Lekkage helemaal voorin de punt

Ik heb een lekkage te pakken. Merkte het eerst aan de kussens ondanks binnen stallen en drogen op zolder steeds vochtiger werden. Vorige week kussens nog maar eens naar huis en nu na alle buien op zoek naar het lek.

Zoektocht leidde naar helemaal voorin de punt, een voor mij onverwachte plek. Het plafonnetje in de uiterste punt achter het kleine kastje bij het vluchtluik blijkt echt nat. Het oude schuimrubber is er losgekomen onder het gewicht van vocht en de bekleding kwam spontaan los te hangen toen ik er aan zat. Via de zijwanden trekt het vocht eerst naar onder en dan richting de rest van de kajuit, steeds droger.


vochtplekken en loshangende bekleding

losgekomen schuim

Ik denk dat de kussens als een soort spons fungeren terwijl het vocht zich via de lucht over de boot verdeeld. Ga je er vervolgens op zitten en liggen dan pers je het vocht weer naar buiten en wordt de onderkant drijfnat. Het voorondertje blijft evenwel het vochtigste omdat het daar totaal niet ventileert.

Maar goed dat is allemaal op te lossen, eerst het lek vinden en repareren. Vluchtluik en de ramen heb ik gechecked maar ondanks de bakken met regen geen enkel vocht of sporen van. Vervolgens naar de ankerbak gaan kijken, die zit er precies boven immers.

Geen staande plas water en het loosgat was niet geblokkeerd. Wel veel vochtige oude rommel en een modderlaagje van het anker. De hele handel eruit en schoongespoeld. Geen overduidelijk lek te bekennen maar wel wat kleine barstjes aan weerszijde.


Alle zooi eruit


Na een keer de putsemmer (was niet zo nat maar nog wel meer meuk)


Kleine barstjes. Alleen de verf of echt lek?

Hebben jullie wellicht ideeen over waar de lekkage nog meer vandaan zou kunnen komen? Stootrand wellicht? Of iets als het boegbeslag of zo?

Vreemde vind ik namelijk dat de bak wel gewoon loost namelijk. Ervan uitgaande dat de ankerbak met regen droog blijft dan moet het dus van buiswater zijn en/of mijn flinke dekschoonmaakactie laatst.

Benieuwd naar jullie hypotheses.

Als het de ankerbak is dan wil ik die met een nieuwe laag van het een of ander waterdicht te smeren. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Groet!

Koen

Dat is een heel moeilijke.

Ik zou zeker al heel die ankelbak eens zeer grondig uitkuissen zodat die spic&span is. Daarna eens zeer goed en veel spoelen. Binnen kan je eventueel met kranten tegen de wand het Vochtspoor vinden.

Hoi Koen, dat ziet er niet goed uit. Het moet haast wel de ankerbak zijn. Het boegbeslag ligt hoger en daar hoopt zich geen water op wat kan lekken. Ik heb vanochtend mijn stuurboord achterste scepterpotten gedemonteerd omdat ik ook last had van lekkage. Ik heb de gaten even afgetaped en nieuwer 's bouten en moeren gekocht. Ben van plan om ze weer te monteren zo gauw het iets beter weer wordt. Als kit gebruik ik op advies van de Vrijheid in Loosdrecht, Ms polymeer kit. Zou beter zijn dan Sikaflex.


Op de foto zie je de leksporen. Niet dramatisch maar wel vervelend. Gr Dik

Hi Dik,

Wellicht dat we eens samen kunnen kijken op locatie? Mooie bekleding trouwens! Ook benieuwd naar je scepters hoe je dat doet.

Plan is om de boel goed te drogen van binnen. De bak goed schoon te maken en dan eens te vullen met water en kijken of er dan nieuw vocht binnendringt.

Stootrand zou ook nog kunnen of de dekdoorvoeren en dat het dan naar voren loopt tussen de schalen door.

@tonmitz adviseerde ook nog om goed te kijken naar waar de ankerbak uit een stuk is vastgeplakt aan de romp. En ook naar de afvoerpijp van de bak naar de buitenkant romp. Moet iets van een slangetje of pijpje zitten…

Koen

Oh ja, ik heb om de geur van ton’s viervoeter te verwijderen eens met een camera streamer de hele bekleding gereinigd. Werkte best goed. Die kun je lenen als je wil of 50 piek bij de Blokker.

Koen

Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat met die scepterpotten doet. De schroeven heb ik al. (ik ben alle schroeven aan boord met een sleuf aan het vervangen door torx schroeven)

En ja. Van waar die leuke (niet clever en on-pools) bekleding?

Wat betreft afdichting van huiddoorvoeren gebruik is steeds sikaflex.

Victor

Hallo Boop

Ik heb al eens van iemand gehoord dat polymeerkit niet UV bestendig is.
En heb dat zelf ook al een ondervonden.
Misschien is er wel UV bestendige variant maar ik zou er wel even naar kijken als ik jou was.

Gebruik zelf ook meestal Sykaflex.

Ik heb het advies van de expert gevolgd en ms polymeer kit gebruik voor de scepters. UV bestendigheid wordt aangegeven online en op het kitpatroon zelf, maar lijkt me niet echt van belang gezien het feit dat de kit onder de scepterpot zit en niet of slechts minimaal aan licht wordt blootgesteld. Het was heel eenvoudig, scepters demonstreren, goed schoonmaken en alle oude kitresten verwijderen. Het polyester opgeruwd met schuurpapier, de scepters even teruggeplaatst en brede schilderstape aangebracht. Vervolgens na goed ontvetten met wasbenzine kit niet te ruim maar voldoende voor volledige dekking aangebracht inclusief in de schroefgaten. De potten geplaatst met nieuwe bouten. De moeren vast-is-vast aangedraaid en de kitranden met spatels netjes afgesmeerd. Komend weekend kom ik terug om de moeren nog even door te zetten als de kit droog is. Was met Sikaflex ook wel gelukt. Trouwens sikaflex heeft ook varianten op basis van ms polymeer… gr Dik

Ik heb nog even naar je ankerbak gekeken en naar de elektriciteitskabel die daar los opgerold ligt. Daar dacht ik vannacht aan als mogelijkheid. Lijkt me niet het probleem. Ik ben benieuwd wat je gaat gebruiken om het af te smeren… gr Dik

Ik ga morgenmiddag kijken hoe het ervoor staat. Heb een adsorptiedroger via marktplaats en dan kan ik het goed laten drogen. Dat helpt ook bij het opsporen denk ik als ik wat ga spoelen op het dek.

Morgen ook nog eens goed kijken naar de dekdoorvoeren. Dekorganizers, zwanenhals. Wellicht dat het vandaar tussen de schalen door naar voren loopt?

Vandaag kan is waarschijnlijk niet. Misschien later deze middag, maar morgen wil ik wel naar de boot om e.e.a. af te maken en vast wat voor te bereiden voor een tochtje volgende week. Ik ben benieuwd of je het lek kunt vinden. gr Dik

Als het water van aan de mastbasis komt (zwanenhals) dan moet het toch een heel eind langs de buitenschaal lopen. Dan zou de stoffering van het plafond ook nat moeten zijn. Idem als het van het vluchtluik komt.
Ik ben echt heel benieuwd naar de oorzaak. (Mijn dichtingswerken achteraan zijn duidelijk ook nog niet de juiste oplossing… meer daarover bij dat onderwerp)

Succes,
Victor

Vandaag weer geweest en met de havenmeester nog eens op onderzoek geweest. Technische vent en heeft alles wel een keer gezien in ieder geval meer dan ik.

  • dekdoorvoeren gecheckt en die zij goed. Geen vochtsporen bij de dekorganizers of de zwanenhals.
  • ankerbak is nog steeds een mogelijkheid. Maar die is nu helemaal schoon. En ziet er op het oog toch goed uit. Met alle regen wel nat binnen maar dat hoort zo. Doorvoer naar buiten is goed, gas en elektra doorvoeren naar binnen ook hoog en droog.
  • zou ook nog de rubberstootrand kunnen zijn en dan ben ik echt verder van huis. Ik kon er niet iets aan ontdekken. Kit is wel wat oud.
  • verder wellicht nog de preekstoel met de schroeven van onder maar die zit wel echt rocksolid vast.

Nieuwe hypothese is de voet van een stuurboord scepter. De eerste vanaf de preekstoel. Die was wat wiebelig en kon daar de meeste schroeven een slag of twee aandraaien… :grimacing: Vanaf daar loopt het ook afschot richting de punt. Ook zag ik dat net voor de voet van dat paaltje er water kan blijven staan. Soort van kuiltje waar vuiligheid van de regen ook ophoopt.

Mijn plan:
Eerst maar eens die voet goed aandraaien en sikaflexen. Ook de andere allemaal nalopen. Eens kijken of dat helpt. Voor de ankerbak kan ik eens proberen een stuk zeil erin te leggen zodat ie nog wel naar buiten kan lozen. Als dat het oplost dan kan ik het structureel gaan fixen. Droger staat nu mooi in het vooronder de boel droog te trekken. Helpt met opsporen van nieuw vocht.

Dik ik stuur je even mijn 06 dan kunnen we wat makkelijker afstemmen.

Koen

1 Like

@Boop dan hebben we denk mogelijk dezelfde problemen maar dan op een andere plek. Scepterpotten noem je die dingen dus wat die railing paaltjes ingaan.

Klopt. Ik hoop je straks te zien. Het lijkt me idd goed om 06 nrs uit te wisselen. Ik zou die scepterpot wel eerst demonteren en goed schoonmaken voor je gaat kitten.

Iemand ervaring met butyltape? Op zf forum kas ik erover als goed alternatief voor kitten. Zie ook deze link voor meer info.

Ik weet het nu zeker het is de voorste scepterpot. Heb die strook bekleding van het plafond aan stuurboord naar beneden gehaald en vanaf de betreffende puttingen naar voren is het schuimrubber verrot. Precies naar de andere kant op nog helemaal goed.

Ga met butyltape aan de slag. Lees ik goede dingen over en kan in een keer.

Erg fijn dat het lek dat boven zit boven is. :wink:

Ik ben benieuwd naar de buryltape oplossing. Dat lijkt mij altijd zeer complex.

Hou ons op de hoogte aub. :slight_smile:

Groetjes Victor

Ik meende dat de mensen van magic carpet (youtube channel) ook burly tape gebruikten, en hij is jachtbouwer dus weet wat hij doet :wink:

Wat me aanspreekt aan deze methode is dat het spul niet hoeft te drogen. Het lijmt ook niet dus mijn hoop als niet enorme ervaren kitheld minder foutgevoelig en kliederig.

Will keep you posted. Maak wel wat fotootjes.

2 Likes