Even voorstellen: Edwin - Clever 23 - naam Wavedancer

Hallo, Ook ik wil me graag even voorstellen. Sinds afgelopen weekend zijn wij de trotste eigenaar van de Clever 23 met de naam Wavedancer - bj 1995 met RDW gekeurde wegtrailer. Het plan is samen met mijn vrouw nieuwe avonturen te beleven en vooral om samen heerlijk te kunnen zeilen. Momenteel ligt het scheepje in Uitgeest. Ik heb al dankbaar gebruik gemaakt van het forum, heel interessant en fijn om kennis met elkaar te delen. Gelijk dit weekend al lekker kunnen zeilen met een mooi lopend windje, geweldig, kleine klussen en ons wensenlijstje gemaakt. Waarvan de belangrijkste is dat de speling op de roerophanging wordt verholpen met nieuwe Delrin / kunststof roerbussen. Tevens wil ik graag het roerblad weer laten functioneren zoals het hoort door deze verstelbaar te maken met een lijntje, is nu gefixeerd. Tips en aanvullende info zijn welkom.

Hartelijk groet, Edwin

Welkom op het forum. Heb je een foto van de boot?

Mooi dat je al wat aan de info hebt gehad.

Vele mooie mijlen gewenst.

Groet, Rob

Hoi Rob,
Dankje, jij natuurlijk ook. Hierbij een aantal foto’s en ook van het roer / roerkop.
Groeten, Edwin





1 Like

Dag Edwin,

Gefeliciteerd met jouw Clever.
Ik had ook speling op de roerophanging, maar dat heb ik inmiddels verholpen. De manier waarop en foto’s staan op deze site. Zie: Speling roerophanging - #27 by Rob_Listo
Ik ben erg blij met het resultaat. Indien gewenst heb ik nog ergens een RVS buisje voor je liggen.
Groeten, Ton

Dag Ton,
Bedankt. Idd prima oplossing.
Heel graag ontvang ik een RVS buisje en ga ik eea ook zo uitvoeren. Beschrijving en foto’s zijn duidelijk. Groeten, Edwin

Hallo Edwin.
Fijn dat je ook een trotse eigenaar bent van een Clever en aangesloten bij het forum.

Ik heb het zelfde type als jouw. Ik zag bij jouw nog katrollen op het roer. Dat zit er bij mij niet op.
Ook steekt jouw helmstok wat verder naar achter dan bij mij.
Ik heb op het stripje onder de helstok een stukje rubber gelegd zodat de stand iets hoger is.
Hij loopt nog steeds tegen de bb-motor hendel aan trouwens.

Wat mij opviel was jou verstaging aan de zijkant.
Het lijkt of dat dit andersom zit. (tov bij mij)
Staat dit wel goed? Bij mij loopt de stag van de top van de mast over de saling naar het achterste oog. De stag loopt dan van de zijkant gezien in een rechte lijn.




Bedankt voor de reactie, idd de verstaging zitten niet goed. Ga ik veranderen. Dank voor de tips mbt het roer om n de helmstok, ga ik ook aanpassen. Is er een tuning guide / meetgegevens mbt de mastafstelling en hoe ver deze naar achteren staat? Mbt het ophalen van het roer nog geen beeld hoe dit werkt en de lijnen moeten lopen. Is nu gefixeerd, wat niet de wens is. Detail foto is welkom, als dat zo gelegen komt. Mvg, Edwin

Concreet, wat is de aanbevolen stagspanning? Ik heb een Loos en Co stagspanningsmeter.

Dag Edwin,
Als je mij een email stuurt overleggen we even via de mail hoe we het doen met het versturen van het RVS-pijpje. Mijn emailadres tvalkengoed@mitros.nl

Hallo Edwin.

In mijn roerblad: bij A zit een gat. Daar gaat een touw doorheen met aan weerszijden van het roerblad een knoop.

Aan stuurboordzijde trek ik het touw strak door oog B. En zou eigenlijk ook nog door oog C moeten.

Dan bij D binnendoor naar de helmstok.

Het touw aan bakboordzijde gebruik ik om het roerblad op te hijsen. En vast te maken.

Ik gebruik alleen de uiterste standen.
Met het roer gedeeltelijk omhoog kun je niet sturen.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Groet Jacob.

Hi ik heb het op deze manier gedaan qua maat en stag tuning. In de gids staat info over de belasting van verschillende diktes. Het is niet specifiek voor sportina maar volgens mij wel heel bruikbaar en algemeen toepasbaar.

Met stag spanningsmeter is het waarschijnlijk nog eenvoudiger en kun je de richtlijnen van de gids wellicht aanhouden?

Trimmen van de mast

Groet,

Koen

Overigens handiger om losse topics aan te maken met een duidelijke titel zodat het wat beter te volgen blijft en ook beter vindbaar voor anderen later. Kan dat ook alsnog doen als beheerder volgens mij zal eens kijken.

Dankje, zal ik doen. Gr Edwin

Hallo Jacob, dank voor je toelichting. Helemaal duidelijk.
Ik moet even kijken of er bij mij een gat zit, maw waar ik de lijnen aan het roerblad kan bevestigen. Komt goed. Gr Edwin

Hallo Koen,

Hartelijk dank, heel nuttig en ga eea bekijken / toepassen. Gr Edwin

Hallo, Ik ben heel blij en tevreden met deze info en snelle reacties. Allen dank daarvoor. Koen, Je idee kan goed zijn. Plan is de basis op orde en dan lekker gaan zeilen, tzt ga ik nadenken over een nieuw zeilplan en hoe of wat mbt de BB motor. Het idee is een Torqeedo 1103CL - langstaart ( Torqeedo komt ver uit het water met kantelen) en daar heb ik al goede ervaringen mee met een Alu sloep. Weegt maar 17 kg in totaal en de accu is 5 kg. Die je dan weer thuis kunt opladen. Het idee is om de motor, na het zeilen, er dan af te halen in de haven. Kan ook eraf tijdens het zeilen. Ik denk dat het prima kan mbt vermogen, bij normaal weer en levert 4pk. Ideaal voor in en uit haven. Ander voordeel is geen jaarlijks onderhoud en met een 2e accu nog meer mogelijkheden mbt bereik. Het is alleen redelijk kostbaar. Momenteel een actie bij Boot4.nl t/m 31 augustus 4 jr garantie ipv van 2 jr. Mvg, Edwin