Zwenkkiel

Ik heb een clever 23/Sportina 680. van 1989 met een zwenk kiel. Dus geen hefkiel.
Heeft iemand documentatie hoe je de lijn naar de kiel vervangt, dan wel daar bij kan komen van binnen uit.

Jan-Pieter Breugem
Tel.0616378079

Hallo jan-Pieter,

Helaas voor je geen info. Nog nooit gehoord van een clever 23 met een ander soort kiel.
zeker weten dat het niet en 24.5 is? Die hebben een kielmidzwaard die naar ik meen met een lijn bediend wordt.
Zeker weten dat het een zwenkkiel is? Dat is zo een kiel die naar links en rechts kan bewegen om extra oprichtend vermogen te genereren. De volvo-ocean racers hebben dat. Op een clever zou dat redelijk revolutionair zijn.

Ben wel benieuwd naar een foto van je boot met en ander soort kiel. Kan je die plaatsen of mailen? Dat maakt het meedenken makkelijker.

Groeten, Rob

Rob,

Ik denk dat Jan Pieter gewoon een midzwaard bedoelt. Ooit heb ik wel eens tekeningen gezien van een clever 23/Sportina 680, die in plaats van de bekende hefkiel een midzwaard had. Dat betekent dat de boot waarschijnlijk ook binnenballast heeft, zoals de Fan 23 en aanverwanten. Een groot deel van die midzwaardboten komt trouwens uit de koker van de heer Skrzat die ook de Clever 23 ontworpen heeft.

De Clever 23 is in Nederland nooit verkocht met een midzwaard en binnenballast, hoewel sommige Clever naast de hefkiel een klein binnenballastaandeel schijnen te hebben. Maar misschien is deze boot ooit uit Polen of Duitsland geimporteerd.
Zoals ik al eerder zei: deze markt zit merkwaardig in elkaar. Zo geven de Polen zelf kennelijk en massa de voorkeur aan midzwaardvarianten. De boten met hefkiel worden grotendeels eexporteerd,is mijn indruk. De New Classic 700, bijvoorbeeld, is in Polen zo goed als onbekend; je ziet hem daar nooit in de verhuur. Op Boot Dusseldorf stond gek genoeg de Nederlandse importeur (Noël). In Duitsland is er geen.


groet,
Hans Valk

Nog even over die clever met een zwenkkiel; hier een plaatje van die boot:

http://www.gtmarine.ie/sportina/s682/sportina_682_01.html

In de praktijk gaat het dus om de Sportina 682.
Als je tekst van de (Ierse) importeur leest zie je hoe er, als het gaat over kielen en midzwaarden, met naamgeving wordt gerommeld. Volgens deze site heeft de 682 een ¨swing type lifting keel¨. De 680 (de Clever 23 zoals wij hem kennen) heeft een ¨centreboard type¨. Terwijl een ¨centreboard¨ bij mijn weten niks anders is dan een midzwaard. Veel spraakverwarring, dus.

Hans Valk

Ik zou zeggen dat een ¨swing type lifting keel¨ een constructie is waarbij de gewichts-kiel naar achter en naar binnen klapt, en een ¨centreboard type¨ een boot is met een korte gewichtskiel of binnenballast waarbij een midzwaard wordt gebruikt.

Maar: van al die constructies heb ik geen info over het vervangen van de bedieningskabel.

Groeten Rob

Dat eerste is ook mijn idee van een swing type lifting kiel. Een constructie waarbij een groot deel van de ballast tegelijkertijd voor driftbeperking dient. Bij uitgeklapte kiel zit de ballast dus relatief diep.
Een midzwaard is in de eerste plaats een driftbeperker. Het kan evengoed van hout of kunststof zijn en dan weegt het bijna niks. Er zijn korte en lange midzwaarden; smalle en brede; wel of niet geprofileerde.

Nou ja. We begrijpen van elkaar zo´n beetje wat we bedoelen, geloof ik.


Hans Valk

Hoi Hans,

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zie geen andere mogelijkheid. De lijn vervangen van de kiel zal vanuit het dak moeten geschieden, van binnen uit. Dus ik zal dat gedeelte los moeten halen. Een beetje prutsen maar moet wel lukken.

In ieder geval bedankt. Ik zal een foto posten

Groet,

Jan-Pieter Breugem

De 682 is hier in Nederland gepresenteerd als de versie met een natte cel/toilet. Het is mij destijds niet opgevallen dat dit een "swingtype"was. Ik heb in ieder geval 1 swingtype gezien en dat was een boot die geimporteerd was van een Pool uit Duitsland. Ik heb daarbij gezien dat je aanzienlijk moeilijker bij de lijnen kan komen dan bij de hefkiel-versie.

Succes !

Ton (4ever)

Goed gezien. Ik zat al te denken de lengte is niet het zelfde en de kielconstructie alsmede de indeling is noiet gelijk aan de 680. Bedankt voor de website. Heb de fabrikant al wel gebeld voor tekeningen, maar in Polen spreken ze toch anders Engels.

Groet,

Jan-Pieter

Ik ben met m’n sportina 600 bezig om het midzwaard weer gangbaar te maken. Deze liep zeer zwaar. Dat wordt veroorzaakt door het feit dat de blokken van de bediening gaan corroderen en het vet ertussen uit spoelt tijden het varen. dat de materiaalverschillen (RVS -Brons) ontstaat de galvanische werking (denk aan de edelheidreeks). De bronze blokken gaan corroderen(spanningscorrosie), meer info op wikipedia) door het contact met Rvs, de blokken gaan daardoor vast zitten. het zwwart is daadroor niet meer te bedienen. Plan van aanpak:

  1. Zorg dat je boot op een hoge kielboottrailer staat. Minimaal 1 meter boven de grond.
  2. haal de centrele bout (M 16) van de ophanging los.deze bevindt zich in de kielkast in de roef. hierdoor kan het geheel zakken. Hier zit ook je lijn ingeschoren. er bevinden zich blokken in de ophanging en blokken op het zwaard. samen verzorgen ze de bediening. Dus voor verevanging van je lijn moet dit zo ie zo gedemontterd worden.
  3. Op de asjes van de blokken zitten geen smeernippels o.i.d. men kan er alleen kettingvet van een motorfiets in spuiten. Dus om te smeren moet de zaak ook los. Dus niet met een hogedrukreiniger in je kielkast spuiten want dan spuit je het vet er uit.
  4. de kiel is gemaakt van constructie staal, dit is ook weer minder edel dan RVS. De centrale as is van RVS, dus die vreet het materiaal van je zwaard op (gavanische werking). Hier heb ik een teflon lagerbus gemaakt zodat er een isolator ontstaat tussen RVS en staal. Ook de geleiders van de ophanging zijn van RVS, het zwaard schuurt heir heerlijk langs. Dat veroorzaakt ook weer spanningscorrosie. Dit had men van teflon moeten maken.
  5. Laat je zwaard stralen & profesioneel coaten.
  6. de bronzen blokken moet je vervangen door kunststof harken blokken. Houd rekening met de dikte want de kielkast is inwendig ongeveer 24 mm breed. Voor je de zaak gaat modificeren meet eerst deze inwendigde breedte.Dat kun je doen door een soort van zelfgemaakte dikte meter. een strip multiplex met staal die je door kielkast beweegt.
    ik ben hier nog mee bezig. als het geheel werkt kun je me over enkele weken mailen op: onnowolters(at)hetnet.nl.ik stuur je dan de foto’s. De meeste dealers weten niet hoe ze dit moeten aanpakken .
    Veel knutsel plezier aan dit fantastische bootje. groet Onno

edit moderator:
-je mening over een bedrijf wordt hogelijk gewaardeerd, schelden niet

  • je e-mailadres onherkenbaar gemaakt om te voorkomen dat je spam-mail krijgt.

Vanavond hebben we het zwaard er weer ingehangen. Ik heb ook de bedieningslijn vernieuwd en met een dubble paalsteek vastgezet . Het terugplaatsen moet je minimaal met 4 sterke kerels doen( 1 in de kajuit om de bout door de ophanging te steken,)
Volgorde van aanpak:

  1. leg eerste wat bescherming onder de boot zodat je de coating van het zwaard niet beschadigd
  2. zorg dat bedieningslijn voldoende vrij loopt en niet in de kielkast opfrommelt, dit veroorzaakt blokkering. Houd daarom iets van een strip staal + zaklamp stand-by om dit tijdens het omhoog schuiven te controleren.
  3. Als je ruimte tekort komt om het zwaard+ ophanging in een keer in de zwaardkast te monteren, neem dan ophanging los en hang deze dan als eerste in de kast. vervolgens zet je het zwaard voor zijn gewenste positie en laat je de ophanging weer iets zakken om het op het zwaard te monteren
  4. als je het omhoog schuift dan wordt door de resultante de ophanging ligt naar voren gedrukt, daardoor blokkeert het.Dus ook het zwaard geregeld iets naar achteren schuiven. In uitgeklapte toestand maakt hij een hoek van 10 graden t.v. het vlak van de boot, dus met omhoog drukken gaat de ophanging 5 graden schuin staan.
  5. als je het geheel gemonteerd hebt controleer het op de goede werking. In mijn geval loopt het nu zeer soepel.

Ik heb de afgelopen keer wat stukjes over de revisie van het midzwaart geschreven. |Ben inmiddels lid van het forum geworden asl sportinus 1.
De boot (sportina 600)ligt sinds juni in het water. Het zwaart werkt weer perfect en de nieuwe zeilen doen hun werk goed. Deze zijn door Alex Breuseker van fa. sailsupply te Buren in gemeten. Het fabrikaat is van Quint.
De romp heb ik helemaal gepolijst met de excenrtrische schuurmachine. Ben met grofte 600 begonnen, vervolgens met 2000 de krassen eruit gepoetst en met 4000 nagepoetst. DE schuurpats die ik gebruikt heb zijn van het merk festo. Niet goedkoop maar wel goed. Ik heb dit met een 125mm machine van bosch gedaan. je kunt dit ook met een 150mm doen, dan kun je pats gebruiken die schade herstelbedrijven gebruiken. vervolgens heb ik de romp in de was gezet van het merk Mclube hullkote.