Het zonnepaneel project is zo goed als afgerond. Voor de geĂŻnteresseerden wat specificaties.
- Victron smartsolar regelaar 75/15
- 2 victron 20 W paneeltjes in serie
- Alles achteraan boven de BBmotor gemonteerd
Ziehier een gedetailleerd verslag en de nodige foto’s.
Ik heb een hekel aan gaten boren in mijn boot en ik wil zo weinig mogelijk spullen op dek hebben liggen. Vandaar dat ik zoek ben gegaan aar een oplossing om de zonepanelen ergens op de reling te monteren.
De mensen van Bluepowershop waren zo vriendelijk mij er op te wijzen dat de lader die ik gekocht had nooit deftig zou werken met maar één paneeltje aangesloten. (Te weinig openklemspanning) Dus moest ik voor minimaal twee seriegeschakelde panelen gaan.
De keuze op de twee 20W panelen is louter op basis van de afmetingen. “Wat is de
grootste afmeting die ik deftig weggewerkt krijg?” Liefst had ik meer vermogen maar daar was geen plaats voor.
Wat betreft bedrading leek 4mm² draad voor twee kleine paneeltjes overkill dus heb ik 2x2,5mm² gekozen. Dat in stevige flexibele rubberkabel zodat die UV bestendig is.
Gelukkig hebben we in Antwerpen een “redelijke” haven met de nodige professionele shipsuppliers. Eén telefoontje en je kan dergelijke tweeaderige kabel zo komen halen.
Aangezien ik de panelen voor transport op de trailer makkelijk wil kunnen verwijderen, moeten ze ook makkelijk elektrisch losgekoppeld worden. Dus op zoek naar een degelijke waterdichte 2 polige stekker met inbouwflens en 2,5mm² aansluitingen. Niet zo simpel en best prijzig naar mijn zin. Maar de Bulgin 2 polige stekker is echt topkwaliteit. (Zelfde merk als de stekkers voor een autopilot)
Totzover de “technical details”. En dan de montage.
Eerst een zoektocht naar een kant en klaar “zonnepaneelmontagesysteem”. Dat bestaat maar is pokkeduur voor wat het is.
Dan maar zelf bouwen. Dus op zoek naar een oplossing met RVS beugels en buizen voor een buiskap. Ook die dingen zijn echt kostelijk als je alle onderdelen bij elkaar telt.
Dus zelf (met de hulp van zoonlief) “uitvinden”.
- Alu C of U profielen uit de bouwmarkt als montageframe
- Alu buisprofiel uit de bouwmarkt als draagarm op de preekstoel
- M5 RVS bouten en moeren van RVSpaleis
- 3d zelf ontworpen en geprinte onderdelen voor bevestiging
En voldoende nadenken, passen en proberen.
Vervolgens even aan de slag met soldeerbout en krimpkous en alles monteren.
Oh ja de stroomkabel hangt vast met velcrostrip van uit de naaiwinkel.
Kostprijs all in (zonder de 3d printer) 285€ ofte 120 nachten geen stroom afnemen in de passantenhavens. Haal ik het er ooit uit? Dat weet ik niet. Maar het was wel leuk en nu kan ik normaal een verlengd weekend self supporting verder.
Het frame met de zonnepanelen hangt aan een ronde buis die gemonteerd is tussen de preekstoel en de maststeun. De hellingshoek van de zonnepanelen is te regelen met drie dyneema lijntjes.
MPPT lader in de bakskist.
De bulgin connector voor de huiddoorvoer. (Op die plek was er al een opening gemaakt door de vorige eigenaar voor een kuipdouche…)
Geprint bevestingsyteem om de ronde alubuis met de preekstoel te verbinden en tegelijkertijd alle “schuine” buizen op te vangen.
Geprinte “scharnieren” om het C-profielen frame voor het zonnepaneel te verbinden met de ronde buis.
Nogmaals een “onderaanzicht”.
Ik heb er tevens voor gezorgd dat alles monteerbaar is met één torx schroevendraaier en een steeksleutel 8. Zo kan ik alles makkelijk monteren en demonteren aan boord. De geprinte stukken heb ik voor de zekerheid in reserve aan boord liggen.
En nu hopen op veel zon, koud bier en grenzen die open gaan zodat we naar Heeg kunnen.