nieuwezeilen

hallo At, welkom

vorig jaar zeilde ik met iemand mee die een clever 23 heeft gehad. hij had nog een laminaat Genua op zolder liggen en probeerde die aan mij te verkopen. ik heb hem een mailtje gestuurd, even afwachten.

edit: hij is er nog. Ik zal zijn e-mail naar je mailen via een persoonlijk bericht

Gr Rob

At, of Rob
als die deal niet rond komt, heb ik ook belangstelling
Ton

Ha Rob bedankt voor de service, ik zal laten horen of het wat is geworden.
Even iets anders, hoe heet zo’n boom waarmee je de genua naar buiten zet en hoe kom ik aan zoiets? Er zit op de mast wel iets waaraan hij bevestigt kan worden.
P.S.
Ik ben nog niet zo thuis in het jargon, heb tot 2 jaar geleden alleen maar gewindsurft en soms met een open bootje gezeild. (valk)

Oh, nog iets, kan een laminaat genua gewoon op een Furlex rolfok?

bij mijn weten kan dat gewoon.
Ik heb wel wedstrijden gevaren op een 40-voeter, die had laminaat zeilen en een rolfok. We gebruikten de roller alleen als opbergsysteem; nooit half uitgedraaid om een kleinere fok te hebben.

zo’n boom kan vele namen hebben, maar ik gebruik de spinakerboom er voor. Die kan je kant-en-klaar kopen, moet je even de lengte weten. Als het aleen voor de fok is wordt er ook wel eens een telescopische boom gebruik. Makkelijker te stellen en op te bergen.

Waar lig je in harderwijk? Ik doe vanuit harderwijk mee met de woensdagavondcompetitie op een ff65.

Groet, Rob

Ik heb woensdag ook meegedaan, ben zelfs als laatste geëindigd. Wedstrijdnummer 8 Ik moet de naam Zwaan nog op de boot zetten. We hadden de pech dat het klapzwaard eruit schoot, de boot was niet te houden en noodgedwongen moesten we ee rondje varen. Vervolgens ging het roer er nog een paar keer uit. Het klimmechanisme op het roer (een veiligheid voor ondiep water) schiet veel te gemakkelijk los, eens kijken wat ik daar aan kan doen.
Lekker windje was het trouwens.
Even iets anders hoelang moet een spinoom voor mijn genua zijn?

Ik lig voor mijn huis in Harderwijk bij een strandje aan een betonblok op de bodem. 'winters gaat hij eruit in Horst voor onderhoud en winterberging.
groet
At

Heb je zien varen. Toen je terug ging naar huis ging het ondiep water roer er in? Ik vaar op een ff65, arcade.
De klem waarmee het roer geborgd is kan je op mijn boot stellen door één van de schroeven losser of strakker te zetten.

De lengte van een spinakerboom is in de regel: de lengte van de mast tot het voorstag. Als ik op de boot kom zal ik even meten.
Als je de boom gebruikt voor een gennaker of Genua moet je zelf weten hoe lang je hem maakt. Als je in een eenheidsklasse vaart zijn daar regels over, op de woensdagavond competitie zijn die er niet.

Gr Rob