar intensief zeilen in prima staat.

Het is geworden: Cross cut gesneden van Contender fibercon pro doek 6.5 oz. 1 doorlopende toplat(volgens de zeilmaker het beste te trimmen en het minste gewicht), tell tales, trimstrepen, 2x rif, mooi uitgebouwd tot de achterstag, verjongde zeillatten, shellfoot en alles afgewerkt in regatta uitvoering.
Alles is aan boord ingemeten.
kosten 1000 euro(misschien niet de goedkoopste, maar wel 100% nederlandse kwaliteit)

Verder kreeg ik nog allerlij adviezen en tips over het trimmen en de mogelijkheden met de tuigage van onze boot.

Alles wordt bij Zwaan zelf ontworpen, gesneden, genaaid enz
Je regelt alles met de baas zelf wat mij veel vertrouwen gaf en hij is zelf ook een enthousiaste zeiler. Hij neemt ook de tijd voor je, ook voor deze kleine order.

Hij werkt veel met ontwerper Dick Koopmans jr die met zijn boot Jager al veel heeft gewonnen. En, o ja, de zeilen van Laura Dekker kwamen ook van hem vertelde hij.

Ik ben benieuwd hoe het wordt…

groeten,
de Optimist

Hallo Optimist,
Ik zeil dit jaar met een nieuw setje dat ik dit voorjaar bij Zwaan Sails heb laten maken, ook Contender doek. Prima service en goede zeilen.
Rolfok en grootzeil nieuw voor 1500 euro. Op mijn boot zaten nog de eerste orginele zeilen. Verademing, zeilt scherper, harder.

Zo, vandaag het nieuwe grootzeil bij Zwaan Sails opgehaald.
Het ziet er stukken beter uit dan het origineel.
Steviger doek, beter en netter afgewerkt en alles met de zeilmaker bekeken of het volgens bestelling is gemaak. Perfect.

Thuis heb ik oud en nieuw op elkaar gelegd om het verschil in grootte te vergelijken. Het nieuwe zeil is hoger en 10-15 cm verder naar achter uitgebouwd. Dat is ongeveer een 1 vierkante meter meer zeil.
Voor de doorgelatte toplat heb ik twee varianten zeillatten meegekregen. 1 buigzame voor weinig wind en een minder buigzame voor veel wind.

Kortom, super tevreden.

Nu komt het lange wachten op het voorjaar…(zucht)…

Groeten,
Optimist

3 jaar geleden heb ik nieuwe zeilen bij gaastra gekocht en ben nog steeds helemaak tevreden
er is ruim 3000 mijl mee gezeild en de vorm zit er nog perfect in
t.o.v. mijn oude zeilen scheelt het meer als een knoop in snelheid en ik kom hoger aan de wind

een high aspect fok van 8,4 meter, 3 zeillatjes, rolbaar

een grootzeil met maximale gieklengte en bovenin maximaal uitgebouwd tot de achterstag, bovenste zeillat doorlopend, een losse broek en 3 riffen
beiden met een trimstreep, royaal voorzien van dubbele stukken op hoog belaste punten en heel mooi vormvast doek en keurig genaaid

prijs totaal 1325 eur december 2009
ton/mitz

Mijn fok is afgelopen zomer (storm eind juli)kapot gewaaid terwijl hij opgerold op de voorstag zat. Daarna met genua gevaren, maar die heeft scheurtjes bij het achterlijk. De zeilmakers in Harderwijk hebben wachttijden van een paar maand. Hoe, en waar, kom ik op redelijke termijn aan een nieuwe fok en nieuwe genua?