Zonnepanelen monteren

Ik wil dit jaar mijn Clever 23 voorzien van een zonnepaneel.
Het mag wat mij betreft niet in de weg liggen op het dek en ik heb geen buiskap waar ik het op kan monteren.
Voorlopig heb ik wat geexperimenteerd door beugeltjes te printen en dergelijke.


Alles houdt wonderwel goed en heeft ondertussen een aantal najaarstormen overleefd.

Ik ben echter benieuwd hoe anderen deze uitdaging oplossen.
En oh ja, in de definieve opstelling ga ik wel voor een iets groter paneeltje gaan.

Heb sinds dit jaar een 20W paneel op het brugdek. Altijd volle accu’s als ik aan boord kom.


met de lijnen er overheen daalt de laadstroom rap.

Het is niet voldoende als je een koelbox ed wil laten draaien, maar met 100Ah doen wij normaal al wéken. Nooit meer aan de laadstroom dus.

Gr Rob

https://link.marktplaats.nl/m1651969317

Ik vind dit ook een mooie oplossing. Doordat de zonnepanneel buiten de boot hangt heb je er ook geen last van.

Dit ziet er wel een heel mooie oplossing uit. Mooi uit de weg en volop in de zon. En toch niet te complex om te monteren.
Bovendien moet je geen gaten boren in je schip of er schroeven in draaien. :wink: (Waarvan ik koude rillingen krijg bij de gedachte alleen al)

Het zonnepaneel project is zo goed als afgerond. Voor de geĂŻnteresseerden wat specificaties.

  • Victron smartsolar regelaar 75/15
  • 2 victron 20 W paneeltjes in serie
  • Alles achteraan boven de BBmotor gemonteerd

Ziehier een gedetailleerd verslag en de nodige foto’s.
Ik heb een hekel aan gaten boren in mijn boot en ik wil zo weinig mogelijk spullen op dek hebben liggen. Vandaar dat ik zoek ben gegaan aar een oplossing om de zonepanelen ergens op de reling te monteren.

De mensen van Bluepowershop waren zo vriendelijk mij er op te wijzen dat de lader die ik gekocht had nooit deftig zou werken met maar Ă©Ă©n paneeltje aangesloten. (Te weinig openklemspanning) Dus moest ik voor minimaal twee seriegeschakelde panelen gaan.
De keuze op de twee 20W panelen is louter op basis van de afmetingen. “Wat is de
grootste afmeting die ik deftig weggewerkt krijg?” Liefst had ik meer vermogen maar daar was geen plaats voor.
Wat betreft bedrading leek 4mm² draad voor twee kleine paneeltjes overkill dus heb ik 2x2,5mm² gekozen. Dat in stevige flexibele rubberkabel zodat die UV bestendig is.
Gelukkig hebben we in Antwerpen een “redelijke” haven met de nodige professionele shipsuppliers. Eén telefoontje en je kan dergelijke tweeaderige kabel zo komen halen.

Aangezien ik de panelen voor transport op de trailer makkelijk wil kunnen verwijderen, moeten ze ook makkelijk elektrisch losgekoppeld worden. Dus op zoek naar een degelijke waterdichte 2 polige stekker met inbouwflens en 2,5mm² aansluitingen. Niet zo simpel en best prijzig naar mijn zin. Maar de Bulgin 2 polige stekker is echt topkwaliteit. (Zelfde merk als de stekkers voor een autopilot)

Totzover de “technical details”. En dan de montage.
Eerst een zoektocht naar een kant en klaar “zonnepaneelmontagesysteem”. Dat bestaat maar is pokkeduur voor wat het is.
Dan maar zelf bouwen. Dus op zoek naar een oplossing met RVS beugels en buizen voor een buiskap. Ook die dingen zijn echt kostelijk als je alle onderdelen bij elkaar telt.
Dus zelf (met de hulp van zoonlief) “uitvinden”.

  • Alu C of U profielen uit de bouwmarkt als montageframe
  • Alu buisprofiel uit de bouwmarkt als draagarm op de preekstoel
  • M5 RVS bouten en moeren van RVSpaleis
  • 3d zelf ontworpen en geprinte onderdelen voor bevestiging

En voldoende nadenken, passen en proberen.
Vervolgens even aan de slag met soldeerbout en krimpkous en alles monteren.
Oh ja de stroomkabel hangt vast met velcrostrip van uit de naaiwinkel.

Kostprijs all in (zonder de 3d printer) 285€ ofte 120 nachten geen stroom afnemen in de passantenhavens. Haal ik het er ooit uit? Dat weet ik niet. Maar het was wel leuk en nu kan ik normaal een verlengd weekend self supporting verder.


Het frame met de zonnepanelen hangt aan een ronde buis die gemonteerd is tussen de preekstoel en de maststeun. De hellingshoek van de zonnepanelen is te regelen met drie dyneema lijntjes.


MPPT lader in de bakskist.


De bulgin connector voor de huiddoorvoer. (Op die plek was er al een opening gemaakt door de vorige eigenaar voor een kuipdouche…)


Geprint bevestingsyteem om de ronde alubuis met de preekstoel te verbinden en tegelijkertijd alle “schuine” buizen op te vangen.


Geprinte “scharnieren” om het C-profielen frame voor het zonnepaneel te verbinden met de ronde buis.


Nogmaals een “onderaanzicht”.

Ik heb er tevens voor gezorgd dat alles monteerbaar is met Ă©Ă©n torx schroevendraaier en een steeksleutel 8. Zo kan ik alles makkelijk monteren en demonteren aan boord. De geprinte stukken heb ik voor de zekerheid in reserve aan boord liggen.

En nu hopen op veel zon, koud bier en grenzen die open gaan zodat we naar Heeg kunnen.

1 Like

Echt een mooi project en dito rapportage! Ik ga nu toch eens oriënteren op dat 3d printen dat je daar zo mooi afgewerkte dingen mee kunt fabriceren wist ik niet. Dat biedt perspectief op een hoop fascinerende en creatieve projecten! Maar oh jee ik heb al teveel hobbies. :joy:

Sterk werk dit maar zoals ik de boot gebruik niet nodig. Langere tochten zelfvoorzienend krijg ik niet verkocht thuis en op de haven gratis stroom van de zon. Net de oude 90ah vervangen en alles led/geen koelbox dus dan red ik het wel waarschijnlijk.

Nou nog beetje lekker weer inderdaad dan weten we je wel te vinden met je koude pils in Friesland!

1 Like

Koen, Altijd welkom hoor.

Zelf wil ik niet voor lange tijd zelfvoorzienend zijn. Maar een verlengd weekend door komen zonder aan de stroom te moeten hangen is wel handig.

Wat dat 3D printen betreft: Dat is echt super en eigenlijk niet heel complex. Denk er wel aan. Om mooie dingen te maken heb je naast de 3d printer (250€) ook degelijke 3d tekensoftware nodig. En dat laatste kost een sloot geld (als je het niet zoals mijn zoon van school krijgt).

1 Like

Maar je hebt de tekening toch nog?
Denk niet dat mijn Gis programma 3d printen faciliteert, maar een kennis heeft al een printer. Maar eerst maar eens varen met de boot, en zien of ik een paneel zou willen.

1 Like

Hé Rob, ik ben hier ook over aan het nadenken. Hier is Bolsward zit zo’n zaak waar je ze in diverse maten kunt kopen. Op de foto kan ik net niet zien waar de snoer heen gaat en welke stekker er op het dek zit. Of is dat de stekker van de toplicht.
Groet Wietske

Daar heb ik de spullen ook gekocht. Vastgezet met extra sterk klittenband. De stekker die ik daar gebruik is van het toplicht. Om te kijken of het werkt. Afgelopen winter precies zo’n stekker er naast gezet.

De accu is nu altijd 100 procent vol. 20W is daar meer dan genoeg voor.

De regelaar op de listo heeft een display waar de laadstroom af te lezen is. Ik heb hem op de voorkant van het schot van de keuken gezet, net naast de kiel. Daardoor ook een usb voorziening in de punt

Gr Rob

Dank je voor je antwoord.
welke regelaar of omvormer heb je in gebruik.
Fijn weekend alvast.
Groet Wietske uit Workum

deze, klik

en dit zonnepaneel

gr Rob

Dankje, ik had deze ook al als favoriet opgeslagen. Volgende week maar even naar Bolsward.
Fijn weekend… gr Wietske

Victron MPPT bluesolar: Het laadproces is in te stellen voor verschillende akku types. Heb je eens laten controleren op welk type hij is ingesteld? Bij mij stond hij op Gel terwijl ik een AGM akku had.

Had een fotootje willen uploaden, maar weet niet hoe, ik krijg het niet voor elkaar:( Zal het proberen te omschrijven:
Mijn 20Wp zonnepaneeltje staat al een jaar of 9 op een mastje (rvs 25 mm) aan de SBachterzijde. Een 25mm rvs buis met een 90gr bocht die loopt horizontaal van de mast ondersteuning (voor gestreken mast) aan de spiegel naar de SB achterrailingsteun. Het mastje is onderaan aan de SB achterrailingsteun en in het midden aan de horizontale buis bevestigd. De bevestigingspunten zijn uitgevoerd dmv 2 scepterklembeugels op elkaar.
Midden horizontaal achterop het zonnepaneel heb ik een 25mm rvs buis gemonteerd en de T verbinding van deze horizontale buis naar de paal heb ik met 2 RVS platen en scepterklembeugels gemaakt. Scepterklembeugels zijn te verkrijgen bij een watersportzaak in Almere.

Als solarlaadregelaar is het beste een MPPT type (meer rendement, wel duurder) te nemen en geen PWM. Zie Wat is het verschil tussen PWM en MPPT laadregelaars?. Ik heb geen aandelen:)

1 Like

Mijn accu’s zijn een beetje “speciaal”. Ik had namelijk nog een hele boel (24 of zo) kleine accu’s uit een UPS op het werk.
Deze heb ik parallel geschakeld en mooi in twee accubakken ingebouwd. Ik heb dus voorlopig 12 x 9,6Ah aan kleine gel accu’s. Maar ze doen het perfect.

Mooi man. Mijn, 75Ah loopt op zijn eind en heb in China 4x life4po 120Ah cellen besteld die straks in een houten bak met BMS precies op de plek van de huidige Agm akku past. Voordeel van een life4po akku is dat je die tot 90% kan ontladen terwijl loodakku Max 50% en de nwe config is lichter in gewicht. Ik moet alleen niet vergeten het laadproces van m’n Victon 75/15 juist in te stellen.

Heb je van die chinese cellen een referentie? Dat lijkt me ook wel iets. Energie onbeperkt.

1 Like

We zijn een beetje off topic bezig, hi.
Een waarschuwing is op zijn plaats. Lipo en Life4po cellen zijn geen speelgoed. Je moet weten waar je mee bezig bent. Lipo zou ik ivm met brandgevaar vooral niet in een boot gebruiken. Lipo brand en water = als olie op vuur.
Lipo en Life4po cellen moeten elektrisch anders behandeld worden. Verdiep je er in (op internet staat veel informatie) en houdt je hier aan anders is een ongeluk niet ondenkbaar. Je mag de “Prismatic” blokken niet plat leggen ivm lekken, al doen sommige samenstellers dat wel. De cilindrisch gevormde cellen mag je in alle standen plaatsen en gebruiken.
Cellen zijn er in allerlei waarden en maten te verkrijgen. De meeste zijn meer hoog dan breed.
Nadelen: duur, speciaal laad proces. Voordelen: meer capaciteit en lichter in gewicht bij dezelfde afmetingen.
Nu het antwoord op je vraag: Een referentie … hardlopende merken zijn oa EVE, Lishen en CATL. Mogelijk meer maar die ken/weet ik niet. Vraag uitdrukkelijk naar nieuwe A-grade cellen. Goedkope zijn 2e hands maw hoge inwendige weerstand in vergelijking met nwe. Let ook op het type aansluiting. Een goede leverancier zou zijn "“Changsha Deligreen Power Co”. Daar heb ik ze via Alibaba besteld. Ze zijn al 60 dagen onderweg (via trein uit CN) en zouden volgens de leverancier eerdaags door UPS geleverd worden. Ik heb ook hier geen aandelen.

1 Like