Rating / handicap Sportina 680

@Rob_Listo weet jij hoe het zit met de handicap / rating van een sportina? Geen idee hoe dat tot stand komt…

Koen

Bij de 24 uurs vaar je op lengte waterlijn. Er is nu een nieuwe formule, maar heel lang was de theorie: Max afstand is 24 uur lang de max snelheid van de boot. Dat is 1,34 maal de wortel van de waterlijn 6m in voeten: 20 voet. 1.34 maal wortel 20 is max snelheid 6 kn maal 24uur is 143.8 mijl. En dat werd dan als 100% performance gesteld. Jij zou dan met 122 mijl op 84.8% komen
De nieuwe formule rekent net iets anders, maar is vergelijkbaar.

Bij wedstrijden op sw. Dat is een getal wat een organisatie (sailsupport??) bijhoudt. Dat getal is het resultaat van een hele hoop wedstrijden die dit type boot gevaren heeft. Het geeft aan hoe lang jouw boot er over doet om een afstand af te leggen ten opzichte van een boot met sw 100 (bijvoorbeeld een ff65)

Voorbeeld:
een boot met sw 100 en ik met 105 varen 60 minuten en komen gelijk over de finish
dan is mijn gecorrigeerde tijd 100 *60/105 is 57 minuten. Dan win ik met 3 minuten voorsprong.
Bij wedstrijden rekenen ze alles terug naar secondes.

De sw van de clever zonder spi is heel lang 105 geweest. Het is dan knap lastig wat te winnen. Een aantal jaren terug is dat 107 geworden. Officieel krijg je dan nog 2 punten aftrek voor varen met spi, maar dat doet niet elke wedstrijdorganisatie.
je kan heel slim binnen de sw dingen aan je boot veranderen: loden kiel/gietijzeren kiel… Langere mast… Dat vertaalt zich niet in een ander sw getal. Ooit bij de kilorace gingen we 14.5 minuten voor de nr 2 over de finish. Maar die kreeg de nr 1 prijs want een waarschip 660 heeft een sw van 110. Hij had de 10 meter hoge houten mast vervangen door een 12m alu paal en was daardoor op sw bijna niet te verslaan. Op dat moment baalde ik vreselijk, maar als ik dit allemaal veel eerder had geweten dan had ik een clever 23 met een hoge mast en loden kiel gekocht; scheelt toch meer dan een meter en bij kruisen in snelheid .
(aardig detail: de wedstrijdorganisatie hanteerde het jaar daarna de nieuwe sw van de clever. Hadden ze dat eerder gedaan dan was ik nr 1 geweest)

In de ORC moet elke boot zich apart laten meten en zijn zeilgardarobe opgeven en daar komt een individuele handicap uit. Dat is eerlijker, maar ook heel veel duurder. Ik heb wel een ORC meetbrief van een clever. Dat is een pdf bestand.

Van de sw van de clever heb ik een uitdraai van sailsupport. De organisatie vraagt geld voor een lidmaatschap waarmee je bij de waardes kan komen. Iemand heeft een keer een screenshot voor me gemaakt.


edit: ik zie dat de sw 107 moet zijn, en met de kilorace krijg ik 105. Maar de organisator heeft geen zin in gezeur en wil niet corresponderen over de handicaps.

Gr Rob

1 Like

@Rob_Listo kun jij die pdf hier ook uploaden?