Zijn er mensen die een stuurautomaat hebben op hun Clever 23? Ik overweeg er eentje te installeren omdat ik regelmatig solo op pad ben…
Ja, heb een TP10
Werkt naar tevredenheid. Op de motor goed, voor de wind goed. Halve wind alleen als er geen vlagen zijn. Aan de wind niet.
Ik zou nu een model kopen met afstandbediening. Is toch wel vaak makkelijk.
Gr Rob
Zit te kijken naar st1000+, optioneel kan die met afstandsbediening.
Het meest spannende vind ik het monteren op de boot van de bevestiging… moet daarvoor gat boren, maar moet ook stevige plek zijn….
Hoe zit hij bij jou bevestigd?
hier nog aan de rechterkant. Later overgezet naar links ivm magnetisme van de motor
[img]Imgur: The magic of the Internet
geen gaten geboord in de boot. Een 2 mm plaaje alu en een dik stuk multiplex onder de juiste hoek gezaagd. Er zitten meerdere gaten in het hout en in het steuntje onder de helmstok. Ik wilde kijken wat het beste resultaat gaf. Je kan de stuurautomaat het beste zo ver mogelijk naar voren zetten. Bij de clever is een kleine stuurbeweging al voldoende om hem bij te sturen. De automaat staat op ‘kalme zee’ (reageert snel) en op beweging stapje 1 of 2 (van de 9)
de foto’s willen niet lekker, even op klikken
Groet, Rob
Maar hoe borg je dat houtje plaatje, lijkt nu los te liggen…
Ik wil hem sowieso aan bakboord ivm bediening van motor waar ik ten alle tijden bij wil kunnen
bakskist open, alu plaatje naar beneden drukken, bakskist dicht. Dan zit het plaatje klem en gaat het houtje nergens heen.
Links: Al is het alu stripje net niet ver genoeg naar beneden gedrukt
Gr Rob
Hele mooie oplossing!
Nu wil ik dit ook! Geen gaten in de Clever!
Waar heb je dit laten maken?
Dat heb ik zelf gemaakt. Kan ik ook voor anderen, is wel bedrijfsmatig dus niet heel goedkoop.
Heb je dezelfde helmstok? Of één van RVS? Dan zou je eerst moeten kijken waar je de bevestiging op de helmstok op zet.
Gr Rob
Ben even aan het rekenen wat alles totaal zou gaan kosten als ik stuurautomaat ga monteren. Ben dus wel nieuwsgierig naar de kosten als ik jou dit laat maken.
Dat is zo niet zo makkelijk te zeggen. Ik kan hem wel nabouwen maar het is wel handig als hij ook goed past op jouw boot. Wellicht moet eea ter plekke ingemeten worden.
Wel even goed kijken: wel bouwjaar heeft je clever, rechte banken, golvende, is de hoek bank-kuiprand hetzelfde bij alle boten. En de plaats waar eea op je roer komt.
Waar ligt je boot?
Je kan mijn steun passen op je boot? Dan weten we meer.
Groet, Rob
Bootje ligt in Harderwijk.
Steun passen is misschien wel goed idee als dat kan
Rob woont in Zwolle, is wel vaker in Harderwijk geweest (ik lag ‘s winters bij de werf) dit jaar blijft mijn bootje in Horst
Dan ken je het strandje vast wel waar mijn bootje ligt Muiderstrandje Harderwijk
Ik heb voor de Aeolus een st1000+.
Ik ben daar zeer tevreden van. Dit is een extra bemanningslid dat nooit moppert en niet drinkt.
Opgelet! te monteren aan de andere kant dan waar de motor hangt. Anders krijgt reageert die anders met motor omhoog of naar beneden.
Aangezien ik gruwel van gaten in een boot boren heb in hem gemonteerd met een op de rugleuning gekleefde rvs fles (Diameter 4cm dikte 8mm) met schroefdraad in. Daarin past een pvc staafje (diameter 20mm) waarin de steun van de pilot past.
Aan de helmstok heb ik op een rvs darmklem het pinnetje van de pilot gelast.
Hele nette oplossing!!!
Die RVS fles heb je gekit? En waar heb je die fles gescoord?
er liggen er meerdere heb ik gezien, in Horst liggen er ook 3, de andere 2 nog niet in gebruik gezien helaas
Klopt bij mij op de strandjes liggen er in totaal 4!
is ook ideale boot voor aan zo’n strandje
Denk ik dat we toch eens moeten flyeren
Oeps rvs fles moest zijn rvs flens.
Ja die is gewoon met sika tegen de kuip gekit.
En die lag nog in de garage van mijn vader. Dus even opnieuw maken, is niet eenvoudig.