Dank je wel mannen! Mijn doel was heelhuids en reglementair finishen. Dat is zeker goed gelukt en blij toe. Wat een brute tocht was dit. Vanaf de start in Enkhuizen was het meteen bal en eigenlijk 24 uur volle bak moeten werken. Alleen in de hoek bij Lemmer zakte het wat in en konden we op wat adem komen en plassen ook niet onbelangrijk, haha. Hangend aan de stagen of op de portapotti het was eigenlijk niet te doen met die golfslag.
Na de start.
(De grote jongens liepen al snel op ons uit. Wij waren nog erg onder de indruk van al het watergeweld toen we uit de luwte kwamen.)
Heel indrukwekkend en vooral ook leerzaam. De boot had nergens last van wij hadden het vooral zwaar. Niemand wilde de kuip in voor wat dan ook dus als iemand ging kreeg je allemaal opdrachten om dingen mee te nemen enzo. Toch goed blijven eten en drinken. Als iemand naar binnen ging merkte je dat ook meteen met de trim. Je hebt die drie man aan de hoge kant hard nodig.
Verder veel gefocust op een goede trim. Hierdoor bleef de boot goed te hanteren ook al werd het af en toe wel echt ruig. Twee riffen gestapeld en de HA fok vol. De valspanning maximaal, cunningham en hekstag aan. Bovenin gaan zitten en lozen met het grootzeil waar nodig. Met wat terugslag in het zeil ging het dan toch een halve knoop sneller dan met met de grootschoot helemaal aangetrokken. Kwam de boot rechter op staan en de telltales bleven ondanks de terugslag mooi staan.
Laatste redmiddel was de fok wat inrollen maar dat hebben we alleen bij overtrekkende buien hoeven doen.
Over tactiek hebben we niet al te ingewikkeld gedaan. Gestart in Enkhuizen ipv Lelystad, noordelijker geen optie want was nu ook al 10 uur opvaren die kant op. Gewoon zoveel mogelijk halve wind rakken pakken en waar mogelijk luwte op zoeken qua golven en wind. Met pal noord niet veel gelegenheden toe gehad.
Onze route. Er valt nog wel wat te winnen met strakker koersen, maar vooral naar het einde toe en dan wordt je toch erg moe.
Code zero had ik mee geoefend maar toch maar in de tas gelaten heheh. Kiel ook maar naar beneden gehouden.
Maar mooi resultaat en voldaan gevoel. Erg veel ervaring opgedaan en veel geleerd. Denk dat ik nu veel beter weet waar de grenzen van de boot liggen. In ieder geval is steady 7 knopen op halve wind echt wel de max, en dan moet alles goed staan. Soms piekjes naar 7.3 op een golfje. Maar meer vermogen doet dan niks meer in de snelheid.
Verder goed blijven eten en drinken en praten met elkaar. Als iemand stil wordt dan heeft ie het niet lekker.
Na de finish onwijs opgelucht en veel leuke reacties van iedereen die het wel dapper vond van ons met ons mooie bootje.
De uitslag. Wij voeren in Tocht 1. 121 mijl wordt dan 104 mijl iets met handicap dat ik nog moet uitzoeken.
Who’s next?!
Na de finish