Hi gisteren ene solo dagtocht terug naar de thuishaven. Licht weer en veel ruime koersen. Genoeg tijd om wat te freubelen.
Had een tip gelezen in Zeilen over een buitenschoot en dat maar eens in de praktijk gebracht. Mijn normale fokkeschoot kreeg ik net door de ogen van mijn barberhaulers gepropt maar gleiden net wat te stroef.
Maar het mocht de pret niet drukken want de grote genua bleef veel rustiger en mooi breed uit staan zonder uitbomen. Veel minder wispelturig waardoor je scherper kunt afkruizen en ook melkmeisje is veel minder labiel vond ik.
Daarna halve wind ook geprobeerd en dan heb je er ook veel voordeel van als je de genua mooi buitenboord kunt trimmen. Je voorkomt dat het achterlijk weer naar binnen krult naar de boot toe. Blijft meer evenwijdig met de romp naar achter lopen.
Nadeel is wel dat je de schoten door de barberhaulers moet leiden en uit de karretjes van de rails moet halen. Je voert legt hem dan direct op de achterste lier buitenom. Je hebt ook van die low friction rings die je naderhand op een schoot kunt klikken, die zijn sowieso wel handig voor de barberhaulers, maar je blijft bezig.
Het uitproberen waard zou ik zeggen!
Koen