Lekkage

Ik ben nèt in het bezit van een Clever uit 1998 en zal mezelf binnenkort wel even uitgebreid voorstellen en wat foto’s plaatsen. Ik heb echter een probleem, en dat is dat er water in de kajuit komt. Zal je altijd zien dat dit soort punten naar voren komen na de aankoop. Het is overigens niet veel, maar wel een probleem. Er komt water in de bak achter het deurtje bij de stuurboord bakskist én het loopt via de wand naar beneden naar de “richel” in de bank in de kajuit. Nou ja, het leek mij dat in het midden het probleem moet zijn(ter hoogte van het schot bij de ingang van de kajuit) en daar voelde het ook nat. Precies op die hoogte zitten ook twee scepters en de fokkerail, dus ik ging ervan uit dat ik die opnieuw moest gaan kitten. Echter, toen ik een emmer water eroverheen had gegooid bleek de onderzijde(bij de puttingen) kurkdroog te blijven en kwam het water er aan de zijkant uit(geen straal hoor)! Wat nu blijkt is dat er hoogstwaarschijnlijk een lek zit achter de stootrand(!). Ik kan dit vrij gemakkelijk verhelpen door kit aan de bovenzijde(spleet) aan te brengen, maar ik wil de oorzaak aanpakken. En dat is mijn vraag dan ook aan jullie. Heeft iemand dit ook gehad, wat kan dit zijn? En hoe haal je de stootrand eraf?
Nou ja, bij voorbaat dank!!
Groetjes
Pepijn

Hallo Peppijn,

Welkom op dit forum. Er zijn meerdere Clever 23 eigenaren die last van water in de kajuit hebben. Als je kijkt bij deze link

Hierin schrijft een Clever 23 eigenaar het volgende:

Ergens op deze site of op de andere site is een mailwisseling over lekkage (kielkast ofzo) Daarin meldt een eigenaar dat zijn lekkage onder de stootrand vandaan komt waar niet-rvs schroeven zitten. Hij heeft zijn stootrand eraf gehaald roestvaste schroeven erin en nieuwe stootrand.
Omdat ik ook lekkage had (ik had overigens geen roestsporen), heb ik de stootrand onder en boven afgekit met een heel dun, net randje grijze kit. Dan kan er natuurlijk geen water meer via de schroeven naar beneden lopen. Nadeel is dat je de conditie van de bevestiging van romp en bovendek niet weet. Maarja, ik heb nog niemand ontmoet die zijn dek onderweg verloren was… (of zijn romp).

Komt dit bericht overeen met de door jouw beschreven lekkage?
Heb je ook last van verticale roestsporen?

Ik heb zelf de rubberen stootrand nog nooit hoeven te verwijderen maar ik denk wanneer je de eindstukken weghaald, je de rubberen rand er zo van aftrekt.
Wanneer er inderdaad geen rvs bouten gebruikt zijn en de bouten zijn gaan roesten dan kan er speling tussen de onderschaal en de bovenschaal ontstaan waardoor water kan sijpelen.

Hoi Pepijn,
ik heb die lekkage ook. Helaas schade aan de binnen bekleding.
Misschien helpt dit.
De boot is niet geheel dubbelwandig. Allen vanaf rand van de bakkisten - bank en voorbed, dan langs onder naar de ander kant is dubbel wandig.
Als de lekkage van boven zou komen (bijv langs scepterpot) dan wordt je zij bekleding nat. En dat is niet het geval.
Wat zou kunnen:

  • De water afvoer van de kuip lekt ergens. Als je schuin vaart kan daar water op komen.
  • bij het schoonmaken kan door de rand van de bakskist water naar binnen komen.
    In beide gevallen kan het water zich verzamelen in de ruimte achter de instap.
    Maar dat is in principe zo dicht dat het niet naar de bilge kan.
    Als je dara water hebt, weet ik het ook niet waar het vandaan komt. Daar zit ik nml ook mee.
    Ik heb zelf dit jaar de waterafvoer van dekajuit opnieuwe gekit en ik heb de shroeven rond de kielboot opnieuw gekit en in een aantal lagen waterdichte primer gezet alvorens er antivouling op te zetten.
    Wat ook dubbelwandig is de zwaardbak. Het zou kunnen dat de garage deur in een openverbinding staat met deze dubbelwandige zwaardbak. Zodat bij hevige regenval of schoonmaken (puts water) hier wate rnaar binnen kan…
    de oudere type clever 23 hebben hoge opvangbakl op de bilge. Goed om daar misschien een bilgepomp te plaatsen. De nieuwere types hebben dat helaas niet.
    Natuurlijk kun je raden wat ik heb.
    Goed ik haal per seizoen 10 liter uit. En verder lekker zeilen.

Mocht je toevallig ene oplossing vinden voor dit probleem dan hou ik mij aanbevolen.

groet Jan