lekkage kielkast

Beste mensen,

Wij hebben last van een lekkage, vermoedelijk in of nabij de kielkast. Water verzameld zich in de “bilge”(binnen, onderaan de kielkast). In eerste instantie dachten we dat regenwater vanaf kuip (o.i.d.) zich hier op het diepste punt van de boot verzameld. Tijdens de vakantie op de Oostzee was het water echter zout, dus toch geen regenwater. Het treedt alleen op bij een aandewindse koers bij meer wind. Geen verschil tussen wel of geen golven cq wel of niet klapperen. Bij weinig wind of ruime windse koersen geen probleem, geen water.

Zelf had ik het idee dat er bij aandewindse koersen spanning op de kiel komt, die overgebracht wordt op de kielkast waar mogelijk een beschading in zit. Inmiddels heb ik de kiel eruit gehaald (met heftruck) en is er (nog) geen schade zichtbaar. Heeft iemand dit probleem wel eens gehad ? wat zou een oorzaak kunnen zijn ? Aan de onderkant van de boot zitten schroeven waarmee (een deel van ??) de kielkast los gehaald kan worden. Heeft iemand die wel eens los gehad ? Zit daar kit onder o.i.d ?
Verder denk ik nog aan de aluminium geleiderail in de kielkast. Mogelijk de schroefgaten als water opstuwd (ik weet niet of het zo hoog komt bij aan de windse koers).

Iemand ideen ??

Die kiel ziet er overigens prima uit, bovenplaat zit er nog keurig op, alleen onderkant kiel is wat afgesleten.

groet, Ton (4Ever)

Hoi Ton,

Geen ervaring mee.
Ben ook wel benieuwd waar het vandaan komt.

Groeten,Rob

geen idee

die schroeven op het vlak heb ik trouwens ook
4 of 5 per kant geloof ik
ton/ mitz

Hallo allemaal,

Ik ben ook in het bezit van een Clever 23 sinds zomer 2007 en heb ook last van water in de bilge. Omdat het water bij mij kleurloos is en dus vrij van algen en geen afzetting/aangroei geeft is er ook eerst gedacht aan water van bovenaf.

Na 2x afgelopen zomer op de kant te zijn geweest laat het aanwezige water ook geen leksporen naar buiten zien. Zou logisch zijn als het via het onderwaterschip naar binnen komt. De kielrand is opnieuw afgekit maar dit heeft ook geen oplossing gebracht.

De boot ligt nu bij Noell en deze zou hem in de winterstalling (binnen) helemaal nalopen. Ik zal deze week informeren naar zijn ervaringen.

Geruststellend is het natuurlijk niet. Je koopt geen plyester bot om er water uit te pompen.

Wordt vervolgd; reacties welkom.

ernst@devries-apeldoorn.nl

De hoeveelheid water beperkt zich tot 2-3 putsen in circa 2 weken.

Ik ben zeer geinteresseerd wat de oorzaak is. Bij onze bootr heb ik in ieder geval beschadigingen gevonden in de kit-rand van de kiel-rompverbinding. Deze opnieuw afgekit. Bij ons kwam het water alleen naar binnen als we aan de wind voren : Onze theorie was dat er dan spanning ontstaan op de kiel die op de kiekast wordt overgebracht. Een spleet wordt zo opengerdukt waardoor er wat water naar binnen geperst wordt. Als de boot droog staat, is er geen spanning, dus blijft het water keurig in de bilge…

Laat eens weten wat Noel er van vindt…

groet, Ton 4 ever

Hallo Ton en Lydia (of alleen een van jullie 2-en),

De boot gaat volgende week naar binnen om helemaal nagelopen te worden. Ik zal jullie op de hoogte houden. Momenteel tast men nog in het duister!

Groet, Ernst

Ik ben benieuwd of Noel wat kan vinden.

Wij hebben dit weekend de boot op de trailer meegenomen naar Dronten om daar wat te werken aan de boot. De kielkast was volledig droog (en dan bedoel ik gortdroog) bij vertrek. Aangekomen in Dronten kwam er 10 liter water uit de bilge. Blijkbaar zit ergens water dat door het rijden zich op het diepste punt heeft verzameld…
Blijft dus ergens achter hangen… en blijft dus nog een raadsel. Verklaart enerzijds wel waarom het water na het zeilen bij aan de windse rakken (meer helling) naar het diepste punt loopt, alleen omdat het in de Oostzee zoout werd gingen we er toch vanuit dat het via de kielkast naar binnen kwam. Nu ga ik twijfelen. Zou het door het dekzwabberen (met zout water) zijn gekomen… Waar o waar komt het water toch vandaan…continuing story…

groet, Ton 4ever

Op de andere site van de Clever heb ik trouwens een keer een reactie gehad van iemand die een probleem had met lekaage via de stootrand (waar de schalen op elkaar zitten gepopnageld). Zou dat het toch zijn…

Bedankt voor de info;doorgestuurd naar noel.

Wordt vervolgd!

Ernst

Hoi Ton en Lydia,

Hebben jullie de boot altijd op de trailer staan of ook permanent in het water in het hoogseizoen.

Anders zou ik willen vragen of het mogelijk is de trailer voor een ritje van langweer naar Harderwijk te huren?

Vragen kan altijd; of niet.

Ik hoor het wel.

Ernst

Onze boot staat (bijna) permanent op de trailer. (behalve tijdens het varen dus…, dat remde teveel af…)

groet, Ton

Bij mij komt er altijd wel water binnen via de luiken van de bakskisten.
Vooral tijdens het schoonmaken met de puts of spuit.
Dit water blijft dan onderin de bakskist staan. Zou dit water misschien tijdens het traileren of varen naar voren kunnen lopen doordat de afdichting onderin de bakskist niet goed is?
Staat de boot nog steeds in Dronten gestald?

Bij ons zit er soms wat water in de bakskisten, niet veel. Dit kan echter geen kant op, dus ik veracht niet dat dat het probleem is.

Onze boot staat in Naarden. Mijn zoon woont in Dronten, bij een landbouwbedrijf. Daar ligt mijn kiel momenteel omdat hij beschikking heeft over een heftruck e.d. Vandaar dat we af en toe daar gaan klussen.

groet, Ton

Hallo Ernst,

Weet je al waar jouw lekkage vandaan komt ??

groet, Ton 4ever

Hallo Ton,

de boot was niet op tijd klaar voordat ik de sleutel van ons nieuwe huis kreeg. Hierdoor heb ik hem nog niet kunnen ophalen en zal dit pas in mei gaan gebeuren.

Ik hou je in ieder geval via dit forum op de hoogte.

Groet, Ernst

Mijn Sportina gaat vrijdag de kraan in om te kijken waar mijn lekkage bij de kielkast vandaan komt. Op de kajuitvloer staat geen water maar de bekleding tot ca. 10cm boven de kajuitvloer is nat. Water van bovenaf lijkt onwaarschijnlijk omdat het helemaal niet is ingedroogd de afgelopen dagen.
Ben benieuwd, ik post morgen wel een bericht hoe het af is gelopen.

Jan.

Boot is uit het water geweest en helemaal niets kunnen ontdekken, daarna het passtukje op de kajuitvloer bij de kiel eruit gehaald en er kwam ca. 3 liter water uit. Het passtukje laat ik nu een paar dagen weg zodat de bekleding kan drogen. Een lek van onderuit lijkt ook al onwaarschijnlijk. Toen ik deze boot in september 2007 kocht was het polyester stukje op de punt kapot misschien dat het water vandaaruit naar beneden is gelopen.
We wachten af of de kiel nu droog blijft.

Groet,
Jan.

Op de andere cleversite staat een bericht dat er regenwater en opspattend water via de stootrand naar binnenkomt. Deze mogelijkheid wordt steeds waarschijnlijker. Inmiddels bovenkant van stootlijst dichtgekit met grijze kit en er komt aanzienlijk minder water naar binnen. Onderkant stootlijst ga ik ook nog ff dicht kitten.

groet, Ton

Hallo Ton,

Uiteindelijk 10 dagen geleden verhuisd en woon nog in een casco huis. Nog geen tijd en gedachte gehad aan de boot maar vandaag melde Noell mij dat de lekkage verholpen was. Mijn broer (ervaren (zee)zeiler) moet toch in friesland zijn en gaat navraag doen wat men exact gedaan heeft,

Wordt vervolgd.

Ernst/Noname

HOI ALLEMAAL,
ik heb ook een lekkage gehad, Heb er 6 jaar over gedaan om er achter te komen. Dacht ook dat het de kielkast was en via de garagedeur. Maar ook dus enkele liters in de bilge.
Maar uiteindelijk was het de afvoer naar buiten van het wasbakje.
Deze zit bij mij bakboord ongeveer 10 centimeter boven de waterlijn.
Aan de binnekant is ie erg sterk afgedicht. Aan de buitenkant is de overtollige kit weggesneden. Aangezien je niet helemaal tot op het polyester kunt doorsnijden, blijft de "afgesneden"kit nog aan de rest vastzitten. Als je dan de overtollige eraftrekt trek je ook stukken kit weg onder het uitlaatstuk. Met als gevolg …
Ik heb tijdelijk voor dit seizoen even bison aqua (zwart) gehaald en ff afgekit. En tot op heden kurk…kurk…kruk-droog. Ik mag wel zeggen heel erg droog.
In de haven opslaand water, regenval, tijdens het varen (vooral bakboord).
Maar goed… ik hoop dta het jullie wat helpt.

groet Jan Broos
www.broos.org

Jan