Verticale roestsporen op romp

Wij hebben recent een clever 23 uit 1999 gekocht. Prima boot. Een vervelend ding is echter dat er op de romp op ongeveer 5 plekken verticale roestsporen ontstaan. Ik denk dat de oorzaak is dat er in de rand waarmee dek en romp zijn verbonden niet-roestvrije schroeven zijn gemonteerd. Er is geen sprake van opbollen als gevolg van roest of zo iets.

Ik haal nu met was een keer per maand de roestsporen weg, maar wil graag een echte oplossing. Wie heeft dit ook en wat is er aan te doen?
Groet,
JW

Ergens op deze site of op de andere site is een mailwisseling over lekkage (kielkast ofzo) Daarin meldt een eigenaar dat zijn lekkage onder de stootrand vandaan komt waar niet-rvs schroeven zitten. Hij heeft zijn stootrand eraf gehaald roestvaste schroeven erin en nieuwe stootrand.

Omdat ik ook lekkage had (ik had overigens geen roestsporen), heb ik de stootrand onder en boven afgekit met een heel dun, net randje grijze kit. Dan kan er natuurlijk geen water meer via de schroeven naar beneden lopen. Nadeel is dat je de conditie van de bevestiging van romp en bovendek niet weet. Maarja, ik heb nog niemand ontmoet die zijn dek onderweg verloren was… (of zijn romp)

succes,

groet, Ton 4 ever

Beste Ton,
Dank, goede tip; ik ga ook eens kijken of ik dat luikje dat er kennelijk zit bij de kiel, kan vinden om te zien of er daar ook water in zit. Ik heb de neiging nogal veel water over de boot heen te gooien bij het schoonmaken, dus dat kan het probleem van roest aan de bevestiging dek/romp nog verergeren. Dat kitrandje lijkt me een mooie simpele oplossing voor een niet-klusser als ik.
groet,
Jan Willem

Hoi Ton,
heeft het bij jou geholpen. Dat randje kit ?

groet Jan

Ik had geen roestsporen maar water in de kielkast. Het kitrandje in de kielkast (lastig aan te brengen) heeft geholpen !. Het duurt wel lang voor het laatste water uit alle hoekjes naar de ‘bilge’ is gelopen. Veel onder helling varen helpt.
Wij merkten dat op de Waddenzee onder hellling alleen nog zoetwater naar de bilge liep terwijl het niet regende. Naa een paar maanden bleef het droog…

groet, Ton (4ever)

Hoi Ton,
Ik heb afgelopen week ook een kitrand aangebracht. Ben benieuwd.

Fijn zeilseizoen

groet Jan