Zonne energie aan boord

ik heb een bb motor zonder spoel om de losse accu op de laden.

Heeft iemand ervaring met laden van accu met een zonnepaneel? Welke maat, type, waar?

Of is het toch beter om een spoel te laten plaatsen in de BB-suzuki 6 pk uit 2008?

groet

Roy

Ik heb een paneel van 50 x 35, 7 watt. Da’s leuk als druppellader, maar haalt de half ampere nog niet eens. Houdt wel je accu vol als je in het weekend vaart en doordeweeks met het paneel door laadt. Maar als je langer onderweg ben is het onvoldoende. Wil je aan een substantiele bijdrage komen van de panelen, dan zul je er meer, of grotere moeten monteren.

Ik heb binnenverlichting in vooronder schakelbaar gemaakt om stroom te sparen. Sindsdien blijft de accu vol genoeg. Als je Led verlichting gebruik kom je ook een heel eind. Verder geen koelbox oid aan boord. Vooral als we veel ankeren en het waait moeten we zuinig zijn (als het niet waait gebruik je de motor vaker. In havens idem).

Verder moet je panelen nemen die niet alleen werken bij direct zonlicht, maar ook bij daglicht. Het rendement ligt lager, maar panelen op een boot zijn (bijna) nooit ideaal gericht op de zon.

succes, gr. Ton

Ik heb vorig jaar een Sunware zonnepaneel van 36 Watt van 46 x 64 cm geplakt op het deel van het kajuitdak waar het luik onder schuift.
Doordat de elektrische aansluiting aan de onderzijde zit kon ik hem netjes doorvoeren naar de dubbele schaal en daarvandaan aansluiten op een laadregelaar in de kajuit.
Ik hoef nu niet meer aan de lader in de haven.
Ik heb tevens alle verlichting vervangen door Led lampjes en ik heb een 50Ah accu.
Hiermee heb ik eigenlijk nog geen tekort gehad aan energie aan boord.
Na de 24-uurs was de accu niet heel vol meer maar 25W toplicht trekt in een nacht aardig wat weg.
Toch had ik voldoende.