Zonnepaneel monteren 2023

Zonnepaneel benodigdheden voor een clever 23.
Benodigd:

Buisklem dubbel draaibaar, 25mm 2x
Buisklem halve cirkel, 25mm 2x €17
Tentstok 22mm ± 1 meter € 5
Ronde vertinde kabel zwart 2 x 2,5 mm2 – 10 meter €30
Diverse klemfittingen en accu ogen (4mm2 M13 2x)
Victron BlueSolar Zonnepaneel 60W 12V Poly 545x668x25mm € 75
Victron SmartSolar Laadcontroller MPPT 75PV € 100
4mm lijn (goedkope van de bouwmarkt) €5
Een blokje met klem €15
Technautic Dekstopcontact - inbouw - 2 polig € 30
2 meter aluminiumprofielen L van de bouwmarkt 2x2 cm
4x vleugelbout (6mm x 2cm) bouwmarkt (bij voorkeur RVS, maar ze hadden alleen verzinkt)
4 vleugelmoeren 6mm
Wat oude kunststof lijnogen met 2 schroefgaten (spinlock is dekoog is vergelijkbaar, maar zorg dat ze passen op de 2cm aluminiumlijst)

alles bij elkaar een kleine €300

Werkwijze

1 Passen en meten! Ik heb de locatie van de tentbuis bepaald, en daar de beide draaibare buisklemmen gemonteerd.

De tentstok met een beetje overmaat ingekort (zodat we nog hoger konden, en dat bleek later nodig)

Electra voorbereiden

  • Dekstopcontact monteren, en kabel naar binnen geleiden
  • Uitzoeken spagetti van electra systeem (waar sluiten we wat op aan)
  • Alle verlichting (het paneel) op de load van de omvormer, accu aansluiten met de vertinde kabel (mag dikker, maar ik vond voor de korte afstand 2,5mm2 wel genoeg)
  • Zonnepaneel aansluiten (het contact dan)
  • Zonnepaneel voorbereiden
    • 2x 2 cm hoekprofiel aluminium op maat zagen en vastzetten met popnagels
    • De halve cirkel buisklem daarop monteren aan de onderzeide van het paneel
    • De lijndoorvoer op 70-80% van de hoogte vastzetten
  • Paneel testfitten op de boot (tentstok los, en door paneel halen, en snel vastzetten met vleugelmoeren, zo kan je het paneel makkelijker verwijderen indien nodig
  • Electrakabel van paneel naar dekstopcontact op lengte maken en aansluiten (dat was met de 2 aderige vertinde kabel een dingetje, want het paneel wil 2 aparte kabels, maar dat vindt ik onhandig
  • Vastzetten van de kabel met wat tieribs om hem met voldoende speling toch te geleiden
  • De lijn zo monteren dat het paneel in hoogte verstelbaar is, en ook niet gaat wapperen (daar ga ik nog naar kijken komend weekend wellicht)

Foto’s van de details volgen binnenkort :wink:

1 Like




Aha Check. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Foto’s opgeslagen en ga volgende week eens kijken en meten bij mijn eigen Clever. Voordeel is wel dat de accu ook tijdens zeilen op spanning blijft. Kan de koelkast altijd aanblijven :slight_smile: .
Moet overigens eerst nog de nieuwe accu, batterijmonitor & oplader installeren op de boot. Zoek wel een schaduw dag uit hiervoor. :wink:

Rob

De victron MPPT 75-15 monitort de batterij ook, evenals mijn koelkast :smiley:
op het 12v paneel zit een voltagemeter.
ik heb een 110 A accu van Wilco

Over koelkasten, zonnepanelen en monitors gesproken.

Gezien ik in Belgie woon, mijn boot in Friesland ligt, ik geen zin heb om telkens de koelkast over en weer te sleuren en ik koel bier wil hebben als ik daar aan kom, ben ik beginnen bouwen aan een oplossing (arduino) om op afstand, mijn batterij te kunnen monitoren, de koekast aan te zetten en tegelijkertijd de GPS tracker te vervangen. (en liefst ook een electronische diefstalbeveiliging op de motor)

Dat alles tegen een zo laag mogelijke kost (dus niet de Full- victron oplossing want dat is me te duur)

Het zal nog even wat werk vragen. Maar als het klaar is informeer ik jullie graag.

Ik moet zeggen dat het paneel en de omvormer echt niet zo duur waren m.i., maar ik zal wel met de prijzen van een paar jaar terug in mijn hoofd gezeten hebben. Ik heb wel alles op verschillende plekken besteld, vanwege prijzen of beschikbaarheid. Er zijn ook winkels die kant en klare pakketten verkopen, en die zijn vaak beduidend duurder (en of het past is dan nog afwachten)
Maar afstandbediend is wel helemaal luxe… Ik kan op de boot via bluetooth alles zien, maar vanuit huis niet (al ligt de boot hemelsbreed misschien 6km verderop :stuck_out_tongue: )
En deze zomer liggen wij bij je in de buurt Vmarinus moeten maar een keer afspreken voor een koud biertje

1 Like