Zomervakantie 2006

Afgelopen 3,5 week met vrouw en dochter met de Clever op vakantie geweest. We zijn gestart vanuit de thuishaven in Zwartsluis richting Ketelmeer/IJsselmeer. Aangekomen bij de ketelbrug (13 mter hoog) stond er zoveel golfslag onder de brug dat ik er niet onderdoor durfde (windkracht 5 a 6 en wind tegen) Daarom zijn we weer teruggegaan naar de Ketelhaven. Daar hebben we overnacht. De volgende dag was de wind afgezwakt naar windkracht 4 zijn we naar de Marina Haven van Lelystad gezeilt. Hier hebben we een dag gelegen.
Daarna bij Lelystad door de sluis richting Marken waar we ons 2 dagen hebben vergaapt aan de vele buitenlandse toeristen die daar komen.
Toen van Marken naar Monnickendam. Hier hebben we in de Marina Haven gelgen. Ik kies meestal voor een Marinahaven omdat je daar vaak wel een speeltuintje voor de kinderen hebt. Van Marken naar Monnickendam is maar een klein stukje varen maar er stond toen weer te veel wind en veel golfslag (windkracht 5) dat we maar op de beschutte Gauwzee zijn gebleven.
De volgende dag zijn we weer verder gegaan. De wind was inmiddels weer gaan liggen (3 a 4) en zijn we naar de Grashaven in Hoorn gezeild. Hier hebben we drie dagen gelegen i.v.m de vele regen. Dan is het toch prettiger dat je in een grotere stad ligt. Kun je nog eens winkelen op de regenachtige dagen.
Na drie dagen regenachtig weer zijn we weer verder naar boven gegaan naar de gemeente haven in Enkhuizen. We kwamen vrij laat aan en de boten lagen al drie a vier dik maar er was nog net een onmogelijk hoekje waar we net tussen pasten. Ik heb altijd een hekel om aan elkaar te liggen . Dan ben je altijd zo afhankelijk van een ander als je optijd weg wilt varen plus het feit als je eerste ligt en idereen stapt bij je op de boot dan geeft dit een behoorlijke herrie binnenin. Daarna van Enkhuizen naar Medemblik. En dan in de haven achter de brug. Een van mijn favoriete havens aan het IJsselmeer. Altijd plek in een box, speeltuintje voor de kids en een supervriendelijke havenmeester. Een heerlijk nette rustige haven. Hebben we ook drie dagen gelegen. Na hier weer tot rust te zijn gekomen, ik heb tenslotte vakantie, naar de Marina in Stavoren. Hier waren we in no-time door continu boven de 5 knopen te zeilen.
Van Stavoren naar de Marina in Makkum. Deze haven behoort ook wel tot mijn favoriet, omdat er veel te doen is. Zo is er een speciaal recreatie team voor de kinderen daar die elke dag wat organiseert zoals paardrijden, spelletjes, kindervoorstelling 's avonds enz. Verder heeft de haven ook een volwaardige supermarkt, drogist en ook belangrijk een drankwinkel, ha ha ha.
Op warme dagen kun je het zwembad in duiken.
Van Makkum zijn we de volgende dag naar Harlingen gezeild, want ons plan was om naar Vlieland te gaan. In Harlingen hebben we in de Noorderhaven gelegen. Hoef je niet 3 a 4 rijen dik te liggen. In Harlingen een getijdetabel opgezocht. De tijden van hoog water waren zeer ongunstig. 's morgens 6:00 uur en 's avonds 18:00 uur. Aan de havenmeester maar gevraagd wat de beste tijd was om te verterkken richting Vlieland. Dit was 2 uur na hoog water. Omdat de weersvoorspelling niet gustig was voor de volgende dag (windkracht 7) zijn we de volgende dag maar blijven liggen. Bleek het die dag een stralende dag te zijn van 23 graden en windkracht 3. De volgende dag werd er weer windkracht 5 a 6 aangegeven. Toch maar vertrokken omdat ik de weersvoorspellingen niet meer vertrouwde. Ik dacht misschien zetten ze wel expres een hoge windkracht op de aangeplakte weersvoorspelling om ons zo extra lang in de haven te houden (extra inkomsten). Toen wij de haven uitgingen gingen de meeste boten na ons de haven uit want iedereen dacht als zo’n klein bootje met zo’n wind de Waddenzee op kan dan kunnen wij het ook.
Na de bruggen gepasseerd te zijn en eerst een rif in het grootzeil gezet te hebben in de beschutte buitenhaven, want er stond toch wel veel wind, de zeilen omhoog gezet in de buitenhaven en naar buiten gezeild. Op de Waddenzee aangekomen begon hij gelijk al uit het roer te lopen. Ook schoten beiden lijnen los van de fok. Vergeten een 8-knoop op te zetten (waarschijnlijk heeft onze dochter deze eruit gehaald, doet ze nl. wel vaker). Probeer dan meer eens op een woeste Waddenzee, want het was windkracht 6, de lijnen weer te pakken te krijgen of de fok te laten zakken. Buitenboord motor gestart tegen de wind ingevaren en met veel moeite de fok naar beneden gekregen. Hebben we toch maar het besluit genomen om terug te varen en door de sluis bij Harlingen Friesland in te varen. Later kwamen er nog meer schepen aan die het ook niet aan durfden. Zijn we uitgekomen in Franeker. Na een bezichtiging van het Planetarium en het mooie dorp zijn we de volgende dag naar de schitterende haven van Dokkum gezeild. Hier hebben we twee dagen gelegen. Toen naar Lauwersoog. Ook een schitterend zeilgebied. Het is daar zo stil dat je oren er van gaan piepen. Alleen de havenmeester is daar verre van vriendelijk. Mijn vrouw wou het havengeld betalen rond een uur of 10 's morgens maar ze moest maar terugkomen om 13:00 uur omdat aangeplakt staat op het havenkantoor dat je alleen maar kunt betalen om 7:00 uur , 9:00 uur en 13:00 uur. Maar we wilden weg. ben ik toch maar naar de havenmeester gestapt en na veel moeite heb ik hem 10 euro in de hand gedrukt en zijn we verder gegaan. Toen na de sluis de mast plat gegooit want er stond toch geen wind, onder de vaste bruggen door naar het Burgummer meer waar we overnacht hebben. De mast weer recht opgezet toen naar de passantenhaven van Langweer waar veel huurboten lagen o.a. Fox en Clever. Wat moeten die boten stevig gebouwd zijn zo wild dat er mee omgesprongen wordt. Na een slechte nachtrust (veel dronken jongelui die 's nacht letterlijk in de boot vallen) zijn we naar Lemmer gezeild. Na halsbrekende toeren uitgehaald te hebben in de sluis, want het blijft een rotsluis voor de pleziervaart daar met die kettingen en die drijvende ijzeren buizen zaten we eindelijk weer op het IJsselmeer om aan onze terugreis te beginnen. In het begin stond er nog wel wat wind maar de wind zakte steeds meer af dat ik met veel trimwerk en een geheel geheven kiel (van de wind af) krap 2 knopen haalde.
We kwamen 's avonds in het donker aan in Ketelhaven want Urk vind ik een rothaven om te liggen. Veel overlast van dronken jeugd op zaterdagavond. De volgende dag richting Ramspol met +/- 4 knopen. Voorbij de Ramspol zakte de wind af tot beneden de 2 knopen en de lucht werd steeds donkerder en het rommelde in de lucht. Snel de zeilen ingepakt . Buienboordmotor gestart richting de vluchthaven van Genemuiden. Maar het was al te laat. Wel tijd gehad om de regenpak aan te trekken. In de stromende regen aangekomen in de vluchthaven en geschuild. Daarna de laatse paar kilomoter op de motor gevaren om weer aan te komen in onze thuishaven in Zwartsluis. Al met al een natte vakante maar gelukkig wel genoeg wind om te kunnen zeilen.