Ingeschreven voor 24-uurs race 2021

Zoals eerder gepost heb ik deze winter de boot 24-uurs ready gemaakt. Zojuist na rijp beraad met twee zeilvrienden de stoute schoenen aangedaan en ingeschreven!

Driekleur en marifoon doen het allemaal goed maar begreep van @Rob_Listo dat ik nog wel op zoek moet naar spullen om een lek dicht te timmeren :grinning:

Erg benieuwd of er nog meer poolse hefkielers gaan aantreffen.

In aanloop nog een paar keer met de spi en de code-zero oefenen en hopen op niet al te ruig weer. Met licht weer zijn we in het voordeel!

Koen

1 Like

De Mitz is er helemaal klaar voor. Toch nog een paar tripjes naar de bootjuwelier voordat je een beetje aan de vereisten voldoet!

Uit het hoofd wat ik zoal moest halen:

  • vuur en rooksignalen
  • houten stoppen voor dekdoorvoeren
  • brandblusser
  • radarreflector
  • lifelines en loopbanden voor op het dek
  • vervanging ontsteking reddingsvesten en extra patronen
  • goede zaklamp
  • lifesling en zo’n drijvend reddingslicht
  • led driekleur van de winter al geplaatst.
  • bilgepomp (beetje geïmproviseerd met een losse pomp die onder water kan, aangesloten op 12v contact van stuurautomaat en twee meter slang eraan naar buiten)

Verder alle zooi maximaal van de boot af en gaan met die banaan. Erg benieuwd of ik nog wat meer in hetzelfde kaliber ga aantreffen! Superveel zin in! De wind is mooi stabiel uit het noorden en niet te ruig. Zou goed moeten uitpakken voor een licht bootje als het onze. We hebben niet veel geoefend met de spi, maar ben van plan de code zero in te zetten waar mogelijk. Simpeler te hanteren en wel een flinke boost qua zeiloppervlak.

Laat wel weer van me horen als het gedaan is!

Koen

Erg benieuwd of het nog doorgaat… Verwachtingen zijn verslechterd. Zaterdag 03.00 6-7 bft… Dan ga ik niet en maak ik er een mooi zeilweekend van. Kan ook zijn dat de wedstrijdleiding het met 12 uur uitstelt. Nu met dubbelrif naar Enkhuizen. Nog goed te doen.

Koen

De 24 uurs is gestart. Hoe vergaat het jullie?
Met deze wind wel heel pittig op een 23 ft.

Gr Rob

Liveblog haha. Nu 8.20 en nu net 70 nm aangetikt! Hele tijd boven de 6 aan het poeieren!

Kanjers! Echt bewondering voor.
We hebben met de listo zes keer meegedaan. Ik denk dat ik met deze voorspellingen niet gestart was.
Hou je ons op de hoogte?

Gr Rob

Rob, ik dacht eigenlijk dat je mee was met Koen?
Welke gekken dan wél?

Nee. Na 25 keer waarvan 7 keer met een klein bootje ben ik wel uit-ge-24-uurst.
Met dit weer op een clever en dan uitvaren; dan ben je echt een bikkel.

Laatste keer gewacht tot de weersvoorspelling bekend was. 2-3 bft voorspeld. Toen zocht een V24 nog een tacticus. Comfortabel 13e geworden in de tour.

Als Koen dit tempo volhoud komt hij boven de 130 mijl . Dat zal een mooie classering worden. Al ligt de rest ook niet stil nu…

Groet, Rob

Koen, wat een prestatie: 122 mijl en 15e in de tour in de klasse onder 7 meter.
Van harte gefeliciteerd!

Groet, Rob

Dank je wel mannen! Mijn doel was heelhuids en reglementair finishen. Dat is zeker goed gelukt en blij toe. Wat een brute tocht was dit. Vanaf de start in Enkhuizen was het meteen bal en eigenlijk 24 uur volle bak moeten werken. Alleen in de hoek bij Lemmer zakte het wat in en konden we op wat adem komen en plassen ook niet onbelangrijk, haha. Hangend aan de stagen of op de portapotti het was eigenlijk niet te doen met die golfslag.


Na de start.
(De grote jongens liepen al snel op ons uit. Wij waren nog erg onder de indruk van al het watergeweld toen we uit de luwte kwamen.)

Heel indrukwekkend en vooral ook leerzaam. De boot had nergens last van wij hadden het vooral zwaar. Niemand wilde de kuip in voor wat dan ook dus als iemand ging kreeg je allemaal opdrachten om dingen mee te nemen enzo. Toch goed blijven eten en drinken. Als iemand naar binnen ging merkte je dat ook meteen met de trim. Je hebt die drie man aan de hoge kant hard nodig.

Verder veel gefocust op een goede trim. Hierdoor bleef de boot goed te hanteren ook al werd het af en toe wel echt ruig. Twee riffen gestapeld en de HA fok vol. De valspanning maximaal, cunningham en hekstag aan. Bovenin gaan zitten en lozen met het grootzeil waar nodig. Met wat terugslag in het zeil ging het dan toch een halve knoop sneller dan met met de grootschoot helemaal aangetrokken. Kwam de boot rechter op staan en de telltales bleven ondanks de terugslag mooi staan.

Laatste redmiddel was de fok wat inrollen maar dat hebben we alleen bij overtrekkende buien hoeven doen.

Over tactiek hebben we niet al te ingewikkeld gedaan. Gestart in Enkhuizen ipv Lelystad, noordelijker geen optie want was nu ook al 10 uur opvaren die kant op. Gewoon zoveel mogelijk halve wind rakken pakken en waar mogelijk luwte op zoeken qua golven en wind. Met pal noord niet veel gelegenheden toe gehad.


Onze route. Er valt nog wel wat te winnen met strakker koersen, maar vooral naar het einde toe en dan wordt je toch erg moe.

Code zero had ik mee geoefend maar toch maar in de tas gelaten heheh. Kiel ook maar naar beneden gehouden.

Maar mooi resultaat en voldaan gevoel. Erg veel ervaring opgedaan en veel geleerd. Denk dat ik nu veel beter weet waar de grenzen van de boot liggen. In ieder geval is steady 7 knopen op halve wind echt wel de max, en dan moet alles goed staan. Soms piekjes naar 7.3 op een golfje. Maar meer vermogen doet dan niks meer in de snelheid.

Verder goed blijven eten en drinken en praten met elkaar. Als iemand stil wordt dan heeft ie het niet lekker.

Na de finish onwijs opgelucht en veel leuke reacties van iedereen die het wel dapper vond van ons met ons mooie bootje.

De uitslag. Wij voeren in Tocht 1. 121 mijl wordt dan 104 mijl iets met handicap dat ik nog moet uitzoeken.

Who’s next?!


Na de finish

1 Like

Wow knap!
Wij zaten zaterdag op het Kruis van Heeg (lekker op het meer) en vonden 2 maal 2:30 met die wind al een hele klus.
Dus 24h? Ik mag er niet aan denken.

2 posts were split to a new topic: Rating / handicap Sportina 680

Gaaf verhaal. ik heb nog veel te leren over het trimmen van de boot. En de plaatsen van je bemanning, is wel herkenbaar. :wink:

Rob

@tonmitz mooie post Ton, dank je wel en scherp gezien: Zeilersforum.nl: Iemand moet toch het 24uurstopic starten.... (15/27)