Bilge in de kajuit inspecteren?

Hi guys,

Ben even benieuwd of het de moeite waard is om dit gebied eens open te maken en te inspecteren. Hekel aan kitten en zo maar dit is denk ik nog het enige plekje waar ik niet ben geweest op mijn boot. Wat ga ik aantreffen als ik dit open maak? Is het iets dat van tijd tot tijd geïnspecteerd niet worden? Kan me voorstellen dat condens zich hier ophoopt?

geen flauw idee, maar ik lees graag mee… BTW ook foto’s van je anti fouling ben ik benieuwd naar als de boot eens uit het water gaat.
Dit weekend de laatste echt noodzakelijke klusjes, komend weekend het water in (vrijdagmiddag/ zaterdag erg vroeg)

Ik raad aan zeker eens te gaan kijken. Ik heb de plaat nu los liggen. Zat bij mij ook niet vast gekit trouwens, alleen geschroefd. Bij mij stond er water in.
Volgens mij is het van de mastvoet langs de kiel naar beneden gesijpeld.
Maar ook als je eens een ongelukje hebt op het aanrecht kan het langs de bekleding lopen.

Morgen ga ik de mastvoet (hoekprofielen) opnieuw monteren. Deze toonden bruine lekkage sporen en de kit deed niet veel meer.

Check, goede tip. Ik heb daar een zwart rubber dopje zitten. Zal maandag eens kijken hoe het daar uit ziet.

Rob

Ik heb dit open gehad toen ik de Aeolus gekocht heb en in orde heb gebracht.

Goed nieuws: het is niet afgekit en makkelijk open te halen.

Slecht nieuws: bij mij was het een troepboel. Er was duidelijk een lek geweest van boven aan de mastvoet en er stond dus water helemaal in de bilge. Dat samen met de bekleding die er in ligt te soppen en je hebt troep.

Oplossing:

  • Keuken er helemaal uit
  • Tafel helemaal weg
  • Zowel afscherming beneden als boven weg
  • Stoffering en schuim weg van de kielkast
  • Stoffering aanpassen dat de onderkant een semi-leren boord wordt
  • gewassen stoffering op nieuw schuim kleven en het geheel rond de kielkast kleven
  • Alles terug monteren en ondertussen zorgen dat het lek aan dekzijde dicht gemaakt is.

Een hele klus, maar nog geen seconde spijt van gehad.

klinkt als een klus voor volgend jaar :stuck_out_tongue:

Vakwerk hoor :ok_hand:
Heb er ook aan gedacht om nieuwe bekleding op de kiel te maken. maar zo te zien echt een grote klus.

hier ben je echt wel een tijd mee bezig. En doe je niet in je eentje. Advanced twister met drie in de boot om alles er mooi tegen te klrijgen.
Wat superhandig is, zijn de spuitbussen met contactlijm. Maar je hebt geen tweede kans. eens tegen elkaar kleeft het…

even een vraagje, hoe krijg ik het tafeltje los? zit verlijmd zeker…

Zie dit topic Tafel verwijderen

Je kunt geluk hebben dat het blok eruit komt. Nadruk op KUNT :grinning:

oei klusje met geduld en geluk, beide heb ik zelden :laughing:

1 Like