als ik mijn kiel omhoog haal zit er halvewege een “zwaar moment”
je moet een stuk harder aan de lijn trekken, dan trek je hem erdoor
en je hoort iets bonken
en daarna gaat het weer normaal
ik heb vanbuiten al in de kielkast gekeken, maar zie geen slijtage of zo
Ik heb precies hetzelfde, denk dat de staalkabel (of dyneema lijn zoals ik er nu op heb zitten) dan van een ander stuk afrolt o.i.d. Had dat ook toen ik er nog staal op had zitten.
Ik heb er nu dus (in overleg met Hans Jansen tuigages) Dyneema met polyester mantel op zitten. Makkelijk te controleren en vervangen (of verplaatsen bij geringe schavielplekken), krachtig, sterk (tegen schavielen), en door polyester buitenkant UV bestendig.
Schijnt ook bij andere hefkielers gebruikt te worden (Ovni of Feeling ofzo)
blijkt er in het schijfje dat aan de kiel gemonteerd zit een groef te zitten
en halvewege het heffen loopt het staalkabeltje in de groef
van de winter moet ik het schijfje dus vervangen
vraagje:
had jij dat schijfje ook al niet eens vervangen voor een rvs exemplaar??
zo ja
waar komt die vandaan?
en hoe dik is jouw dyneema kabeltje, en wat is de trekkracht daarvan?
ik wist niet dat dat kon, dat is veel beter tegen het vreten
ton/mitz
Ik heb dezelfde trekkracht of meer dan de staalkabel. Volgens mij iets van 1250 kg (5 - 6 mm). Dat geeft een voldoende spelling bij omdat je sterkte verliest bij de knopen. Dus een dikkere diameter dan de staalkabel.
Waar je wel op moet letten is dat je bij het oprollen van de lijn (kiel is omlaag) je “ophaalkoord” een (paar) extra slagen moet geven. Na het laten zakken van de kiel en weer omhoogtakelen zit de boel strakker.
Bij het oog in de kielkast kan je de knoop goed controleren en na een jaar bijvoorbeeld iets verschuiven. Bij de trommel idem. Zo verschuif je het schavielpunt. Voorlopig gaat dit prima. Natuurlijk weet ik na een paar jaar meer. Maar op zich is vervangen na 2-3 jaar (of langer) vrij gemakkelijk.
Ik heb dyneema gekozen op basis van schavielen. Ergens een tabelletje gezien op internet met o.a dyneema, kevlar en PBO.
PBO is sterker, lichter, en rekvaster, maar zou minder schavielbestendig zijn.
ik heb een messing, vandaar dat het niet goed gaat met een staal kabeltje
maar ik dacht dat je dat schijje al een keer vervangen had,vandaar
in een vorig discussie in het forum heeft iemand hem vervangen door een kunststof, staalkabel exemplaar bestendig
maar ik ga denk ik voor het dynema lijntje
ook veel makkelijker te vervangen, 2 x mastworp??
ik heb het bronzen schijfje vervangen door zo’n bruine van kunsttof. Volgens de winkel worden die bij staaldraad veel gebruikt. Heb gelijk een wat grotere diameter gekocht.
Dat brons had zichzelf opgeofferd als anode, niet een goed materiaal voor die plek.
Goed idee, een kevlar lijn. Bij RVS moet je de hele handel demonteren en naar de watersportwinkel om de ogen er aan te laten knijpen. Kevlar kan je zelf knopen. Klusje voor volgende winter!
Anders moet je bij mijn boot eens kijken. Ik heb hem nu fff 2 weken bij de Rotte liggen (ff onderhoud plegen, lekker dicht bij Zoetermeer) en as Zondag gaan we 2 weken wadden doen (incl. voor het eerst droogvallen is de bedoeling). Na die t weken staat-ie weer in Naarden.
Mijn plan is om af en toe knoopje (onde en boven) te verzetten om schavielen te voorkomen.
van het weekend heb ik de staalkabel vervangen
met de kiel helemaal omlaag en zonder de trommels te demonteren
de haallijn van de grote trommel afwikkelen
de staalkabel afzagen aan 1 van de uiteinden
met behulp van de staalkabel het nieuwe lijntje doortrekken
en de haallijn weer om de grote trommel wikkelen
lengte van het nieuwe lijntje minimaal 3 meter
ik heb 6mm gebruikt, maar dat ziet er een beetje ielig uit
(dynema 1500 kg)
als ik hem vervang neem ik 8mm, past makkelijk om het asje
ter controle even heffen en laten zakken of bijde lijnen goed afrollen
uurtje werk, (volgende ker een half uur)
en hij heft een stuk lichter
ton/mitz