Finsulate actie voor forumleden in 2021

Hallo allemaal, zoals eerder gepost hier ben ik al een poosje aan het kijken naar milieuvriendelijke antifouling oplossingen. Afgelopen winter daarom geen nieuwe AF gesmeerd, alleen wat erop zat nog eens geschrobt om het weer te activeren.

Kort geleden contact opgenomen met Finsulate voor een concrete offerte en info over de benodigde voorbereiding van de ondergrond. Wat bleek is dat ze recent ook twee Sportina’s hebben gedaan inclusief hefkiel. Was er anders zelf ook wel voor gegaan, maar heel prettig dat er concreet ervaring met sportina’s is opgedaan.

Bijkomend voordeel is dat ze nu ook heel concreet beeld hebben bij de benodigde arbeid en materiaal. In overleg over de kosten David Sulman van Finsulate op het idee om een actie te zetten voor de leden van ons forum. Ze kunnen namelijk een scherpe prijs bieden mits het nog dit jaar gedaan wordt. Dit omdat de grote drukte voor hen komt net voordat boten het water in gaan terwijl het najaar voor hen relatief rustig is.

Voor de goede orde: ik heb geen idee hoeveel animo er is en ik heb ook geen enkel belang of profijt bij deze actie. Enige is dat ik ook zelf gebruik kan maken van de actie.

David gaf ook aan dat het ook mogelijk is een soort webinar / video call te doen met potentiële geïnteresseerden, dan kunnen we meer te weten komen en vragen laten beantwoorden. Misschien ook met een van de eigenaren die het er al op heeft zitten, maar ik weet niet of die daartoe bereid is.

Kort en goed ik ga er zelf in ieder geval mee aan de slag. Zal in het najaar zelf wat er nog resteert van de zachte AF erafhalen en een 2-componenten primer aanbrengen als ondergrond. De rest doet Finsulate dan.

Geef in onderstaande poll maar aan of je mogelijk interesse hebt of niet, dan kunnen we een video call opzetten:

  • Geen interesse, ik blijf lekker smeren ;o)
  • Interessante ontwikkeling en ben nieuwsgierig
  • Het lijkt me wel wat maar wil eerst meer weten
  • Ja ik heb concreet interesse dit jaar

0 voters

Zijn zij ook aanwezig op de Hiswa te Water ?

Rob

Jazeker Rob, daar zijn we alle dagen aanwezig met een stand. Leuk/goed als je even langs komt.

Top. Kom ik zeker even aan om het product te bekijken. Bedankt voor je reactie hier.

Rob

@Finsulate 4 mensen die in ieder geval meer willen weten, en ik denk @Tranquilo mogelijk concreet geinteresseerd.

Zou het een idee zijn om degenen die het hebben toegepast hun ervaringen te laten delen hier op het forum? Of als ze niet zo van het forum zijn om een afspraak te prikken voor een video-vergadering. Zodat we aan jullie wat vragen kunnen stellen en hen concreet naar hun ervaringen in het aanbrengen en al varende?

Altijd goed, echter ik zou het in de praktijk wel eens willen zien c.q. voelen. Dus wanneer een clever of een andere soort boot voorzien wordt, geef maar een seintje. Bij ons zou het pas echt volgend najaar zijn. De antifouling zit er nog maar net een jaar op.

Rob & Ria

Ik kreeg de vraag of die finsulate ook op een rvs kiel geplakt moet worden
Eerst maar eens opgezocht wat dat voor een soort spul is
Een onderwater folie tegen aangroei, ipv antifauling dus
Het lijkt mij, als je kiel regelmatig ophaalt, dat je die folie er gewoon afstroopt
Op mijn rvs kiel heb iik nooit af gezet, de aangroei was altijd minimaal,. Meestal een soort zacht spons aangroei

Wat is eigenlijk de eis van het ow schip, voordat de folie erop gezet wordt?
Indien alle af eerst verwijderd moet worden, zou ik zonder te smeren nog ff doorvaren, totdat de af eraf gesleten is
Af schuren is een hel off a job

Ik ben hollander, wat kost de folie?
Gaat 5 jaar mee, hoe zit het met winterstalling op de wal, verlengt dit de levensduur?
1x af smeren in de 4 jaar kost 50 euro
Gaat om het milieu, snap ik, maar

Koen, kunnen wij eens gaan kijken bij een boot met finsulate, ik heb gezien dat mijn boot weinig aangroei heeft, maar de anti fouling was nagenoeg weggesleten. Ook ben ik inderdaad benieuwd hoe de boot aangeleverd moet worden (hoe schoon, en waar?)

Dag Hans,

Er is iemand langs geweest van Finsulate en we hebben samen gekeken naar de opbouw van het onderwaterschip. De AF die er opzit lijkt eenvoudig weg te schuren. Dacht daarom dat het zachte AF was maar Ton Mitz geeft aan dat het harde is.

Onder de AF zit een mooie grijze twee componentenlak, vijf lagen begrijp ik, door Ton erop gezet. Daar ga ik dan een 2 compentenprimer, VC Tar 2 op doen.

Zwart want de finsulate is dat ook. Heb het spul nu dus ook even gevoeld echt een soort superlaagpolig vachtje.

Als je het wil zien dan moet je maar langskomen als het gedaan is! Ervoor mag ook natuurlijk. Ik ga donderdag klussen.

Koen

De finsulate wordt ter plekke aangebracht? of moet je boot ergens heen?

Dat doen ze op locatie