Hoi, ik heb een nieuwe accu ( Lithium) gekocht voor onze Clever 23 uit 1995.
Nu de volgende vraag. Op onze Clever is een acculader ingebouwd ( vroeger al ) achterin de kajuit aan stuurboord zijde. Met aansluiting op het net en op onze outboard 6 PK . Tot nu toe logisch.
Kan ik echter de nieuwe accu opladen tijdens motor uren met deze oudere acculader zonder problemen ?
Mijn vorige accu ( AGM ) begaf het na twee jaar al. Ondanks meenemen naar Nederland en eens per maand opladen op het net.
Denk aan een Noco Genius 5 acculader mee te nemen naar Zweden. Die kan in ieder geval de lithium-accu opladen. Maar moet er dan per maand eens uit.
Maar via de inbouw oplader zou het natuurlijk makkelijker zijn om de accu bij te laden.
Kan dat ?
Ik heb vorige week ook een LiFePO4 accu gekocht van 50 Ah.
Was daarna even bij een winkel die electra in campers en autoâs inbouwd en die gaf aan dat je prima met een gewone acculader de lithium accu op kon laten, maar hem er dan wel af moet halen zodra hij vol is.
Hij waarschuwde mij wel dat als ik een zonnepaneel aan wilde sluiten ik niet zomaar een PWM, maar een MPPT regulator moest gebruiken.
Nou ben ik straks weereen tijdje in Zweden en gebruik die accu vooral vanwege de dieptemeter en log. De rest staat doorsnee uit.
In de scherenkust heb je die dieptemeter ook echt nodig . De havenmeester zegt altijd dat als je nergens aanloopt, je niet gevaren hebt
Maar ik voorkom aankoop op rotsen toch liever âŠ
Voor de winterperiode gaat de accu mee naar Nederland. Dus de NOCO 5 is zowiezo niet weg.
Ik ben geen elektricien, maar als ik de winkelier goed begrepen heb, kan je voorlopig gewoon met je huidige lader de accu af en toe een paar uur opladen.
Zolang je hem maar niet langere tijd (meer dan 8 uur ofzo) aan de lader hangt.
Meestal kan je bij een lithium accu ook via het BMS uitlezen hoever de accu geladen is.
Lithium accuâs hebben een andere laadkarakteristiek met andere spanningen. En zijn gevoelig voor afwijkingen daarvan.
Bb motoren laden met een spoel, een gelijkrichter en verder geen regeling voor spanning en stroom.
Ik zou op zoek gaan naar een kastje waar je van alles aan spanning in kan stoppen en waar een uitgang aan zit die een laadcurve heeft die rekening houdt met lithium. Eerste gedachte is een blue smart dcdc converter van victron. Die kan je instellen op soort accu. Even onderzoeken wat de max ingangspanning is.
Bedankt en goed om te weten.
Als ik dit zo lees, zou ik de ingebouwde lader in de Clever dan moeten ontkoppelen voor deze accu? Of gewoon de laadkabel van de 4-takt moeten lostrekken ?
Geld dit ook voor AGM accu? . Want dan snap ik dat ik , helaas, met de vorige accu maar twee jaar gedaan heb
Ik heb zelf wel een âmooiâ paneeltje liggen in Zweden dus daar ga ik eens mee aan de slag
ja, geldt ook voor AGM accu. Bij moderne laders kan je kiezen uit heel veel soorten accuâs.
Je kan de draad naar de spoel van de BB motor loskoppelen. En de oude lader verwijderen.
Over dat zonnepaneel: ik had een 20W en daarmee altijd de 100Ah accu boordevol. Toen er een klein koelkastje kwam heb ik een 30W paneel er op gezet.
Voor jouw gebruik is een klein paneel prima.
Ik bouw elektrische installaties in campers, boten en caravans. Daarmee weet ik niet alles wat er te weten valt, maar wel meer dan de gemiddelde verkoper. Het advies: âhet kan wel maar niet te langâ klopt ook wel, maar âte langâ betekent een kapotte accu. Ik denk dat je elektrische systemen fool-proof moet ontwerpen.
Ik heb een Lithium eco-worthy LFPAD 1250 accu
50ah, standard charge/discharge 25A, Max continu 50A peak current 200A/10s
Gezien jouw opmerkingen denk ik toch aan de oplader Victron
Orion TR Smart 12v 12v 30
Oude oplader er uit halen en nieuwe installeren ,gekoppeld aan de BB Honda.
(Heeft een twee uur stand voor Lithium)
Denk dat ik dan wel safe zit.
Ev. met continu koppelen aan mijn solarpanel,
kan dat volgens jou ?
Mijn verbruik is in principe simpel
( dieptemeter/ Log ) rest gebruiken we nauwelijks
Solar lader voor zonnepanelen kan je gewoon ook op de accu aansluiten.
Met zonnepanelen er bij bouw je een enorme overkill. Een volle 50Ah accu krijg je al bijna niet leeg met jouw gebruik. Als je aan boord stapt is je accu al vol. Motor hoeft niets meer te laden
Het lijkt erop dat de regelaar van Ali een PWM ipv een MPPT regelaar is.
Betekent dat dan ook dat ik voor een Lithium (LiFePO4) accu ook prima een PWM regelaar kan gebruiken?
Hoe stel ik de regelaar dan zo in dat hij de lithium accu niet op spanning blijft houden als hij vol is, want daar schijnen ze slecht tegen te kunnen?
Pwm is goedkoper.. mppt is duurder en je hebt een iets hoger rendement van je zonnepanelen. In de duurdere mppt regelaars zit vaker de instelling voor lithium accuâs. In pwm zit die soms. Je adviseur had dus wel een beetje gelijk, maar met de gebruikte techniek heeft het niets te maken.
De link is een voorbeeld hoe het kan. Je kan ook een victron kopen, bv 75/15. Die kan een ingansspanning aan van 75V en 15 A leveren. Nog even checken of je die op lithiumaccu in kan stellen. (Check, kan aan alle ypen accuâs)
Wij zitten in de zomermaanden in Zweden. Zoâdrie maanden. Met vrij veel zon.
Dus gaan we eerst de solarncharger VIXPKIRR MPPT 30A (via Amazone) in combinatie met ons zonnepaneel eens proberen. Ben benieuwd, maar moet nog even wachten. In juni gaan we de Zweedse zon tegemoet.
Los dat daarvan hebben we de lader Noco Genius 5. Dus zowiezo geen probleem !
Bedankt alvast voor je tips.
Missschien in latere fase de Victron Orion Smart aanschaffen. De prijs valt wel mee
Dat zijn de waarden die je meet als je er een loodaccu aan hangt. De âopenâ spanning is veel hoger omdat de laadinrichting geen regelaar heeft. De loodaccu werkt als condensatir die de spanning afvlakt. Daarom is het verstandiger er iets aan te hangen wat bestands tegen hoge ingangsspanningen. Een solar lader dus. Die kan tot 75V aan
Een dcdc kan 30v aan. Grote kans dat het goed gaat als je die gebruikt maar het zou niet mijn advies zijn.
Hoi Rob,toch nog een aanvullende vraag. Ik ben geen elektrotechnicus
In de oude verhuur Clevers zit altijd een wal aansluiting. Dat betekent dus een 220 Volt aansluiting met lader/ omvormer naar 12 v en een begrenzer voor voltage !? Vroeger op een loodaccu.
Wil dat zeggen dat als er ook een bb aan hangt van 12 v 6/12A die door wal lader/omvormer begrenst wordt naar een acceptabele voorwaarde ?
Dan denk ik dan : oude lader/omvormer/begrenzer er uit en dan een juist exemplaar voor al het gebruik 220v wal/12v bb voor lithium-accu en ev . zonnepaneel er in ?
Zijn die er of moet je dan een combinatie gebruiken van Victron dcdc en Victron Solar charger voor Lithium accu.
Wat raad jij aan? En heb je iets van hoe je dat aansluit/inbouwt op de Clever..
Er zit natuurlijk zoân hoofdschakelaar in op het instrumenten paneel. En een oude marifoon aansluiting die ik met de hedendaagse techniek van RCA en GSM niet meer gebruik.
Ik begrijp in ieder geval dat je lithium accu direct via de Victron units moet koppelen/laden
De accu gaat sowieso in de âschuifbakâ zodat hij er makkelijk uit kan in ev. op te laden met de Nico Genius.
Bij voorbaat dank voor je aanwijzingen of commentaar
Frank Schneider
Dit vraagt om een tekening maar ik lig net languit op de bank
Alle laders die 220 omzetten in 12 v hebben een laadcurve. Hoog beginnen, laag doorgaan. Anders kook je de accu leeg. (Heeele oude laders hadden dit niet)
De 12V laadspanning van de bb motor staat hier los van. De spanning hiervan wordt niet beinvloed door de walstroomlader.
Het laadcirquit van de bb is erg rudimentair: spoel, paar diodes om er gelijkspanning van te maken. Hoe meer toeren hoe meer spanning Blijft laden ook al is de accu vol. Geen laadcurve. Dat verkort de levensduur van de accu. Loodaccuâs kunnen daar wel iets beter tegen.
Nu is er een nieuw soort accu. Die heeft een andere laadcurve dan de oude soort. En kan helemaal niet tegen doorladen of hige spanningen
Dus een nieuw walstroomlader, een lader die de zonnepanelen temt en een lader die de bb motor lader temt. En die moeten alle drie op lithium ingesteld kunnen worden.
Gelukkig kunnen alle drie deze laders tegelijk op de accu worden aangesloten.
Zo kan het op je boot. Met 1, 2 of 3 van de bovenstaande laadoplossingen.
Handje zekeringen, aardrail en gaan.
Je kan nog van alles toevoegen aan monitoren of samenwerkende laders. Leuk om van alles op je telefoon te volgen maar hoeft niet.
Als je verkeerd ontwerpt of aanlegt gaat er iets stuk of je krijgt brand.
Een duidelijk verhaal. Alles los van elkaar zien, maar toch gecombineerd gebruik mogelijk. Behalve die BB motor , dus loskoppelen van het net is de âenigste oplossingâ bij gebruik van een AMG of lithium-accu.
Hier kan ik in ieder geval de zomermaanden in Zweden mee doorkomen.
Walstroom lader voor Lithium ga ik eens opzoeken ( gebruik ik echter zelden )
Solar charger heb ik nu binnen dus in de kuip komt een zonnepaneel te liggen, zodat de accu is opgeladen als we gaan varen .
En dan de NOCO gewoon in de boot leggen voor aan de wal of thuis in het huisjeâŠ
Of⊠je koopt een schakelaar die beide leidingen schakelt; dubbelpolige wisselschakelaar. Dan kan je kiezen of de solarlader met de zonnepanelen wordt gevoed of door de bb motor. Je moet dan de ingang van de solar aan de schakelaar maken , en dan met de schakelaar kiezen welke ingang je op de solar lader zet.