18 maart 20:00 webinar - Finsulate

Als het kan en uitkan zouden de meesten onder ons toch het liefste een milieuvriendelijke antifouling oplossing kiezen.

Over dit product heb ik vorig jaar eens een offerte aangevraagd gewoon om te zien wat het zou kosten.

Voor jouw zeilboot schat ik in dat we ca 15m2 materiaal nodig zullen hebben. Dat kan 1 persoon in een dag aanbrengen. Kosten zijn 1000 euro incl. BTW en voorrijkosten. Daarmee ben je minimaal 5, maar waarschijnlijk 10 jaar van het onderhoud af. Even afspuiten als je de boot in de winterstalling zet, is normaal gesproken alles wat je hoeft te doen. Wanneer zou je dit eventueel willen doen? We hebben (als de boot buiten staat) een minimale applicatietemperatuur van 10°C. Kan direct op epoxy of gelcoat. Eerst een primer maar dat is inclusief.

Aanstaande 18 maart om acht uur s avonds is er een webinar waar ik me voor heb ingeschreven. Ben wel benieuwd wat ze erover te zeggen hebben.

Iemand al ervaring met dit soort folie, of al eens naar gekeken?

https://www.finsulate.com/webinar/?utm_source=zeilen&utm_campaign=webinaractie_NB&utm_medium=paid

Hmmm. interessant. Ik heb me ook maar ingeschreven. Maar dan voor woensdag de 17e, Deze was nog vrij. Ik heb dan wel een andere ‘zoom’ meeting, maar ach… multi taske moet dan maar.

Rob

Hi all,

Ik heb het webinar gekeken en ik moet zeggen dat ik wel enthousiast ben. Ze hebben laten zien hoe het gemaakt en toegepast wordt.

In feite is het een polyester folie waar ze een eigenlijk een op microschaal miljoenen nylonvezels op zetten, allemaal verticaal op elkaar gepakt. Het materiaal voelt wat ruw aan en je kunt het aaien. Doordat het op die hele kleine schaal beweeglijk is kunnen organismen zich niet goed hechten. Niet dat er niks op komt maar bij het varen valt het er dan weer af.

Ik vroeg me net als anderen af of het niet weerstand oplevert omdat het ruw is, maar kennelijk ontstaat er een soort van waterfilm over die structuur en die is dan weer glad zeg maar. Bottomline ga je er niet minder hard van varen, wellicht zelfs iets sneller.

In feite is het een beetje naapen van de natuur. De huid van een haai etc is op superkleine schaal ook ruw, o.i.d.

Verder vroeg ik me ook nog af of die handel niet gaat slijten en je dan microplastics het water in helpt maar dat is blijkens dit filmpje niet het geval. Het gaat 7 a 10 jaar mee en dan kun je het met 80 graden weer van je boot aftrekken en netjes weggooien.

Dit filmpje gaat wat specifieker in op hoe het werkt en hoe het gemaakt wordt.

Hier een filmpje van een poosje terug over een jachteigenaar die het erop heeft laten zetten en je ziet mooi hoe het toegepast wordt.

Ik blijf het een beetje uitzoeken het komende seizoen, maar ik denk zo maar dat ik er volgend jaar mee aan de slag ga. Laat ik de AF er dit seizoen een heel eind afslijten, heb er niks bij hoeven smeren.