zwaar moment hefkiel

als ik mijn kiel omhoog haal zit er halvewege een “zwaar moment”
je moet een stuk harder aan de lijn trekken, dan trek je hem erdoor
en je hoort iets bonken
en daarna gaat het weer normaal

ik heb vanbuiten al in de kielkast gekeken, maar zie geen slijtage of zo

is dit normaal of niet?
heeft iemand dit ook?

ton/mitz

Ik heb precies hetzelfde, denk dat de staalkabel (of dyneema lijn zoals ik er nu op heb zitten) dan van een ander stuk afrolt o.i.d. Had dat ook toen ik er nog staal op had zitten.

Ik heb er nu dus (in overleg met Hans Jansen tuigages) Dyneema met polyester mantel op zitten. Makkelijk te controleren en vervangen (of verplaatsen bij geringe schavielplekken), krachtig, sterk (tegen schavielen), en door polyester buitenkant UV bestendig.

Schijnt ook bij andere hefkielers gebruikt te worden (Ovni of Feeling ofzo)

groet, Ton4ever

ik heb dit weekend nog eens gekeken

blijkt er in het schijfje dat aan de kiel gemonteerd zit een groef te zitten
en halvewege het heffen loopt het staalkabeltje in de groef
van de winter moet ik het schijfje dus vervangen

vraagje:
had jij dat schijfje ook al niet eens vervangen voor een rvs exemplaar??
zo ja
waar komt die vandaan?
en hoe dik is jouw dyneema kabeltje, en wat is de trekkracht daarvan?
ik wist niet dat dat kon, dat is veel beter tegen het vreten
ton/mitz

Ik heb dezelfde trekkracht of meer dan de staalkabel. Volgens mij iets van 1250 kg (5 - 6 mm). Dat geeft een voldoende spelling bij omdat je sterkte verliest bij de knopen. Dus een dikkere diameter dan de staalkabel.
Waar je wel op moet letten is dat je bij het oprollen van de lijn (kiel is omlaag) je “ophaalkoord” een (paar) extra slagen moet geven. Na het laten zakken van de kiel en weer omhoogtakelen zit de boel strakker.

Bij het oog in de kielkast kan je de knoop goed controleren en na een jaar bijvoorbeeld iets verschuiven. Bij de trommel idem. Zo verschuif je het schavielpunt. Voorlopig gaat dit prima. Natuurlijk weet ik na een paar jaar meer. Maar op zich is vervangen na 2-3 jaar (of langer) vrij gemakkelijk.

Ik heb dyneema gekozen op basis van schavielen. Ergens een tabelletje gezien op internet met o.a dyneema, kevlar en PBO.
PBO is sterker, lichter, en rekvaster, maar zou minder schavielbestendig zijn.

Groet, Ton (4ever)

overigens werd kevlar mij afgeraden omdat dat geen kleine bocht kan maken, heeft veel invloed op de breeksterkte

(PS ik heb geen rvs maar messing (oid) blokje op de kiel zitten)

groet, Ton

ik heb een messing, vandaar dat het niet goed gaat met een staal kabeltje
maar ik dacht dat je dat schijje al een keer vervangen had,vandaar
in een vorig discussie in het forum heeft iemand hem vervangen door een kunststof, staalkabel exemplaar bestendig
maar ik ga denk ik voor het dynema lijntje
ook veel makkelijker te vervangen, 2 x mastworp??

ton/mitz

Ik doe boven mastworp met stopknoopje of halve knoop met stopknoop (knoopje tegen doorslippen…).
Onderin een borgknoop. (lijn steekt door de trommel)

groet, Ton

Hoi Ton en Ton,

ik heb het bronzen schijfje vervangen door zo’n bruine van kunsttof. Volgens de winkel worden die bij staaldraad veel gebruikt. Heb gelijk een wat grotere diameter gekocht.
Dat brons had zichzelf opgeofferd als anode, niet een goed materiaal voor die plek.

Goed idee, een kevlar lijn. Bij RVS moet je de hele handel demonteren en naar de watersportwinkel om de ogen er aan te laten knijpen. Kevlar kan je zelf knopen. Klusje voor volgende winter!

Groeten,Rob

Mij is verzekerd beslist geen kevlar : kan niet tegen korte bochten. Dyneema (spectra) moet je nemen.

groet, Ton

dyneema is een goed idee, ga ik ook doen…
want het asje waar de draad omheen draait,bij de trommel, begint ook te vreten en te oxyderen (wit poeder)

maar ivm met de grotere diameter van het lijntje moet je het gaatje in de zijkant van de grote trommel uitboren, (waar het staalkabeltje doorheengaat)

heb jij dan dwars door de zijkant van het keine trommeltje geboord??
maar dat haalt de boorlengte dan weer niet

ton/mitz

Ik hoefde niets te doorboren. Ging net

Anders moet je bij mijn boot eens kijken. Ik heb hem nu fff 2 weken bij de Rotte liggen (ff onderhoud plegen, lekker dicht bij Zoetermeer) en as Zondag gaan we 2 weken wadden doen (incl. voor het eerst droogvallen is de bedoeling). Na die t weken staat-ie weer in Naarden.

Mijn plan is om af en toe knoopje (onde en boven) te verzetten om schavielen te voorkomen.

groet, Ton4ever

we waren je ook al een paar weken kwijt in naarden
de rotte, zeker wel heftig vaarwater…

komend weekend ga ik dat lijntje erop zetten
als hij stopt met vreten, hoef ik ook dat schijfje niet te vervangen

ton/mitz

van het weekend heb ik de staalkabel vervangen
met de kiel helemaal omlaag en zonder de trommels te demonteren
de haallijn van de grote trommel afwikkelen
de staalkabel afzagen aan 1 van de uiteinden
met behulp van de staalkabel het nieuwe lijntje doortrekken
en de haallijn weer om de grote trommel wikkelen
lengte van het nieuwe lijntje minimaal 3 meter
ik heb 6mm gebruikt, maar dat ziet er een beetje ielig uit
(dynema 1500 kg)
als ik hem vervang neem ik 8mm, past makkelijk om het asje
ter controle even heffen en laten zakken of bijde lijnen goed afrollen

uurtje werk, (volgende ker een half uur)
en hij heft een stuk lichter
ton/mitz